printlogo


کد خبر: 234777تاریخ: 1400/3/30 00:00
بر اساس آمار وزارت بهداشت ۶۴۴۸ نفر دیگر به «کووید-19» مبتلا شدند
کرونا جان ۱۰۸ ایرانی دیگر را گرفت

کرونا همچنان در حال تاخت و‌تاز است و قصد ندارد آمار متوفیان روزانه خود را به سمت ۲ رقمی شدن ببرد. بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده از سوی وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۳۷۴ هزار و ۷۲۹ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹۰۶ هزار و ۵۴۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۲۷۵ دوز رسیده است. از ظهر روز جمعه تا ظهر روز شنبه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۴۴۸ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۹۳۱ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس، مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۳ میلیون و ۸۶ هزار و ۹۷۴ نفر رسید. متاسفانه در طول این ۲۴‌ساعت ۱۰۸ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۲ هزار و ۸۵۴ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۲ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۱۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۳ هزار و ۳۰۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۵ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۵۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. 
 
* واکسیناسیون ۲۰۰ هزار نفر از استادان و کارکنان دانشگاهی
فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از واکسیناسیون ۲۰۰ هزار نفر از استادان و کارکنان دانشگاهی در مردادماه خبر داد. علیرضا زالی درباره واکسیناسیون دانشجویان به منظور بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها از مهر اظهار کرد: در جلسه مشترک میان معاونان وزارت علوم و وزارت بهداشت تمام روسای دانشگاه‌ها دغدغه‌ها و مشکلات خود را درباره بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها از مهر با ارجحیت واکسیناسیون مطرح کردند. 
وی افزود: فرآیند واکسیناسیون دانشجویان عرصه بالینی گروه‌های علوم پزشکی در حال انجام است و از آنجا که اکثر دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور از جمله استان تهران در شرف انجام کار‌های بالینی هستند، بنابراین نیاز به تزریق واکسن دارند. زالی با بیان اینکه بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها از مهر باید حتما با رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام شود، تاکید کرد: بحث خوابگاه‌ها، تغذیه و ایاب و ذهاب دانشجویان از جمله مواردی است که در شیوه‌نامه‌های بهداشتی بازگشایی دانشگاه‌ها باید با یک نگاه عقلانی و غیراحساسی دیده شود. فرمانده ستاد مدیریت کرونا در کلانشهر تهران گفت: قرار شده نظرات دانشگاه‌های مستقر در تهران طی ۲ هفته آتی به وزارت بهداشت منتقل شود. تلاش دوستان در وزارت بهداشت این است که بتوانند در مردادماه بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر از استادان و کارکنان مجموعه دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت را در گروه اول واکسینه کنند. زالی بیان کرد: دانشجویان غیرپزشکی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکترا و رشته‌های PHD (به علت محدود بودن تعداد دانشجویان) در اولویت تزریق واکسن کرونا هستند، چرا که حضور فیزیکی آنها متفاوت از دانشجویان غیرتحصیلات تکمیلی یعنی کاردانی و کارشناسی است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: دوستان فعال در وزارت بهداشت قول داده‌اند که در صورت تامین سبد واکسیناسیون بتوانند تا انتهای شهریورماه جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر از دانشجویان را واکسینه کنند؛ به نظر می‌رسد که اگر اختلالی در فرآیند تامین واکسن صورت نگیرد مجموع دانشجویان، کادر علمی و کادر اداری دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت علوم تا انتهای پاییز واکسن را دریافت خواهند کرد. 
 
* واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸ سال در دست بررسی
مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا از بررسی واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله خبر داد. محمدرضا صالحی درباره مجوز استفاده اضطراری از واکسن «کوو ایران برکت» بیان کرد: درباره شرایط بالینی واکسن باید بگویم که ما فاز یک را با موفقیت پشت سر گذاشتیم و نتایج ابتدایی و تکمیلی فاز یک، منطبق با ایمنی‌زایی قابل توجه، یعنی ۹۰ درصد با عوارض بسیار کم بوده است. وی ادامه داد: برای همین ما وارد فاز دوم شدیم، در فاز دوم هم خوشبختانه نتایج به سازمان غذا و دارو تحویل داده شد که به نظر می‌رسد حدود ۸۴ الی ۸۵ درصد قدرت اثربخشی دارد. صالحی افزود: همچنین بی‌ضرری قابل توجه دارد، از این جهت که عوارض جدی در آن دیده نشده و عوارض اغلب خفیف و در حد یک الی ۲ روز بوده است. وی گفت: بنابراین با توجه به این روندی که طی شد به نظر می‌رسد فاز سوم را هم بخوبی پشت سر بگذاریم و نتایج خوبی را ارائه دهیم، البته دوز اول دو‌سوم داوطلبان در فاز سوم تزریق شده که بالغ بر ۱۵ هزار نفر می‌شوند و مابقی هم بتدریج در حال تزریق واکسن هستند. صالحی درباره گروه سنی برای واکسیناسیون برکت، ادامه داد: فعلا افراد پایین‌تر از ۱۸ سال نمی‌توانند از این واکسن استفاده کنند اما در حال ترتیب دادن برنامه‌هایی هستیم تا در سنین ۱۲ تا ۱۸ سال هم این بررسی را انجام دهیم که اگر نتایج آن هم منطبق با بی‌ضرری و اثربخشی قابل توجه واکسن باشد، شاید در آینده واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸ سال کشوری را هم داشته باشیم. وی با اشاره به واکسیناسیون بیماران خاص گفت: در رابطه با بیماران خاص باید بگویم که بیماران متعددی را شامل می‌شود و طبق پروتکل کشوری توصیه‌های لازم به آنها ارائه شده و واکسن برکت برای اکثر بیماران خاص قابل استفاده است. 

Page Generated in 0/0053 sec