printlogo


کد خبر: 236096تاریخ: 1400/5/2 00:00
بی‌توجهی به محدودیت‌های کرونایی و هجوم انبوه مسافران به سواحل شمالی
کرونا و بی‌مسؤولیتی

بستری 8 هزار بیمار مبتلا به کرونا و مراجعه 20 هزار نفر به مراکز درمانی ۲ رکورد جدیدی بود که طی هفته گذشته برای شهر تهران به ثبت رسید و باعث شد ستاد ملی مقابله با کرونا به منظور جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر این بیماری با سویه دلتا تصمیم به تعطیلی ۶ روزه تهران و البرز بگیرد. این تصمیم باعث شد مراکزی همچون ادارات دولتی، بانک‌ها، بورس و بخش خصوصی تعطیل و انجام سفرهای غیرضروری از تهران و البرز ممنوع اعلام شود. ضرورت در خانه ماندن در این تعطیلات ۶ روزه یکی از مهم‌ترین هشدارهایی بود که رسانه‌ها و مسؤولان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا دادند، چرا که دلتا کرونا تاکنون نشان داده نسبت به گونه‌های قبلی قدرت سرایت بیشتری دارد و می‌تواند آسیب بسیاری را به جامعه تحمیل کند اما ساده‌انگاری نسبت به این ویروس، عدم توجه به هشدارها و فراموش کردن مسؤولیت اجتماعی در قبال یکدیگر باعث شد تا تصاویری از حضور پرتعداد مسافران در مسیرهای منتهی به شمال کشور بویژه استان مازندران به ثبت برسد. در حالی مسافران راهی شمال کشور و سواحل دریای خزر شدند که وضعیت کرونا در مازندران چندان مطلوب نیست و بر اساس آمار 2120 نفر به دلیل ابتلا به کرونا در این استان بستری هستند. عکس‌های رسیده از سواحل مازندران در روز گذشته نشان از حضور پرتعداد مردم و مسافران بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشت، لذا با توجه به این بی‌توجهی باید چشم‌انتظار بود تا در روزهای آینده یک بار دیگر آمار ابتلا و مرگ‌ومیرهای کرونایی روند صعودی به خود گرفته و خانواده‌های بیشتری داغدار شوند. این در حالی است که بر اساس آمار، ماه گذشته دلتا کرونا جان ۴۸۴۶ را در کشور گرفت و نشان داد کمترین بی‌احتیاطی می‌تواند پیامد سنگینی را با خود به همراه داشته باشد.
در همین زمینه رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به اینکه دولت و مردم باید نسبت به یکدیگر مسؤولیت‌پذیری داشته باشند، گفت: دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا با تعطیلی 6 روزه برای مهار ویروس کشنده کرونا در ۲ استان تهران و البرز به دنبال کنترل این بیماری بود اما متاسفانه با عدم اجرای درست این طرح، آتش بر روی بنزین این بیماری ریخته شد چرا که راه‌ها برای انجام مسافرت‌های تابستانه باز شد. 
مصطفی اقلیما، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با گلایه از این موضوع که چرا مردم به هشدارهای کارشناسان توجه نداشتند، اظهار داشت: با انجام این سفرها ویروس کرونا با شدت و حدت بیشتری کل کشور بویژه شهرهای شمالی و استان‌های دارای جاذبه گردشکری را فرا خواهد گرفت. مردم باید به قوانین توجه داشته باشند چرا که در غیر این صورت عدم پایبندی به قانون هزینه‌های بسیاری را به جامعه تحمیل می‌کند. ارتباط بین قانون و مردم باید یک ارتباط دوسویه باشد و اگر یک طرف این موضوع نقصانی داشته باشد نمی‌توان شاهد نظم اجتماعی بود. این جامعه‌شناس به ورود خیل عظیم گردشگران و مسافران به شهرهای شمالی و دیگر شهرها در تعطیلات ۶ روزه اخیر ۲ استان تهران و البرز اشاره کرد و گفت: اینکه شهرهای شمالی از میهمانان تهرانی و کرجی بخوبی استقبال می‌کنند به دلیل فشار اقتصادی است که با آن مواجهند چرا که مردمان این منطقه درآمد آنچنانی ندارند و بیش از یک سال و نیم است که نتوانسته‌اند عایدی‌‌ای از صنعت گردشگری کسب کنند. وی با بیان اینکه دولت طی یکی، دو سال اخیر نسبت به مدیریت کشور بویژه مهار بیماری کرونا کم‌توجه بوده است، افزود: این ویروس جهش‌یافته هر روز ده‌ها نفر از هوطنان‌مان را به کام مرگ می‌کشاند اما دولت نسبت به تسریع روند واکسیناسیون و خرید این دارو خیلی نتوانسته موفق عمل کند. رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران افزود: دولت به مردم بویژه شهروندان ۲ استان تهران و البرز هشدار داده است در صورت خروج مسافران با ماشین شخصی از این استان‌ها، جریمه خواهند شد اما از طرفی راه را برای تردد اتوبوس‌های مسافری، هواپیما‌ها و قطار‌ها باز گذاشته است تا مردم در سفرها از حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنند؛ این در حالی است که تنها راه مبارزه با ویروس کرونا ابتدا تسریع در روند واکسیناسیون و در نهایت قرنطینه شهرهایی که کرونا در آنجا بشدت جولان می‌دهد، است. اقلیما خاطرنشان کرد: کرونا با گفتاردرمانی و تاکید بر «در خانه بمانید» به این زودی‌ها از بین نمی‌رود و جریمه خودروها نیز خیلی نمی‌تواند در مهار این بیمار موثر واقع شود. وی ادامه داد: مقصر اصلی شیوع بیماری کرونا در کشور خود دولت است چرا که خیلی این بیماری را جدی نگرفته است و به جای چاره‌جویی اصولی برای عبور از این بیماری، مدام مردم را دعوت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌کند. 
 
* دور‌دور کرونا با پلاک‌های بومی
برخی اخبار رسیده از استان مازندران حکایت از آن دارد مسافران شمال با اجاره ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی خودروهای پلاک بومی، محدودیت‌های کرونایی را دور زده‌اند و در عین حال تعداد زیادی پلاک غیربومی در شهرهای شمالی در حال تردد هستند؛ خودروهایی که با پرداخت جریمه یک میلیون تومانی به مبدأ بازنگشته و به ادامه سفر پرداخته‌اند. حال سوال اینجاست: چگونه با وجود قانون منع تردد، عده‌ای با پرداخت مبالغ جریمه به مسافرت خود ادامه می‌دهند، در حالی که این انتظار می‌رود ممنوعیت‌ها مانع از ورود مسافران به شهرهای دیگر شود؟! در این زمینه سیدعباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران با اظهار اینکه موج پنجم بیماری سبب شده ظرفیت تمام مراکز درمانی در استان پر شود، گفت: متأسفانه وضعیت بیماری کرونا در استان بحرانی است و بیمارستان‌های مازندران ظرفیت و گنجایش ندارند و تعطیلات ۶ روزه پایتخت و البرز نیز مشکلات مازندران را دوچندان کرده است. از سویی با ورود بی‌سابقه مسافران به استان مازندران، نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی از کوتاهی وزارت کشور در ممانعت از ورود سیل‌آسای مسافران به استان‌های شمالی در تعطیلات کرونایی انتقاد کرد. علی کریمی‌فیروزجایی گفت: هجوم بی‌سابقه مسافران به استان‌های شمالی در تعطیلات کرونایی سلامت مردم این استان‌ها را به مخاطره انداخته است. نماینده مردم در مجلس با اشاره به وضعیت قرمز مازندران در نقشه کرونایی کشور افزود: مسؤولیت بالا رفتن آمار مبتلایان کرونا در شمال طی هفته‌های آینده با وزارت کشور است. وی ادامه داد: وزارت کشور از اهرم‌های در اختیار برای کنترل مبادی ورودی استان‌های شمالی در چند روز اخیر استفاده نکرد. 
کریمی‌فیروزجایی با اشاره به زحمات مضاعف کادر درمان در شرایط جدید، افزود: نادیده انگاشتن بحران ناشی از افزایش تصاعدی مبتلایان کرونا برای سلامت کشور خسارت‌آفرین است. عضو مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به وضعیت خطرناک موج پنجم کرونا گفت: برخورد با ناقضان پروتکل‌های بهداشتی در سراسر کشور باید تشدید شود. تامین سلامت عمومی جامعه در شرایط بحرانی کنونی نیازمند هم‌افزایی و مشارکت گسترده است. وزیر کشور به خاطر کوتاهی در ایفای وظایف قانونی و ناتوانی در برخورد با ناقضان پروتکل‌های بهداشتی باید پاسخگو باشد. 
***
    رئیس پلیس راه کشور: با قانون‌شکنان برخورد جدی می‌شود   
رئیس پلیس راه کشور با اشاره به اینکه جلوگیری از تردد خودروها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا یک پروژه کوچک در این مبارزه کلان است، گفت: ما در مبارزه با ویروس کرونا نیازمند یک عزم عمومی و مشارکت مردمی هستیم. سرهنگ هادی امیدوار  در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»  ادامه داد: پلیس طبق قانون مجری قوانین ابلاغ‌شده است اما اینکه صرفا ما یک مسیر را ببندیم و مانع از حرکت خودرو‌ها شویم، به تنهایی نمی‌تواند در مبارزه با کرونا موثر واقع شود. این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: از ساعات ابتدایی اعلام محدودیت‌ها ما شاهد حجم بالایی از سفرها از تهران به سمت شهرهای شمالی بودیم. ساعت 18 روز دوشنبه بر اساس قانون پلیس مانع از تردد مسافران شد اما متاسفانه آن تعداد از مسافرانی که هم‌اکنون در شهرهای شمالی حضور دارند از بازه زمانی 5 الی 6 ساعته موجود برای اجرای محدودیت‌ها استفاده کرده و به سفر رفتند. وی با اشاره به اینکه تا وقتی مردم در مبارزه با کرونا مشارکت نکنند ما نمی‌توانیم بر این بیماری منحوس غلبه کنیم، گفت: برخی افراد با استفاده از مسیرهای فرعی برای فرار از قانون اقدام به سفر کردند که این تعداد یقینا توسط دوربین‌های کنترلی مورد اعمال قانون قرار می‌گیرند اما نکته اینجاست که اگر این افراد بیمار باشند و با هر روشی خود را به یک استان دیگر رسانده باشند آیا این از نظر اخلاقی درست است؟ حتی اگر این افراد سالم باشند و حین مسافرت دچار بیماری شوند و آن بیماری را به استان خود منتقل کنند، آیا این می‌تواند شیرین باشد؟ سرهنگ امیدوار خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تعداد زیادی از مردم با ما همکاری می‌کنند و از انجام سفر در زمان‌هایی که منع قانونی ایجاد شده خودداری می‌کنند اما تعداد اندکی هم هستند که با قانون‌شکنی، سلامت دیگران را به خطر می‌اندازند. به نظر می‌رسد در حوزه مشارکت‌های مدنی باید اقدامات بیشتری در دستور کار قرار گیرد. هر زمان ما در زمینه مبارزه با کرونا ضریب مشارکت عمومی بیشتری داشتیم شاهد آن بودیم که آمارها نزولی شدند مثل آنچه که قبل از نوروز اتفاق افتاد اما با انجام سفرها در نوروز دیدیم که چگونه وضعیت کشور دوباره دچار تغییر و تحول شد. وی در پایان تاکید کرد: پلیس به وظیفه خود در جلوگیری از انجام سفرها عمل می‌کند اما نکته اینجاست که تا زمانی که نسبت به وظایف عمومی خود بی‌مبالاتی کنیم، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم بیماری کنترل می‌شود.

Page Generated in 0/0067 sec