printlogo


کد خبر: 236099تاریخ: 1400/5/2 00:00
اخبار

تخم‌مرغ گران می‌شود؟
رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: وزارت جهاد کشاورزی با قیمت ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان برای هر کیلو تخم‌مرغ در مرغداری موافقت کرده ولی این قیمت هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.  ناصر نبی‌پور با بیان اینکه قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ برای مرغداران بیش از ۱۸ هزار تومان است، گفت: به دلیل اینکه بازار کشش ندارد، میانگین قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در مرغداری‌ها ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶هزار و ۶۰۰ تومان است. وی در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ در آذرماه پارسال‌ ۱۴هزار تومان بود که حدود یک ماه پیش معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌و‌کارهای کشاورزی با قیمت ۱۷ هزار و۳۰۰ تومان موافقت کردند ولی به دلیل اینکه قرار است دولت عوض شود، هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است. رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در پاسخ به این سوال که وضعیت تامین نهاده‌ها در مرغداری‌ها به چه صورت است؟ گفت: در ارسال نهاده‌های دولتی تأخیر زیادی وجود دارد به طوری که نهاده‌ای که باید در یک هفته تا ۱۰ روز به دست مرغدار برسد، بعضا ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد. در این مدت مرغدار مجبور است نهاده‌های مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری کند. وی در ادامه تشریح کرد: در حقیقت می‌توان گفت نهاده وجود دارد ولی بارگیری و ارسال آن با تاخیر است. در نهایت مرغدار باید ۲ بار هزینه کند؛ یک بار برای دریافت نهاده دولتی در سامانه بازارگاه و دیگری در بازار آزاد. 
***
طرحی برای برداشتن باری از دوش کولبران
 عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان طرحی را برای ساماندهی اوضاع کولبران در استان‌هاى مرزى ارائه کرده‌اند که امیدواریم هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد تا شاهد سر و سامان گرفتن کولبران و کاهش مرگ‌و‌میر آنها باشیم. 
محمد رشیدی درباره ساماندهی کولبران گفت: حوادث تلخی هر از چند گاهی درباره کولبران رخ می‌دهد که گاهی به قیمت جان آنها تمام می‌شود. 
عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: رئیس مجلس بارها به بهبود شرایط کولبران شهرهای مرزی سفارش کرده است؛ به همین منظور نمایندگان آذربایجان غربی طرحی را برای ساماندهی اوضاع کولبران در استان‌هاى مرزى ارائه کرده‌اند که امیدواریم هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد تا شاهد سروسامان دادن کولبران و کاهش مرگ‌و‌میر آنها باشیم. 
وی در ادامه یادآور شد: سر و سامان دادن کولبران کار چندان مشکلی برای دولت نبود، هر چند این دولت رو به پایان است اما امیدواریم دولت جدید این موضوع را مورد توجه قرار دهد. قبل از تمام اما و اگرها باید بپذیریم کولبران قاچاقچی نیستند و این برچسب را بر پیشانی آنها نزنیم. اصولا اصطلاح قاچاقچی به افرادی اطلاق می‌شود که حجم بسیاری از کالا را به صورت غیرمجاز از مرزها عبور می‌دهند. 
رشیدی تاکید کرد: رشد بیکاری در استان‌های مرزی منجر شده برخی افراد به کولبری رو بیاورند و به سختی نان بخورند که گاهی این نان به قیمت جان آنها تمام می‌شود. اگر دولت با دادن مجوز در چارچوب مشخصی کولبران را ساماندهی کند، بدون شک شاهد کاهش مشکلات این گروه از افراد خواهیم بود. ساماندهی کولبران مانع رشد غیرقانونی تعداد کولبران خواهد شد. 
رشیدی تاکید کرد: کالاهای خارجی اصولا از مجاری قانونی با هزینه هنگفت وارد کشور می‌شود؛ در صورتی که بازارچه‌های محلی اگر با سرمایه‌گذارى دولت ساماندهی شوند، بدون شک شاهد رونق اقتصادی در شهرهای کوچک و کاهش نرخ بیکاری خواهیم بود.
***
تورم تیر ماه از ۴۴ درصد گذشت
نرخ تورم نقطه‌ای در تیرماه ١٤٠٠ به 6/43 درصد رسید؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 6/43 درصد بیشتر از تیر ١٣٩٩ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کردند اما نرخ تورم نقطه‌ای تیرماه ١٤٠٠ در مقایسه با ماه قبل 4 واحد درصد کاهش یافت. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌‌ها و دخانیات با کاهش 4/5 واحد درصدی به 9/56 درصد و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با کاهش 4/3 واحد درصدی به 4/37 درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری 9/42 درصد بود که نسبت به ماه قبل 4 واحد درصد کاهش داشت. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 7/47 درصد بود که نسبت به ماه قبل 8/3 واحد درصد کاهش داشت. منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه تیر ١٤٠٠ به 5/3 درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، یک واحد درصد افزایش داشت. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و کالاهای غیرخوراکی و خدمات به ترتیب 1/3درصد و 8/3 درصد بود. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری 6/3 درصد بود که نسبت به ماه قبل 1/1 واحد درصد افزایش داشت. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 2/3 درصد بود که نسبت به ماه قبل 6/0 واحد درصد افزایش داشت. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. همچنین نرخ تورم سالانه تیرماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به 2/44 درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 2/1 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 7/43 و 3/47 درصد بود که برای خانوارهای شهری 2/1 واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی 7/1 واحد درصد افزایش داشت. 

Page Generated in 4/7937 sec