printlogo


کد خبر: 236104تاریخ: 1400/5/2 00:00
اخبار

آمریکا یک شهروند کانادا را به اتهام نقض تحریم‌های ایران محکوم می‌کند
وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد یک شهروند کانادا اتهام خود را در نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران از طریق تلاش برای صادر کردن کالاهای آمریکایی به ایران پذیرفته است. به گزارش فارس، وزارت دادگستری آمریکا، آرش یوسفی‌جم را که ۳۳ سال دارد، به نقض «قانون اختیارات اضطراری اقتصادی» و «مقررات مبادلات و تحریم‌های ایران» متهم کرده است. آرش یوسفی‌جم متهم است به همراه چند نفر دیگر کالاهایی را از ۳ شرکت آمریکایی تهیه و آنها را به ایران ارسال کرده است. مطابق مستندات دادگاه، متهمان کالاها را ابتدا از ایالات‌متحده به امارات منتقل کرده و سپس آن را به ایران ارسال کرده‌اند تا بتوانند مقصد نهایی این کالاها را پنهان کنند. در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده حکم آرش یوسفی قرار است ۱۱ صبح روز ۱۴ اکتبر اعلام شود. وی ممکن است به تحمل حداکثر ۵ سال حبس و ۲۵۰ هزار دلار جریمه نقدی محکوم شود. 
***
معاریو:
 تلاش‌های نتانیاهو برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران شکست خورد
تحلیلگران رسانه‌های اسرائیلی اعتراف کردند اقدامات بنیامین نتانیاهو علیه برنامه هسته‌ای ایران نتایج معکوسی در پی داشته است. به گزارش تسنیم، تحلیلگران روزنامه معاریو در 2 یادداشت جداگانه که طی چند روز گذشته منتشر شد به نقد عملکرد نتانیاهو در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و آن را شکست‌خورده توصیف کردند. 
«یتسحاق بن نیر» تحلیلگر این روزنامه عبری‌زبان در یادداشتی تحت عنوان «به‌رغم اقدام نتانیاهو علیه توافق هسته‌ای... چرا ما به چنین شرایطی رسیدیم؟» نوشت: با وجود تمام اقدامات نتانیاهو، امروز دولت ایران از لحاظ فناوری هسته‌ای پیشرفته‌تر و از لحاظ قدرت قوی‌تر و به تبع آن برای اسرائیل خطرناک‌تر شده است. 
«الون بن دیوید» دیگر تحلیلگر اسرائیلی هم چند روز قبل در همین باره نوشته بود: برنامه هسته‌ای ایران را در زمان ورود بنیامین نتانیاهو به دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در 12 سال پیش و شرایط و نقطه‌ای که امروز به آن رسیده بسنجید تا بدانید نتانیاهو در 12 سال چه می‌کرده است؟ او اعتراف کرد به‌رغم تمام اقدامات (ادعایی) اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران در بعد هسته‌ای به پیشرفت‌های زیادی رسیده است. او در این رابطه نوشت: سال 2009 زمانی که ایهود اولمرت نخست‌وزیری را به بنیامین نتانیاهو تسلیم کرد، ایران به طور بالفعل برنامه هسته‌ای خود را آغاز کرده بود اما این برنامه در شرایط اولیه آن قرار داشت؛ ایران حدود یک هزار سانتریفیوژ از نوع تقریبا کم‌سرعت در اختیار داشت که اورانیوم را در سطوح بسیار پایینی غنی‌سازی می‌کردند. این تحلیلگر در ادامه ضمن پرداختن به اقدامات ادعایی اسرائیل در دوره اولمرت و بعد از آن یعنی در دوره نتانیاهو، اعتراف کرد ترامپ با وجود تمام اقداماتش حاضر نشد به ایرانی‌ها حمله کند تا آنکه ایران سال 2018 به‌رغم تمام تحریم‌های اعمال‌شده، به برنامه هسته‌ای خود سرعت بخشید و سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر خود را وارد مدار کرد تا 3 تن مواد غنی شده تا سطح 60 درصد را تولید و ذخیره‌ کند. 
***
سفارت روسیه: 
وجود ایران و هند برای تسهیل مذاکرات صلح افغانستان مهم است
سفارت روسیه در دهلی‌نو با اشاره به حمایت منطقه‌ای از صلح افغانستان اظهار داشت وجود ایران و هند برای تسهیل مذاکرات صلح در تروئیکای توسعه‌یافته می‌تواند تاثیرگذار باشد. به گزارش تسنیم، «دیمیتری سولدوف» سخنگوی سفارت روسیه در دهلی‌نو گفت پیشنهاد مسکو برای حضور ایران و هند در تروئیکای توسعه‌یافته برای تسهیل مذاکرات صلح افغانستان، ظرفیت این گروه را افزایش می‌دهد. وی در ادامه همچنین از دعوت ایران و هند برای پیوستن به تروئیکای این کشور خبر داد. 
مسکو در قالب تروئیکا که اعضای آن شامل روسیه، چین، پاکستان و آمریکاست، تلاش می‌کند این گروه را توسعه ببخشد. به گزارش اسپوتنیک، سولدوف خاطرنشان کرد که روسیه در همکاری با هند درباره سازوکار مذاکرات با محوریت صلح افغانستان متعهد است. سخنگوی سفارت روسیه در هند ادامه داد با توجه به شرایط رو به وخامت افغانستان، مأموریت شکل ‌دادن به یک اجماع منطقه‌ای جهت حمایت از مذاکرات بین‌الافغانی ضروری‌تر شده است. پیشنهاد مسکو برای پیوستن ایران و هند به‌عنوان اعضای جدید تروئیکای توسعه‌یافته، چند روز پس از آن است که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در تاشکند گفته بود در حال گفت‌وگو درباره وارد شدن بازیگران خارجی بانفوذ دیگری در این گروه است. 
***
تخت روانچی: 
از مردم و دولت کوبا حمایت می‌کنیم
نماینده ایران در سازمان ملل گفت: ایران قاطعانه از مردم و دولت کوبا در مبارزه علیه اقدامات غیرقانونی آمریکا حمایت می‌کند. به گزارش ایسنا، مجید تخت‌‌روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد طی سخنانی در نشست فوق‌العاده روز چهارشنبه سفرای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، با اشاره به ماهیت خصمانه و تحریک‌آمیز سیاست‌های آمریکا در قبال کوبا، این سیاست‌ها را نقض آشکار هنجارها و قواعد اساسی حقوق بین‌الملل و تضعیف‌کننده حقوق بشر و دموکراسی دانست و اظهار کرد: «جمهوری اسلامی ایران حمایت قاطع و همبستگی خود را با مردم و دولت کوبا در مبارزه علیه اقدامات آمریکا اعلام می‌دارد. وی گفت: «ایالات‌متحده طی چندین دهه تحریم‌های گوناگونی را علیه برخی کشورهای جنبش عدم تعهد حتی در شرایط غم‌انگیز شیوع کرونا اعمال و رنج و سختی‌های ویرانگری را به آنها تحمیل کرده است. آمریکا با اعمال تحریم‌های شدید تجاری، محدودیت‌های مالی، مسدود کردن دارایی‌ها، ممنوعیت سفر و سایر اقداماتی که هدفی جز تضعیف اراده و استقلال کشورها ندارد، این روند را تسریع کرده است که نمونه بارز آن را مشخصا درباره ایران طی ۴۰ سال گذشته شاهد بوده‌ایم. 

Page Generated in 0/0207 sec