printlogo


کد خبر: 234785تاریخ: 1400/3/30 00:00
اخبار

کاهش 35 درصدی تولید گندم
گزارش‌ها از خرید تضمینی گندم حکایت از کاهش 21 درصدی خرید دولتی دارد؛ کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تولید این محصول استراتژیک امسال 35درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد، با این اوصاف امسال برای تامین نیاز داخل حداقل باید 5 میلیون تن گندم وارد شود. 
قیمت گندم در یک سال گذشته در بازارهای جهانی بیش از 35 درصد رشد کرده و دولت مجبور است ۲ برابر آنچه به کشاورز داخلی می‌پردازد، یعنی کیلویی تا 10 هزار تومان برای واردات پرداخت ‌کند که رقم بسیار بزرگی تا 50 میلیارد تومان خواهد بود. 
سیاست‌های غلط خرید تضمینی توسط دولت مهم‌ترین عامل کاهش تولید گندم و تحویل ندادن آن به سیلوهای دولتی است. دولت قانون خرید تضمینی را که در آن تاکید شده نرخ بر اساس تورم و هزینه‌ها در نظر گرفته شود، رعایت نکرد؛ نرخ خرید تضمینی سال گذشته 2500 تومان و امسال 4000 تومان بود که بعد به 5000 تومان افزایش یافت که حتی این مبلغ هم نسبت به هزینه‌های کشاورزان بسیار کم است. 
بیش از ۲ برابر زمین‌های کشت آبی گندم در کشور به صورت دیم کشت می‌شود، بنابراین تاثیر بارش در کشوری که میانگین بارش آن 230 میلی‌متر است، بسیار تعیین‌کننده است. زمین‌های دیم کشور بیش از هر مولفه‌ای به بارندگی نیاز دارند که اگر نباشد، کل تولید تقریبا از بین می‌رود و کشاورزان مجبور می‌شوند از آن برای تعلیف دام استفاده کنند. اما راهکارهای کارشناسی هم برای تولید کافی در شرایط کم‌آبی وجود دارد که در ادامه ذکر می‌شود.
 بر اساس آمارهای وزارت نیرو، بارش‌های امسال 50درصد کاهش یافته است. بر اساس علم دیم‌کاری، برای تولید محصول در شرایط دیم حداقل 300 میلی‌متر بارندگی نیاز است، بنابراین این میزان کاهش برای کشوری که میانگین 230 میلی‌متر دارد فاجعه است و باعث شده در کنار ضعف مدیریت و نرخ پایین خرید تضمینی بر کاهش تولید نیز تاثیر بگذارد. با وضعیت فعلی تولید گندم در سال جاری که از ضعف مدیریتی تا خشکسالی بر آن تاثیرگذار بوده است، واردات 5 تا 7 میلیون تن گندم با هزینه 50 تا 70 میلیارد تومان به دولت سیزدهم تحمیل می‌شود. 
***
رونق بازار خودرو و لوازم خانگی
بر اساس آمار وزارت صنعت از وضعیت تولید کالاهای منتخب صنعتی و معدنی در سال جاری، تولید خودروهای سواری در دو ماهه 1400 با رشد 8/8درصدی به 127 هزار و 700 دستگاه رسید. همچنین در این مدت 9 هزار و 477 دستگاه وانت با رشد 9/12 درصدی روبه‌رو شد. در بخش خودروهای کشاورزی، در این بازه زمانی 62 دستگاه کمباین از سوی کارخانجات داخلی تولید شد که با رشد 9/6 درصدی همراه بوده است اما تولید تراکتور با 2 هزار و 36 دستگاه، افت 3/23 درصدی ثبت کرد. همچنین تولید تایر خودرو در ۲ ماهه امسال با رشد 3/1 درصدی در مقایسه با سال 99 همراه شده و به 40 هزار و 200 تن رسیده است. تولید لوازم خانگی نیز با رشد همراه بوده است؛ بررسی آمارها حاکی از تولید 179‌هزار و 600 دستگاه ماشین لباسشویی از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ماه و رشد 9/40 درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است. در ۲ماهه نخست امسال 279 هزار و 600 دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد؛ آماری که گویای رشد 6/29 درصدی این محصول در مقایسه با مدت مشابه پارسال است. تولید انواع تلویزیون نیز در این مدت با ثبت رشد 25 درصدی به 149 هزار و 600 دستگاه رسید. همچنین کارخانجات داخلی در این مدت 368 هزار و 100 دستگاه کولر آبی تولید کردند؛ آماری که در هم‌سنجی با سال گذشته حکایت از رشد 3/6 درصدی دارد. 
***
رکود بازار پارچه‌فروشان
رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان تهران گفت: اصناف شرایط بحرانی و سختی را طی ۲ سال اخیر گذرانده‌اند و توان پرداخت مالیات را ندارند چه برسد به اینکه با ضرایب بالایی نیز محاسبه شود. محمدحسین آشتیانی افزود: در بسیاری از مناطق برای قانونمند شدن این افراد هزینه‌های زیادی به جهت نیروی انسانی یا مالی شده بود تا موفق به صدور پروانه کسب برای افراد بدون پروانه شده بودیم. شیوع کرونا و تعطیلی‌های ناشی از آن زحمت این تلاش‌ها را از بین برد و ماندیم با اعضایی که با زیان‌های بسیار و بیکاری، در تلاش برای گذران حداقل امورات زندگی خود روبه‌رو شدند. آشتیانی ادامه داد: دولت در ابتدای بحران ویروس کرونا، وعده‌های زیادی از جمله واگذاری وام‌های 12 میلیون تومانی با درصد سود مشخصی داد که نه‌تنها پرداخت نشد، بلکه مقدار و شرایط آن برای واحدهای صنفی پارچه‌فروشان کفایت هزینه‌های معمولی حامل‌های انرژی را هم نمی‌کند. اجاره بهای بالای مغازه‌ها کمر این صنوف را شکست، 12 میلیون به چه کار می‌آمد که آن را هم ندادند. 

Page Generated in 0/0099 sec