printlogo


کد خبر: 236079تاریخ: 1400/5/2 00:00
دور دنیا

پدافند هوایی سوریه تمام موشک‌های اسرائیل را ساقط کرد
وزارت دفاع روسیه تأیید کرد سامانه پدافند هوایی سوریه تمام ۴ فروند موشک شلیک‌شده از سوی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی را رهگیری و منهدم کرد. «وادیم کولت» معاون مرکز آشتی روسیه در سوریه تصریح کرد ۲ فروند جنگنده «اف۱۶» اسرائیل بامداد ۲۲ جولای اقدام به شلیک 4 فروند موشک هدایت‌شونده به مناطقی در استان حمص سوریه کردند. وی اضافه کرد تمام موشک‌های شلیک‌شده از سوی جنگنده‌های اسرائیلی توسط موشک‌های پدافند نیروهای مسلح سوریه که به موشک‌های Buk M2E روسیه مجهز است، رهگیری و منهدم شد. منابع محلی در سوریه بامداد پنجشنبه از مقابله پدافند هوایی این کشور با اهداف مهاجم متخاصم در آسمان حمص خبر دادند. شبکه «العربیه» نیز به نقل از منابعی مدعی شده بود پایگاه هوایی «الشعیرات» در حمص هدف حمله هوایی قرار گرفته است. خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) اما در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پدافند هوایی ما با موشک‌های شلیک‌شده توسط اسرائیل در آسمان حومه غربی حمص در حال مقابله بوده و تعدادی از آنها را ساقط کرده است». 
***
تظاهرات بحرینی‌ها برای آزادی زندانیان سیاسی
منابع بحرینی از برگزاری تظاهرات در بحرین علیه آل‌خلیفه خبر دادند. به گزارش البحرین الیوم، این منابع اعلام کردند اعتراضاتی در شهرک «السنابس» در بحرین برگزار شده است که خواسته معترضان آزادی زندانیان سیاسی در بحرین بود. بحرین از سال 2011 درگیر موج بیداری اسلامی است. مردم این کشور برای مقابله با اقدامات مستبدانه آل‌خلیفه دست به اعتراض زدند اما نتیجه این روند دستگیری، زندان، شکنجه و اعدام برای آزادی‌خواهانی بود که همچنان در صحنه نبرد حضور دارند. چند روز قبل آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین از رژیم آل‌خلیفه خواست زندانیان سیاسی را آزاد کند. شیخ عیسی قاسم در بیانیه‌ای گفت: بسیاری از حقوق مردمی ضایع شده در کشور وجود دارد که احقاق این حقوق قابل تعویق نیست و برای احقاق این حقوق نمی‌توان منتظر آمادگی مجلس ماند. بیانیه آیت‌الله شیخ عیسی قاسم در حالی صادر شده است که وضعیت شماری از بازداشت‌شدگان و زندانیان سیاسی در بحرین پیچیده شده و سرکوب معارضان از سوی رژیم آل‌خلیفه شدت گرفته است. 
***
رژیم صهیونیستی عضو ناظر اتحادیه آفریقا شد
رسانه‌های عبری‌زبان شامگاه پنجشنبه خبر دادند تل‌آویو به عنوان ناظر برای نخستین‌بار پس از سال 2002 به عضویت اتحادیه آفریقا درآمده است. پایگاه خبری «عرب۴۸» به نقل از وزارت خارجه رژیم صهیونیستی گزارش داد «آدامسو آلالی» سفیر تل‌آویو در آدیس‌آبابا استوارنامه خود را به عنوان عضو ناظر به اتحادیه آفریقا ارائه کرده است.  در بیانیه‌ای به نقل از «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در این باره آمده است: «امروز، روز عید روابط اسرائیل و آفریقاست». لاپید همچنین ادعا کرد این گام به توسعه روابط تل‌آویو با قاره آفریقا و کشورهای عضو این اتحادیه کمک خواهد کرد. 
***
جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود
شبکه ان‌بی‌سی نیوز استرالیا گزارش داد ایالات متحده تلاش کرده است مانع ظهور چین در به اصطلاح «جنگ سرد فناوری» شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین‌کننده برای رقابت بین ۲ کشور است. در این مقاله آمده است چین در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه هوش مصنوعی، رباتیک، ۵جی و ۶جی، میکروچیپ‌ها و فناوری داشته و به سرعت در حال پیشرفت است در حالی که ایالات متحده از مدت‌ها پیش در زمینه فناوری تبحر و برتری داشته است. خبرگزاری شینهوا گزارش داد ایالات متحده برای محدود کردن توسعه چین در صنعت فناوری تلاش کرده است و اجازه نمی‌دهد شبکه ۵جی هوآوی درون این کشور فعالیت کند و عملا جلوی شرکت‌های آمریکایی برای تامین نرم‌افزار و اجزای شرکت‌های فناوری چینی را می‌گیرد. با این حال کارشناسان هشدار می‌دهند چنین محدودیت‌هایی تنها «پرده آهنین دیجیتال» میان غرب و چین را ضخیم‌تر می‌کند. علاوه بر این کارشناسان می‌گویند جهان در حال تقسیم شدن به ۲ اکوسیستم فناوری رقابتی و فراگیر است که هر کدام اینترنت، سخت‌افزار، ارتباطات و پلتفرم‌های مختص خود را دارد. در این گزارش آمده است: یک جنگ فناوری از ۲ طرف تلفاتی می‌گیرد و قطعا برای جهان هزینه گزافی دارد. 
***
طرح نام «نواف سلام» برای نخست‌وزیری لبنان
منابع آگاه به النشره اعلام کردند جریان ملی آزاد لبنان به دنبال این است که «نواف سلام» را در رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی معرفی کند و این با وجود شانس بیشتر «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر اسبق است. این منابع بیان کردند: این اقدام جریان ملی آزاد لبنان مجددا اوضاع را به هم می‌ریزد، بویژه که میقاتی خواهان پیش‌توافق کامل قبل از مکلف شدن برای نخست‌وزیری است. در عین حال نواف سلام خواهان اختیارات ویژه است. منابع لبنانی تاکید کردند: در این صورت -یعنی در صورت معرفی نواف سلام از سوی جریان ملی آزاد لبنان- توپ در زمین طیف سنی بویژه نجیب میقاتی، نخست‌وزیر سابق خواهد بود. این منابع بیان کردند: نواف سلام مورد حمایت حزب القوات اللبنانیه (حزب نیروهای لبنانی) است. حزب‌الله لبنان با وجود ملاحظاتی که بر نواف سلام دارد اما روند معرفی او را در صورتی که توافق روی وی باشد، با مانع روبه‌رو نخواهد کرد.

Page Generated in 0/0147 sec