printlogo


کد خبر: 236076تاریخ: 1400/5/2 00:00
تازه‌ترین خبرها حاکی از این است شرکت صهیونیستی «NSO» بدافزار جاسوسی پگاسوس را در اختیار برخی کشورها قرار داده است
در خدمت دیکتاتورها

گروه بین‌الملل: یک هفته پس از انتشار گزارش 17 رسانه بین‌المللی پیرامون جاسوسی از حداقل ۱۸۹ روزنامه‌نگار، ۸۵ فعال حقوق بشر و ۱۴ رئیس‌جمهور توسط نرم‌افزار «پگاسوس» که از سوی شرکت «ان‌اس‌او» وابسته به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی طراحی شده، اکنون مشخص شده است مقامات این شرکت با مجوز روسای رژیم صهیونیستی، این بدافزار را در اختیار جریان‌های مافیایی و کشورهای مستبد قرار داده‌اند تا توسط آن از روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی جاسوسی شود؛ اقدامی که مغایر با موازین حقوق بین‌‌الملل و حقوق بشر تلقی می‌شود.
به گزارش «وطن‌امروز»، از یکشنبه هفته گذشته که گزارشی از سوی چندین رسانه جهانی درباره نفوذ نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس به تلفن‌های همراه چندین فعال مدنی، خبرنگار و مقام‌های سیاسی در جهان منتشر شد، جنجال گسترده‌ای درباره اقدامات منافی حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی و شرکت فناوری صهیونیستی ان‌اس‌او که زیر نظر وزارت جنگ این رژیم فعالیت می‌کند، بر پا شد. بر اساس آخرین خبرها، رؤسای‌‌جمهوری فرانسه، پاکستان، مصر و عراق و پادشاه مراکش از جمله چهره‌های سرشناس سیاسی هستند که احتمال جاسوسی از آنها مطرح شده است. تحقیقات جامع بیش از ۱۷ سازمان خبری نشان داد این نرم‌افزار جاسوسی برای جاسوسی از گوشی‌های همراه صدها خبرنگار، فعال سیاسی و اجتماعی و همچنین سیاستمداران سراسر جهان استفاده شده است. تاکنون محققان توانسته‌اند بیش از هزار نفر از سوءاستفاده‌شدگان این نرم‌افزار جاسوسی را از طریق تحقیق و مصاحبه در ۴ قاره شناسایی کنند. بر این اساس چندین نفر از اعضای خانواده سلطنتی عرب، حداقل ۶۵ مدیر بازرگانی، ۸۵ فعال حقوق بشر، ۱۸۹ روزنامه‌نگار و بیش از ۶۰۰ سیاستمدار و مقام دولتی در میان افرادی هستند که گوشی آنها با نرم‌افزار پگاسوس هک شده است. با وجود مستندات ارائه شده از سوی رسانه‌ها، این شرکت صهیونیستی اعلام کرده هدف اصلی این برنامه مبارزه با آنچه تروریسم نامیده می‌شود است اما قربانیان هدف قرار گرفته - به گفته «جیک مور» کارشناس امنیتی انگلیس- فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، سیاستمداران و برخی افراد ثروتمند بوده‌اند. بنابراین هر کسی که پشت این برنامه باشد، افراد مشخص و خاصی را هدف قرار می‌دهد. 
 
* سازوکار بدافزار پگاسوس
پگاسوس بدافزاری برای جاسوسی است که از سوی شرکت صهیونیستی NSO طراحی شده است.  شرکت ان‌اس‌او توسط تعدادی از افرادی که قبلا در «واحد ۸۲۰۰» - یکی از شاخه‌های سرویس اطلاعات رژیم صهیونیستی - کار می‌کردند  تاسیس شد و کار آن معطوف به جاسوسی از نهادها و اشخاص در جهان است.  این شرکت ادعا می‌کند پگاسوس را به 60 مشتری در 40 کشور جهان فروخته اما هویت آنها مشخص نیست. با بررسی دقیق سازمان عفو بین‌الملل و سازمان غیرانتفاعی FORBIDEN STORIES که از طریق تکنیک «الگوی هدف‌گیری» انجام شده است، مشخص شد این بدافزار دست‌کم از سوی 10 دولت خریداری و مورد استفاده قرار گرفته است. طبق گزارش «سی‌ان‌بی‌سی» آذربایجان، بحرین، مجارستان، هند، قزاقستان، مکزیک، مراکش، روآندا، عربستان سعودی و امارات این کشورها هستند. نخستین بار برنامه جاسوسی «پگاسوس» در سال ۲۰۱۶ فاش و اعلام شد بیش از 50 هزار شماره تلفن همراه به شکل مشخص و هدفمند برای جاسوسی انتخاب شده بود. بارزترین ویژگی این برنامه، فناوری «ZERO click‌» یا هک گوشی بدون تماس کاربر با لینک مشکوک است و پیشرفته‌ترین تکنیک برای هک گوشی و جاسوسی از کاربران آن بدون آگاهی آنها بوده، زیرا بسیار گران و قیمت آن بیش از ۳ میلیون دلار است. خطر این برنامه همچنین در توانایی نفوذ در دقیق‌ترین حریم خصوصی است. فیسبوک صریحا این شرکت صهیونیستی را به سرقت و هک کردن برنامه معروف خود، واتساپ و جاسوسی از صدها کاربر مشخص متهم کرد. سال ۲۰۱۹ نفوذ این نرم‌افزار به رسانه اجتماعی واتساپ و جاسوسی آن از میلیون‌ها کاربر این برنامه در رسانه‌ها خبرساز شد. 
 
* فرانسه به دنبال شکایت از رژیم صهیونیستی؟
در پی انتشار گزارشی مبنی بر اینکه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از اهداف اصلی این بدافزار جاسوسی بوده است، روز گذشته رسانه‌ها اعلام کردند وی تصمیم گرفته است دستگاه تلفن همراه و شماره‌اش را تغییر دهد. در همین حال «گابریل اتال» سخنگوی دولت فرانسه گفت: «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با شورای دفاعی فرانسه درباره جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس و مساله امنیت سایبری دیدار می‌کند. در همین حال منابع آگاه اسرائیلی به روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارانوت خبر دادند کاخ الیزه بشدت از دست داشتن اسرائیل در این مساله خشمگین است و اطلاعاتی به دست‌شان رسیده که نشان می‌دهد فرانسوی‌ها بزودی از اسرائیل خواهند خواست توضیحاتی درباره چگونگی موافقت وزارت جنگ اسرائیل با صدور این برنامه سایبری به کشورهای مختلف جهان ارائه کند. به گفته این منابع، فرانسوی‌ها از برنامه‌های پیش روی اسرائیل برای ادامه این فعالیت هم خواهند پرسید که محور آن گسترش یا کاهش صادرات برنامه‌های امنیتی و شنود فضای سایبری (جاسوسی سایبری) در آینده، آن هم در سایه این رسوایی خواهد بود. یکی دیگر از پرسش‌‌هایی که پیش از رسیدن درخواست رسمی به گوش منابع اسرائیلی‌ رسیده، آن است که آیا اسرائیل و شرکت ان‌اس‌او هم در جریان اطلاعاتی که به مشتریانش رسیده قرار گرفته یا صرفا این اطلاعات به دست مشتریان رسیده است. بنی‌ گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم در واکنش به این امر اعلام کرد نهادهای امنیتی در حال بررسی پرونده ان‌‌اس‌او هستند. در این گزارش به نقل از بنی‌ گانتس به طور ضمنی اعتراف شده است اسرائیل به شرکت‌های اینترنت اسرائیلی اجازه همکاری در بخش امنیتی (جاسوسی) را با کشورهای مختلف می‌دهد اما در عین حال ادعا کرد این اقدام با هدف مبارزه با جرم و جنایت انجام می‌شود. اعتراف دیگر موجود در این گزارش، اذعان ان‌اس‌او به جاسوسی علیه اشخاص و افراد مختلف است. در پی جنجالی شدن موضوع جاسوس‌افزارهای رژیم صهیونیستی موسوم به پگاسوس، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هم در جمع خبرنگاران خواستار محدود شدن استفاده از این جاسوس‌افزار شد.
«ادوارد اسنودن» افشاگر معروف آمریکایی روز چهارشنبه گفت بعید نیست تلفن همراه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز با این جاسوس‌افزار مورد نفوذ قرار گرفته باشد. 
 
* نقش امارات در پروژه پگاسوس
روزنامه انگلیسی گاردین طبق تجزیه و تحلیل‌هایی گزارش کرد امارات عربی متحده در هک گوشی‌های انگلیسی در پروژه جنجالی جاسوس‌افزار صهیونیستی «پگاسوس» نقش داشته است. روزنامه انگلیسی گاردین گزارش کرد یکی از اعضای مجلس اعیان انگلیس در بین بیش از ۴۰۰ نفری است که در بازه ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ هدف حمله جاسوس‌افزار صهیونیستی موسوم به «پگاسوس» قرار گرفته‌اند. این روزنامه انگلیسی گزارش کرد تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد دولت اصلی که مسؤول انتخاب شماره‌ تلفن‌ افراد خاص برای جاسوسی توسط پگاسوس بوده، امارات عربی متحده است. طبق این گزارش، امارات عربی متحده یکی از ۴۰ کشوری است که به جاسوس‌افزار شرکت صهیونیستی «NSO» دسترسی داشته است و این جاسوس‌افزار قابلیت هک و کنترل محرمانه گوشی‌های موبایل را داراست. طبق این گزارش، دوبی، شهر اماراتی تحت حاکمیت شیخ محمد بن راشد آل‌مکتوم نیز ظاهراً یکی از مشتریان شرکت NSO بوده است. بر اساس گزارش گاردین، تلفن‌های همراه «لطیفه» دختر شیخ محمد که سال ۲۰۱۸ تلاش داشت از دوبی فرار کند و همچنین تلفن همراه همسر سابق حاکم دوبی که سال ۲۰۱۹ از کشورش فرار کرد و به انگلیس رفت نیز هدف برنامه جاسوسی پگاسوس قرار گرفته است. به ‌رغم آنکه شرکت NSO مدعی است افراد خاص را هدف قرار نمی‌داده اما بررسی‌های روزنامه گاردین و چند رسانه دیگر نشان می‌دهد دولت‌های مشتری این جاسوس‌افزار، افراد خاصی را گزینش کرده و هدف پروژه جاسوسی خود قرار می‌دادند. 

Page Generated in 0/0058 sec