printlogo


کد خبر: 234861تاریخ: 1400/4/1 00:00
دور دنیا

کرزی: آمریکا جنگ و بحران را برای مردم افغانستان به ارث گذاشت
رئیس‌جمهور سابق افغانستان در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس تنها چند هفته پیش از خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان گفت: آمریکا برای مبارزه با افراطی‌گری و همچنین ایجاد امنیت به افغانستان آمد و 20 سال پس از آن با شکست در هر ۲ هدف خود در حال ترک این کشور است. حامد کرزی افزود: 20 سال پیش جامعه جهانی با هدف مبارزه با افراطی‌گری و ایجاد امنیت وارد افغانستان شد اما افراطی‌گری در حال حاضر در اوج خود قرار دارد، بنابراین آمریکا در این حوزه شکست خورده است. رئیس‌جمهور سابق افغانستان ادامه داد: آنها یک ملت جنگ‌زده و پر از بحران را از خود به ارث گذاشته‌اند. کرزی همچین خواستار خروج آمریکا از افغانستان شد و گفت: ملت افغان یکصدا به دنبال صلح بوده و وقت آن رسیده است که آینده و سرنوشت کشور خود را به دست خود بگیرند. وی با بیان اینکه وضع موجود حاصل حضور نیروهای خارجی است، تاکید کرد مردم باید بدون حضور نظامیان خارجی از کشور خود دفاع کنند و خروج آمریکا از افغانستان برای مردم این کشور بهتر است. کرزی در پایان خاطرنشان کرد: تنها راه باقیمانده برای پایان جنگ به خود افغان‌ها بستگی دارد، اینکه به این درک برسند که در کنار یکدیگر قرار بگیرند و از کشتار دست بردارند. 
***
مهلت مقاومت به طرف‌های عربی و بین‌المللی جهت لغو محاصره غزه
خبرگزاری آناتولی به نقل از برخی منابع آگاه فلسطینی که نامی از آنها برده نشده، آورده است پس از تماس‌های گسترده هفته گذشته طرف‌های بین‌المللی، اروپایی و عربی با رهبران مقاومت فلسطین در غزه، تصمیم بر این شد تا به این طرف‌ها فرصت داده شود برای لغو محاصره غزه تلاش کنند. منبع مذکور اشاره کرد این طرف‌ها از رهبران مقاومت خواسته‌اند اجازه دهند تلاش‌ها و تحرکات دیپلماتیک خود را پیش ببرند تا بتوانند به پیشرفت‌هایی در زمینه لغو محاصره غزه و پایان دادن به رنج و محنت‌های ساکنان آن دست یابند. این منابع تاکید کردند رهبران مقاومت پس از برآورد اوضاع، تصمیم گرفتند فرصتی را در اختیار این طرف‌ها برای لغو محاصره غزه قرار دهند. به گفته این منابع، طی روزهای آینده شاهد تحرکات و تلاش‌های دیپلماتیک بیشتری جهت تحقق این هدف خواهیم بود. این منابع تاکید کردند این تحرکات، نتیجه پیروزی مقاومت در نبرد شمشیر قدس است و رهبران مقاومت اصرار دارند که از آن به نفع ساکنان غزه بهره‌برداری شود. از زمان پایان جنگ ۱۲ روزه غزه، رژیم صهیونیستی همواره از عمل به برخی تعهدات خود از جمله ورود مصالح ساختمانی و کمک‌های مالی قطر و... به غزه طفره می‌رود، به همین جهت گروه‌های مقاومت بارها نسبت به ازسرگیری درگیری‌ها در صورت ادامه این وضعیت هشدار داده‌اند. 
***
واکنش ریاض به قصد آمریکا برای خارج کردن پاتریوت از عربستان
چند روز پس از آنکه روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی نوشت پنتاگون ۸ سامانه پاتریوت را از عراق، کویت، اردن و عربستان سعودی خارج می‌کند و یک سامانه موشکی تاد را  نیز از عربستان سعودی خارج خواهد کرد، «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی در واکنش به این موضوع مدعی شد: این موضوع بر قدرت پدافند هوایی عربستان سعودی تأثیری نخواهد گذاشت. بر اساس گزارش «عربی ۲۱»، وی افزود: اتفاق‌نظر عمیقی با متحدان‌مان درباره تهدید در منطقه داریم. ما قدرت دفاع از کشورمان را داریم. المالکی در ادامه به تعداد سامانه‌‌های پاتریوت موجود در عربستان سعودی اشاره نکرد. ادعای المالکی در حالی مطرح می‌شود که رسانه‌های عربی بامداد یکشنبه هفته جاری از عملیات پهپادی بزرگ نیروهای مسلح یمن علیه ائتلاف متجاوز سعودی خبر دادند. شبکه «اسکای‌نیوز» در گزارشی به نقل از سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی نوشت ۱۷ فروند پهپاد انفجاری توسط نیروهای یمن به سمت اهدافی در عربستان سعودی شلیک شده است. تاکنون عملیات‌های پهپادی ارتش یمن به عمق خاک سعودی که در واکنش به حملات ائتلاف متجاوز انجام می‌شود، خسارت‌های زیادی را به این کشور وارد کرده است. 
***
انتخابات ارمنستان؛ پاشینیان اعلام پیروزی کرد و کوچاریان نپذیرفت
نیکول پاشینیان کفیل نخست‌وزیری ارمنستان بعد از اعلام نتایج اولیه آرای انتخابات زودهنگام این کشور اعلام پیروزی کرد اما ستاد «رابرت کوچاریان» اصلی‌ترین رقیب او، این اعلامیه را نپذیرفت. طبق اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان، شمارش ۷۵ درصد آرای این انتخابات نشان می‌دهد حزب «قرارداد مدنی» به رهبری پاشینیان 61/55 درصد آرا را کسب کرده و ائتلاف ارمنستان به رهبری «رابرت کوچاریان» ۲۰ درصد آرا را از آن خود کرده است. در انتخابات ارمنستان حدود ۲۰ حزب سیاسی و ۴ ائتلاف انتخاباتی شرکت دارند اما حزب متبوع پاشینیان و ائتلاف ارمنستان به رهبری کوچاریان رئیس‌جمهوری سابق این کشور اصلی‌ترین رقبا هستند. تصمیم به برگزاری انتخابات پارلمانی زوهنگام پس از شکست ارمنستان از جمهوری آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ و تحت فشارهای مخالفان دولت نیکول پاشینیان گرفته شد. طبق گزارش الجزیره، 6/2 میلیون نفر واجد شرکت در این انتخابات زودهنگام بودند و میزان مشارکت حدود ۵۰ درصد بوده است. پاشینیان بعد از اعلام نتایج ۳۰ درصد انتخابات پارلمانی زودهنگام در ارمنستان، در اظهاراتی اعلام پیروزی کرد. ائتلاف ارمنستان به رهبری رابرت کوچاریان اما اعتبار نتایج اولیه انتخابات را زیر سوال برده و اعلام کرد «ادعای عجولانه» پاشینیان درباره پیروزی را به رسمیت نمی‌شناسد. 

Page Generated in 0/0050 sec