printlogo


کد خبر: 234799تاریخ: 1400/3/30 00:00
رسانه‌های غربی درباره انتخابات ایران چه گفتند؟

فرزانه دانایی: اگر چه رسانه‌های غربی همصدا با رسانه‌های اپوزیسیون از چند روز قبل از برگزاری انتخابات بر طبل عدم مشارکت مردم و انتقاد از چگونگی تایید و رد صلاحیت‌ها در شورای نگهبان می‌‌کوبیدند، در روز انتخابات به یکباره بدون توجه به حضور مردم در پای صندوق‌های رای تنها به پیش‌بینی اوضاع انتخاباتی اشاره کردند. آنها در گفت‌و‌گوها و تحلیل‌های خود در حالی از عدم مشارکت مردم در انتخابات می‌گفتند که بر اساس نتایج نهایی اعلام شده توسط وزارت کشور، حدود 50درصد واجدان شرایط در این انتخابات حضور یافتند. 
امسال، به دلایل مختلف، اعتراض مردم به سوءمدیریت دولت در عرصه اقتصادی از سوی رسانه‌های عمدتا غربی و آمریکایی به قهر مردم با صندوق‌های رای تفسیر شد و رسانه‌های غربی سعی کردند فاصله بین کاندیداها را که به ویژگی‌های شخصیتی هر کاندیدا و عملکرد قبلی او در زمان تصدی مسؤولیتش ربط داشت به اقدامات شورای نگهبان ربط دهند. بر همین اساس بود که به طور مثال سی‌ان‌ان در گزارشی از انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: در میان کاندیداهای مطرح شده، ابراهیم رئیسی تقریبا بی‌رقیب بود. این شبکه خبری در ادامه گزارش خود نوشت: به هر حال، با پیشتازی ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، او رئیس دولت آتی خواهد بود و باید با مسائل مهمی از جمله بحران اقتصادی، پیامدهای ناشی از ویروس کرونا و همچنین توافق هسته‌ای دست‌و‌پنجه نرم کند. 
الجزیره نیز ضمن پوشش اخبار انتخابات نوشت: تحلیلگران بر این عقیده‌اند مشارکت در انتخابات نوعی همه‌پرسی درباره مدیریت مدیران فعلی برای مقابله با مجموعه‌ای از بحران‌ها از جمله احیای توافق هسته‌ای سال 2015 و مقابله با بحران اقتصادی فزاینده در داخل کشور پس از سال‌ها تحریم‌های ایالات متحده خواهد بود. 
گزارشگر الجزیره در همین باره گفت به نظر می‌رسد پشتیبانی زیادی از رئیسی وجود دارد. وی گفت: «عموم مردم یک چیز را در ذهن دارند؛ آنها خواستار تغییراتی نسبت به دولت میانه‌رو و اصلاح‌طلب هستند که طی ۸ سال گذشته دیده‌اند». این شبکه خبری افزود: «این احساس وجود دارد که وضعیت اقتصادی کشور به این زودی‌ها تغییر نخواهد کرد، بنابراین آنها امیدوارند رئیسی نوعی تغییر ایجاد کند».
وال‌استریت‌ژورنال نیز در گزارشی نوشت: پیش از این، نظرسنجی‌ها میزان مشارکت پایینی را نشان می‌داد. این کاهش مشارکت، نشان‌دهنده ناامیدی رای‌دهندگان از حل بحران اقتصادی و محدودیت نامزدهای انتخاباتی است. 
روزنامه نیویورک‌تایمز نیز روز گذشته در گزارشی نوشت که مردم در ایران در حالی پای صندوق‌های رای رفتند که در این رقابت مشخص بود محافظه‌کاران تندرو ایران پیروز انتخابات هستند. واشنگتن‌پست نیز در همین باره نوشت: درباره نتایج انتخابات تردید بسیار کمی وجود دارد و کاملا مشخص است که چه کسی در این انتخابات رای بیشتری را از آن خود خواهد کرد. 
مساله بعدی درباره نتایج انتخابات ایران، این است که رسانه‌ها تلاش داشتند پیش‌بینی‌‌های خود از مذاکره ایران و آمریکا بر سر برجام و همچنین مسائل منطقه‌ای را در تحلیل‌های خود برای فضای پس از انتخابات داشته باشند. روزنامه گاردین در این باره نوشت: «در صورت انتخاب رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور بعدی، او از حمایت تمام نهادها برخوردار خواهد شد. از آنجا که رئیسی مورد اعتماد حاکمیت است اجماع واحدی برای مذاکرات هسته‌ای شکل خواهد گرفت و توافق هسته‌ای به نتیجه خواهد رسید».
خبرگزاری بلومبرگ نیز در همین باره نوشت که کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و مسؤولان رژیم صهیونیستی با دقت به موضوعات و مباحث مرتبط با انتخابات ایران نگاه می‌کنند. آنها می‌دانند حل مسائل منطقه‌ای در گرو مذاکرات ایران و آمریکاست و به همین دلیل علاقه دارند دولتی در ایران بر سر کار بیاید که بتواند با غرب در زمینه مسائل منطقه‌ای، موشکی و هسته‌ای به مذاکره بنشیند. 

Page Generated in 0/0066 sec