printlogo


کد خبر: 235023تاریخ: 1400/4/5 00:00
دور دنیا

آمادگی ۳ کشور برای فروش سامانه پدافند هوایی به عراق
عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق گفت چین، کره جنوبی و فرانسه آماده مجهز کردن عراق به سامانه‌ پیشرفته پدافند هوایی هستند. به گزارش میدل ایست نیوز، یک عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق از ابراز آمادگی 3 کشور برای فروش سامانه پدافند هوایی به عراق خبر داد. «بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق به خبرگزاری رسمی این کشور گفت عراق نیازمند سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته و به‌روز است. او گفت کمیسیون امنیت و دفاع مجلس در این باره مذاکراتی با وزارت دفاع و فرماندهان امنیتی کشور داشته است و افزود ۳ کشور چین، کره‌جنوبی و فرانسه آماده مجهز کردن عراق به چنین سامانه‌ای هستند. وی افزود فرانسه به عراق پیغام داده که آماده فروش این سامانه به عراق است و حاضر است در پرداخت هزینه‌های آن تسهیلاتی در نظر بگیرد.
***
جولان دوباره کرونا در فلسطین اشغالی
وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی اعلام کرد با توجه به افزایش شیوع بیماری «کووید-۱۹» از ظهر روز جمعه زدن ماسک در اماکن سربسته الزامی شده است. به نوشته وبگاه عرب۴۸، کودکان زیر 7 سال، ورزشکاران و کسانی که به طور دائمی در فضای سربسته کار می‌کنند، از این اجبار معاف هستند. وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی همچنین توصیه کرده است در فضای باز نیز در صورت حضور جمعیت زیاد، افراد از ماسک استفاده کنند و کسانی که هنوز واکسن نزده‌اند نیز از حضور در تجمعات خودداری کنند. این تصمیمات در حالی است که طبق آمار وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی، با وجود واکسیناسیون گسترده، روز گذشته ۲۲۷ مورد ابتلا به کرونا ثبت شد. در 4 روز گذشته نیز به  طور میانگین ۱۰۰ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقامات این رژیم نوشته‌اند اگر زدن ماسک آمار ابتلا را کاهش ندهد، آنها بار دیگر مجبور به ممنوع کردن تجمعات خواهند شد. روز پنجشنبه ثبت یک مورد ابتلا به کرونای هندی در شهر «عسقلان» مسؤولان صهیونیستی را بشدت نگران کرد. کابینه صهیونیستی دیروز اعلام کرد روز یکشنبه نشست کمیته وزارتی برای مبارزه با کرونا برگزار خواهد شد.
***
اعلام زمان برگزاری دور جدید مذاکرات آستانه درباره سوریه
روسیه اعلام کرد دور جدید مذاکرات آستانه درباره حل‌و‌فصل بحران سوریه اوایل جولای در نور سلطان، پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود. به گزارش روسیا الیوم، یاروسلاو موسکالیک، معاون رئیس بخش عملیات اصلی در ستاد کل ارتش روسیه، روز پنجشنبه در جریان شرکت در نهمین جلسه کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو گفت: ما به طور فعالانه در حال حل و فصل بحران سوریه در چارچوب مذاکرات آستانه هستیم که جلسه جدید آن بزودی ۶ تا ۸ جولای (۲۷ تا ۲۹ تیر) در شهر نور سلطان برگزار می‌شود. پیش از این میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرده بود ۳ کشور ضامن آتش‌بس در مذاکرات آستانه (روسیه، ایران و ترکیه) احتمالا جلسه جدیدی را اواخر ماه ژوئن در نور سلطان برگزار کنند.
***
مخالفت اروپایی‌ها با پیشنهاد مرکل درباره  روسیه
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان صبح دیروز (جمعه) در پایان روز نخست نشست سران اتحادیه اروپایی اعلام کرد رهبران کشورهای عضو نتوانستند درباره برگزاری نشستی مشترک با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به توافق برسند. مرکل که پیش از این خود چنین پیشنهادی را مطرح کرده بود، گفت: «این موضوع بحثی بسیار مفصل و دشوار بود. ما بار دیگر مشخص کردیم که طرف آلمانی تحت شرایطی آمادگی دارد مشارکت نزدیک‌تری با روسیه داشته باشد و برای این منظور مناسب است که مذاکراتی با ولادیمیر پوتین انجام شود ولی در نهایت هیچ توافقی در این رابطه حاصل نشد». آژانس خبری بلومبرگ نیز دیروز گزارش داد حدود 10 کشور عضو اتحادیه اروپایی در نشست سران بروکسل با ابتکارعمل آنگلا مرکل و «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درباره برگزاری نشستی مشترک با ولادیمیر پوتین مخالفت کردند. طبق این اطلاعات، در جریان مباحثات در این زمینه، حداقل 10 کشور چنین ارسال علامت کردند که از این نظریه خوش‌شان نیامده و در پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه اروپایی نیز شکل مذاکرات با روسیه در گیومه گذاشته شده که به معنای این است که توافقی در این باره حاصل نشده است. پنجشنبه گذشته دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپایی مورد تأیید قرار داده بود که امکان برگزاری نشست سران رهبران اروپا با رئیس‌جمهور روسیه که آلمان و فرانسه پیشنهاد داده‌اند، در دیدار رهبران کشورهای عضو بررسی خواهد شد. پیش از این، بعد از پیشنهاد صدراعظم آلمان در این باره، رئیس‌جمهور فرانسه از این ابتکار عمل حمایت کرده بود.
***
اعلام جنگ داعش علیه حماس
سخنگوی گروه تروریستی داعش بیانیه‌ای علیه جنبش مقاومت فلسطین (حماس) صادر کرد. خبرگزاری فلسطینی «سما» اعلام کرد «ابوبکر القرشی» سخنگوی گروه تروریستی داعش در پیام صوتی خود خواستار قیام این گروه تروریستی علیه جنبش حماس به خاطر رابطه‌اش با «ایران» شد. گروه تروریستی داعش پیش‌تر بیانیه‌های متعددی علیه جنبش حماس صادر و این جنبش را «مرتد» توصیف کرده است. سخنگوی داعش در ادامه اظهارات حدودا ۳۸ دقیقه‌ای خود به صورت غیرمستقیم به کشته شدن ابی بکر شیکاو، یکی از سرکرده‌های بوکوحرام واکنش نشان داد. وی در ادامه گفت کشته شدن «فتنه خوارج» را به شاخه داعش در غرب آفریقا تبریک می‌گوید. ابوبکر القرشی همچنین اعضای گروه تروریستی داعش در عراق را به افزایش ترور قضات و افسران امنیتی در این کشور ترغیب کرد و به آنها وعده‌های مالی داد. 

Page Generated in 0/0056 sec