printlogo


کد خبر: 234907تاریخ: 1400/4/2 00:00
دور دنیا

عدم درج نام اسرائیل و عربستان در لیست «ناقضان حقوق کودکان»
پایگاه خبری النشره در گزارشی نوشت سازمان دیده‌بان حقوق بشر از عدم گنجاندن نام رژیم ‌صهیونیستی و ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی ضدیمن در لیست «ناقضان حقوق کودکان» که سالانه توسط «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد صادر می‌شود، انتقاد کرد. «جو بکر» مدیر بخش حمایت از حقوق کودکان در سازمان حقوق بشر بین‌الملل در این زمینه گفت آنتونیو گوترش با عدم گنجاندن نام اسرائیل و ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان علیه یمن طرف‌های متخاصم را که در کشتار و معلول کردن کودکان دخیل بودند، نجات داد. وی افزود شکست مکرر دبیرکل سازمان ملل در تهیه لیست ناقضان حقوق کودکان بر اساس شواهد سازمان ملل خیانت به کودکان محسوب می‌شود و به مصونیت جنایتکاران از مجازات دامن می‌زند. اکنون که گوترش برای دومین بار منصب دبیرکلی سازمان ملل را به دست آورده باید این روش را کنار بگذارد و اطمینان حاصل کند که لیست وی واقعیت‌ها را نشان می‌دهد. نکته جالب توجه اینجاست که سازمان ملل نام جنبش انصارالله یمن را در لیست ناقضان حقوق کودکان در مناطق درگیری‌های مسلحانه در سال 2020 قرار داده است(!) همچنین نام رژیم صهیونیستی و عربستان در حالی در فهرست ناقضان حقوق کودکان در سازمان ملل درج نشده که گزارش دبیرکل این سازمان نشان می‌دهد سازمان ملل 1031 مورد جنایت شدید علیه 340 کودک فلسطینی در کرانه باختری اشغالی و قدس شرقی و نوار غزه را ثبت کرده است. این گزارش همچنین حاکی از آن است که سازمان ملل بازداشت 361 کودک فلسطینی در کرانه باختری و قدس اشغالی توسط نظامیان صهیونیست در سال 2020 را تایید کرده و 87 کودک گزارش دادند که در طول بازداشت تحت شکنجه‌های شدید قرار گرفته‌اند. 
***
ابراز نگرانی نبیه بری از اوضاع امنیتی لبنان
«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در گفت‌وگو با روزنامه «النهار» اعلام کرد طرح ابتکاری او برای تشکیل دولت لبنان همچنان پابرجاست و تا زمانی که ابتکار قابل قبول دیگری در دسترس نباشد، درباره آن تجدیدنظر نخواهد کرد. وی با تأکید بر حمایتش از سعد الحریری برای تشکیل دولت گفت پایبندی او به حمایت از الحریری به این دلیل است که وی از حمایت نمایندگان پارلمان، دار الفتوا و انجمن رؤسای دولت‌های سابق و هوادارانش برخوردار است. نبیه بری با بیان اینکه لبنان تاب تعویق تشکیل دولت را ندارد، تصریح کرد: نمی‌توان منتظر انتخابات پارلمانی حتی انتخابات زودهنگام بود، زیرا امکان برگزاری آن تا ۳ یا ۴ ماه دیگر وجود ندارد که در این صورت کشور ممکن است کاملا از هم فروبپاشد. وی گفت: اگر سعد الحریری از تشکیل کابینه عذرخواهی کند، این یک فروپاشی کامل خواهد بود و من از لحاظ امنیتی نگران هستم. 
***
هشدار پوتین درباره تضعیف امنیت اروپا و خطر رقابت تسلیحاتی جدید
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مطلبی برای روزنامه آلمانی دی سایت به مناسبت هشتادمین سالروز حمله نازی‌ها به اتحاد جماهیر شوروی، درباره وخیم شدن اوضاع امنیتی در اروپا هشدار داد. پوتین نوشت: کل سیستم امنیت اروپا اکنون بشدت تضعیف شده است. تنش‌ها رو به افزایش است و خطرات رقابت تسلیحاتی جدید واقعی‌تر می‌شود. ما در حال از دست دادن فرصت‌هایی هستیم که از طریق همکاری حاصل می‌شود، از همه مهم‌تر اکنون که همگی ما با چالش‌های مشترکی نظیر پاندمی کرونا و تبعات اجتماعی و اقتصادی وخیم آن مواجه هستیم. رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد که انتخاب کشورش روابط سودمند با اتحادیه اروپاست و باور دارد که ساخت اروپا مطابق با ایده شارل دوگل امکان‌پذیر است؛ «از اقیانوس اطلس تا اورال» یا حتی «از لیسبون تا ولادیووستوک».
 با این حال، اتحادیه اروپایی تصمیم گرفت به جهتی دیگر برود که منجر به پیوستن آلمان به ناتو، این «یادگار جنگ سرد» و متعاقب آن گسترش بلوک به اروپای شرقی شد. پوتین توضیح داد: از سال ۱۹۹۹‌پنج موج دیگر در گسترش ناتو داشته‌ایم. این سازمان به ۱۴ کشور جدید از جمله چندین عضو سابق اتحاد جماهیر شوروی عضویت اعطا کرد که عملا امیدها برای ایجاد یک قاره بدون خطوط جداکننده را ناکام گذاشت. رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد که چنین سیاستی بسیاری از کشورها را وادار کرد تا یک انتخاب غیرطبیعی میان روسیه و غرب داشته باشند. 
***
پیونگ‌یانگ با مذاکره با آمریکا مخالفت کرد
بعد از ابراز امیدواری نماینده ویژه آمریکا در امور کره‌شمالی برای مجاب‌کردن این کشور به ازسرگیری مذاکرات خلع سلاح با واشنگتن و سئول، دولت پیونگ‌یانگ توقعات آمریکا برای مذاکره را بیهوده و اشتباه توصیف کرد. «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره‌شمالی - که به زعم بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان، نفر دوم قدرتمند این کشور است- روز سه‌شنبه گفت: «من اخباری را شنیدم مبنی بر اینکه مشاور امنیت ملی آمریکا گفته بود مواضع [کره شمالی] در قبال آمریکا را سیگنالی جالب توجه می‌داند». رسانه دولتی کره‌شمالی (KCNA) به نقل از خانم کیم گزارش داد:‌ «به نظر می‌رسد ایالات متحده این وضعیت را به نحوی که برای خودش دلگرم‌کننده باشد، تفسیر کرده است. این انتظارات که آنها (آمریکا) به اشتباه برای پناه ‌بردن انتخاب می‌کنند، آنها را به ورطه استیصال و ناامیدی بزرگ‌تری می‌کشاند». اظهارات خواهر رهبر کره‌شمالی بعد از آن مطرح شدکه «سونگ کیم» نماینده جدید دولت آمریکا در امور پیونگ‌یانگ روز گذشته ابراز امیدواری کرده بود پیونگ‌یانگ بزودی واکنش مثبتی برای ازسرگیری مذاکرات خلع سلاح اتمی نشان دهد. 

Page Generated in 0/0049 sec