printlogo


کد خبر: 236093تاریخ: 1400/5/2 00:00
دستور وزیر بهداشت برای آغاز واکسیناسیون افراد ۴۸ سال به بالا در برخی استان‌ها
کرونا جان ۲۱۰ بیمار دیگر را گرفت

آمار جان‌باختگان بیماری «کووید-19» در کشور همچنان بالای 200 نفر و شمار مبتلایان به این بیماری نیز بیش از 20 هزار نفر در یک شبانه‌روز است. بنا به این گزارش، از ظهر روز پنجشنبه تا ظهر دیروز یکم مردادماه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۸۱۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و از این تعداد ۲۴۳۲ نفر بستری شدند. متاسفانه در این مدت زمان ۲۱۰ بیمار «کووید-19» هم جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۸۸ هزار و ۲۷۳ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۳ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۴۴۵ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴۶۹۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» هم در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی و ۹۹ شهر در وضعیت زرد این بیماری قرار دارند. 
بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۷ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۵۱۰ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۹۷۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۹میلیون و ۸۰۰ هزار و ۴۸۶ دوز رسید. در عین حال در اطلاعیه شماره ۱۱ مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره برنامه ملی واکسیناسیون «کووید-19» تاکید شده است «نظر به ارتقای ظرفیت واکسیناسیون روزانه در سراسر کشور و فراهمی واکسن مورد نیاز برای تکمیل واکسیناسیون گروه‌های اعلام شده و با توجه به دریافت واکسن در بخش قابل توجهی از هموطنان ثبت‌نام شده، مستدعی است به منظور تداوم روند روزهای اخیر و پیشگیری از کند شدن فرآیند واکسیناسیون، افراد تحت شمول در گروه‌های سنی اعلام‌شده در نخستین فرصت ممکن نسبت به ثبت‌نام در سامانه واکسن به نشانی اینترنتی salamat.gov.ir و اخذ نوبت اقدام کنند».
 
* آغاز واکسیناسیون رانندگان تاکسی و اتوبوس
پس از درخواست‌های مکرر مدیران سازمان تاکسیرانی مبنی بر تزریق واکسن کرونا به رانندگان این ناوگان حمل‌و‌نقل شهری، ‌مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران از آغاز واکسیناسیون 20 هزار راننده تاکسی از دوشنبه هفته آتی خبر داد. محمد روشنی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اعلام خبر آغاز واکسیناسیون رانندگان تاکسی از دوشنبه هفته آتی گفت: بر اساس جلسه‌ای که با دکتر گویا از مدیران وزارت بهداشت داشتیم، مقرر شد از روز دوشنبه هفته آتی فرآیند واکسیناسیون رانندگان تاکسی آغاز شود. ‌وی با بیان اینکه در فاز اول ۲۰ هزار راننده تاکسی واکسینه می‌شوند و بعد از آن مابقی رانندگان واکسن دریافت می‌کنند، افزود: بر اساس پروتکلی که تدوین کردیم، از آنجا که افراد بالای ۶۰ سال تاکنون توسط خود وزارت بهداشت واکسن دریافت کرده‌اند، ما در فاز اول رانندگان ۵۰ تا ۶۰ سال، بعد از آن ۴۰ تا ۵۰ سال و با همین ترتیب رانندگان دیگر را برای دریافت واکسن فراخوان می‌کنیم. ‌وی افزود: البته مقرر شد فضا و تجهیزات فیزیکی برای تزریق واکسن را سازمان تاکسیرانی در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد. همچنین‌ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی نیز از موفق بودن رایزنی‌ها برای واکسیناسیون رانندگان اتوبوس خبر داد. محمود ترفع با بیان اینکه لیست رانندگان اتوبوس تهیه شده و امید است از اواخر هفته آتی واکسیناسیون رانندگان اتوبوس آغاز شود، گفت: بر اساس رایزنی‌ها، همه رانندگان اتوبوس باید واکسن دریافت کنند اما اولویت‌بندی سنی شده تا افراد مسن در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند. وی افزود: تمام رانندگان اتوبوس اعم از بخش خصوصی، ملکی و... واکسن کرونا دریافت خواهند کرد. 
 
* دستور وزیر بهداشت برای آغاز واکسیناسیون افراد ۴۸‌سال به بالا در برخی استان‌ها
نوبت‌دهی تزریق واکسن کرونا برای افراد با سنین 50-48 سال در برخی شهرها شروع شده است. وزیر بهداشت چهارشنبه هفته گذشته ضمن اشاره به اینکه مراجعه به مراکز واکسیناسیون در این روز کمتر بوده است، در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌های علوم‌‌پزشکی اظهار کرد با توجه به تأمین و پشتوانه کافی واکسن و همچنین توسعه مراکز تزریق در سراسر کشور، شایسته است این مراکز و واکسن در اختیار با ظرفیت حداکثری مورد بهره‌برداری قرار گیرد. دکتر سعید نمکی در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی بر اقدامات ضروری در زمینه بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت مراکز و واکسن تاکید کرد. در بخشی از این نامه آمده است: با توجه به تأمین و پشتوانه کافی واکسن و همچنین توسعه مراکز تزریق در سراسر کشور که آمادگی تزریق روزانه بیش از 500 هزار نفر را دارد، شایسته است این مراکز و واکسن در اختیار با ظرفیت حداکثری مورد بهره‌برداری قرار گیرد و سریعاً اعلام شود تمام افراد بالای۶۰ سال که تاکنون مراجعه نکرده و یا در سایت ثبت‌نام نکرده‌اند با اطلاعیه و یا هر شیوه‌ای مناسب در کلیه کشور دعوت به ثبت‌نام و نوبت‌دهی شوند. همچنین در استان‌هایی که بالای ۵۰ سال گروه هدف هستند برای این گروه سنی آگهی شود. علاوه بر این استان‌هایی که گروه هدف بالای ۶۰ سال و آنها که بالای ۵۰ سال هستند در صورتی که ۷۵ درصد از گروه‌های سنی هدف را واکسینه کرده‌اند می‌توانند از روز پنجشنبه (31 تیرماه) برای جمعیت ۶۰-۵۸ ساله در استان‌هایی که گروه سنی هدف بالای ۶۰ سال بوده و ۵۰-۴۸ ساله در استان‌هایی که گروه سنی هدف بالای ۵۰ سال است، ثبت‌نام آغاز کنند و واکسیناسیون این گروه با نوبت‌دهی شروع شود. 
 

Page Generated in 0/0062 sec