printlogo


کد خبر: 234798تاریخ: 1400/3/30 00:00
بایسته‌های رئیس‌ دولت سیزدهم

محمد‌حسن آصفری*: نقش پایه‌ای مردم در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن بر هیچ کس پوشیده نیست و اگر حضور مردم در بهمن سال 57 و فداکاری و ایثارگری آنان در دوران دفاع‌مقدس نبود، معلوم نبود سرنوشت این انقلاب و نظام به کجا می‌انجامید، لذا امروز آنچه باید مسؤولان در هر جایگاه، پست و مسؤولیتی به آن توجه داشته باشند، این است که توسط چه کسانی انتخاب شدند؟! آنان توسط مردمی انتخاب می‌شوند که توانستند طاغوت را از کشور بیرون کنند و در مقابل 37 کشور دنیا که در جنگ تحمیلی، رژیم بعث عراق را حمایت می‌کردند بایستند و حتی در برابر تحریم‌ها مقاومت کردند تا نظام 40 سال اول خود را پشت سر بگذارد و ادامه یابد. 
با وجود همه مشکلات و فشارهای مختلف، مردم از انقلاب، نظام، ارزش‌ها و کشورشان دست برنداشتند و حتی با وجود مشکلات معیشتی فراوان در این انتخابات هم حضور خوبی داشتند. رئیس دولت سیزدهم طبیعتا باید عصاره فضایل ملت ایران باشد؛ از جمله اینکه باید روحیه اشرافی‌گری نداشته باشد، امکانات و سبک زندگی‌اش فاصله چندانی با عموم مردم نداشته باشد و طعم تلخ فقر را چشیده باشد، که در این صورت متوجه شرایط سخت زندگی مردم خواهد شد. 
رئیس جمهور منتخب باید بداند امروز مشکل جدی مردم، بیکاری جوانان است؛ بیش از 5 میلیون جوان اعم از تحصیلکرده و غیر تحصیلکرده بیکار که دارای تخصص و صاحب فن هستند در کشور داریم. خانواده‌های این جوانان رئیس‌جمهور را به این امید انتخاب کردند تا بتواند مشکل جوانان و اشتغال فرزندان‌شان را رفع کند. 
رئیس‌جمهور برگزیده باید روحیه جهادی و انقلابی داشته باشد، اگر مدام پشت میز بنشیند و از راه دور کشور را کنترل کند و صرفا به گزارش‌های وزرای خود اکتفا کند، نمی‌تواند دولت موفق و کارآمدی باشد. رئیس‌جمهور باید با سفر به مناطق مختلف کشور در صحنه حضور داشته باشد و از طریق ارتباط نزدیک با مردم در جریان مشکلات و گرفتاری‌های آنان قرار گیرد. 
رئیس دولت باید قدرت دفاع از حقوق مردم را در عرصه بین‌الملل داشته باشد، نباید برای رسیدن به موفقیت در داخل کشور همچون رئیس دولت تدبیر و امید به لبخند طرف‌های غربی دل ‌خوش کند، بلکه باید توانمندی کشور را بالا ببرد تا طرف‌های مقابل مجبور شوند با ما مذاکره کنند و حقوق ملت ایران را بدهند. 
مبارزه با تبعیض و بی‌عدالتی یکی دیگر از آن مسائلی است که رئیس‌جمهور برگزیده باید در اولویت کارهای خود قرار دهد؛ او باید جلوی هرگونه تبعیض، بی‌عدالتی، فامیل‌بازی و باندبازی و آقازادگی را بگیرد، چرا که مردم ایران دقیقا برای مبارزه با اشرافی‌گری انقلاب کردند و طاغوت را کنار گذاشتند. ایشان باید از ظرفیت‌های کشور به طور ویژه استفاده کند و تمرکز او توسعه و پیشرفت کشور و توجه به توانمندی‌های داخل باشد و بتواند این توانمندی‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کند و از آنها بهره بگیرد. 
یکی دیگر از ویژگی‌ها و راهبردهای اصلی رئیس‌جمهور باید شایسته‌سالاری به دور از دیدگاه‌های جناحی و حزبی باشد؛ مثلا دولت فعلی گفت کسانی که 24 خرداد را درک نکردند، حق ورود به دولت را ندارند، لذا دولت منتخب باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کند و نگاهش به شایسته‌سالاری باشد و در انتخاب کارگزاران تخصص و تعهد را محور قرار دهد. 
از دیگر ویژگی‌های رئیس‌جمهور برگزیده این است که در راستای رفع مشکلات مردم و جلوگیری از حقوق‌های نجومی و امثالهم با قوای مقننه و قضائیه ارتباط و هماهنگی مستمر داشته باشد. 
شجاعت در دفاع از حقوق ملت در عرصه بین‌الملل نیز یک مساله بسیار مهم است. رئیس‌جمهور منتخب حتما می‌داند که این کشور دارای مردمی قوی، محکم و نیروهای مسلح توانمندی است. ایشان از روز اول مسؤولیت خود در حوزه اقتصاد، فرهنگ، سیاست و بین‌الملل باید برنامه داشته باشد، مثل بعضی دولت‌ها یک سال اول مسؤولیت مشغول تهیه برنامه‌ها نباشد. 
رئیس‌جمهور برگزیده باید به وعده‌هایی که داد، عمل کند و بالطبع اجازه تبعیض، بی‌عدالتی و سوءاستفاده را ندهد و شفافیت در همه عرصه‌ها را سرلوحه کار خود قرار دهد و با رانت و فساد مبارزه جدی و مستمر کند. 
اگر رئیس‌جمهور منتخب این شاخص‌ها را به صورت جدی پیگیری کند مطمئنا میان دولت و ملت اعتماد بی‌نظیری شکل خواهد گرفت. بحمدالله جناب آقای رئیسی با رای خوبی که از مردم گرفت یک دولت توانمند و قوی را تشکیل می‌دهد و امیدوارم در مسیر کارآمدی و عمل به قانون و حل مشکلات مردم گام‌های خوبی بردارد. 
*نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس

Page Generated in 0/0193 sec