printlogo


کد خبر: 234771تاریخ: 1400/3/30 00:00
برندگان و بازندگان واقعی انتخابات 1400

محمد آخوندی:  28 خرداد فرصتی برای نمایش قدرت ملت ایران شد و مردم با ثبت آرای خود در شرایط خاص حاکم بر کشور برگ زرین دیگری را در تاریخ این آب و خاک خلق کردند. ابعاد مختلف حماسه حضور با توجه به شرایط متفاوت موجود در کشور که می‌توانست میزان مشارکت را با کاهش رو‌به‌رو کند، از چند منظر قابل بررسی است.
1- پیروز قطعی این انتخابات مردم ایران هستند. در شرایطی که نارضایتی نسبت به مسائل معیشتی و وضعیت اقتصادی ناشی از عملکرد دولت دوازدهم می‌توانست منجر به کاهش مشارکت شود اما مردم با حضور در پای صندوق رای یک بار دیگر تصمیم‌ساز بودن خود در عرصه داخلی و بین‌المللی را به نمایش گذاشتند، این در حالی است که مردم در سال 96 با انگیزه‌های بسیاری در انتخابات شرکت کرده بودند اما در 4 سال گذشته تنها شاهد یک عملکرد ضعیف بودند. همین موضوع می‌توانست موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات شود. 
2- بازندگان اصلی این انتخابات کسانی بودند که متاسفانه بدون درک شرایط ویژه کشور و مشکلات و تهدیداتی که وجود داشت، مردم را به عدم شرکت در انتخابات دعوت کردند. همین‌طور بازندگان دیگر این عرصه افرادی بودند که متاسفانه به عنوان نامزد، در تبلیغات و مناظرات خود تمام دستاوردهای کشور و نظام را با خدشه رو‌به‌‌رو کردند و تلاش داشتند با ساختارشکنی رای به دست آورند اما مردم نشان دادند توجهی به این مسائل ندارند و بهتر از همه می‌توانند تصمیم بگیرند. 
3- کرونا و نگرانی‌های ناشی از این بیماری به صورت طبیعی می‌توانست ریزش قابل توجهی در میزان مشارکت مردم در انتخابات به همراه آورد، کما اینکه برخی از بررسی‌ها نشان داده انتشار این ویروس در جهان باعث کاهش 20 درصدی مشارکت مردم در برخی انتخابات‌ها شد. 
4- یکی از عوامل دیگری که می‌توانست زمینه‌ساز کاهش مشارکت مردم در انتخابات شود، فشارهای فراوانی بود که از خارج و داخل وارد می‌شد. نیروهای خارجی، منافقان، سلطنت‌طلبان و افراد ضد ایران و ضد انقلاب اسلامی بسیار تلاش کرد تا تحریم انتخابات به ثمر بنشیند؛ متاسفانه برخی از افراد نادان داخلی کشور نیز همسو با آنان اقدام به تبلیغ تحریم انتخابات کردند. این حجم از تبلیغات به خودی خود می‌توانست در میزان مشارکت تاثیر منفی بسیاری بگذارد اما در نهایت این مردم بودند که تصمیم گرفتند با حضور 50 درصدی آن هم در این شرایط خاص، پاسخ کوبنده به این تبلیغات منفی دهند. 
آقای رئیسی با رای 9/60 درصدی مردم با اقتدار به عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شدند و این نشان داد مردم دوست داشتند رئیس‌جمهوری با اقتدار داشته باشند تا بتواند در مواجهه با دنیا محکم حرف بزند و همچنین در داخل برنامه‌های خود را با قدرت دنبال کند. این یک اتفاق بزرگ بود که مردم با مشارکت خود آن را رقم زدند. 
نکته قابل توجه برای امروز این است که هم‌اکنون رقابت‌ها تمام شده و همه باید هم و غم‌شان کمک به رئیس‌جمهور منتخب برای تشکیل یک دولت قوی باشد تا در سایه آن به سرعت برای مشکلات کشور راه‌حل پیدا شده و با همکاری مجلس و سایر قوا و نهادها این حجم بالا از مشکلات سامان یابد. متاسفانه این میزان از مشکلات ناشی از عملکرد نامطلوب دولت فعلی است، لذا می‌بایست راه‌حل‌هایی را پیدا کرد و کشور را از این بحران اقتصادی نجات داد. 
از سوی دیگر مردم با شرکت در انتخابات شوراها، گام مهمی برای مدیریت شهری برداشتند و در تهران به نظر می‌رسد با توجه به نتایج اولیه به دست آمده مردم به لیست نیروهای انقلاب اعتماد کرده‌اند و ان‌شاءالله این اعتماد می‌تواند مدیریتی جهادی و انقلابی به منظور حل مشکلات عدیده مردم تهران را حاکم کند.

Page Generated in 0/0066 sec