printlogo


کد خبر: 236108تاریخ: 1400/5/2 00:00
گزارش «وطن‌امروز» درباره افزایش 87 درصدی هزینه خانوارهای شهری در دولت دوم روحانی
جیب خالی خانوار

گروه اقتصادی: متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری در سال گذشته، ٦٢١،٣٩٢ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه سال قبل ٣١ درصد افزایش نشان می‌دهد. طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار با قدمتی ٥٠ ساله از مهم‌ترین طرح‌های آماری مرکز آمار ایران است. هدف کلی این طرح، برآورد متوسط هزینه‌ها و درآمد یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی در سطح کشور و استان‌هاست. سال ٩٩ تعداد خانوارهای آمارگیری شده در این طرح ١٩٣٠٦ خانوار نمونه در نقاط شهری و ١٨٢٥١ خانوار نمونه در نقاط روستایی کشور است. اگر نگاهی به اهم نتایج این طرح در سال ٩٩ در مناطق شهری و روستایی بیندازیم، آمارها نشان می‌دهد متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری ٦٢١،٣٩٢ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه سال قبل ٣١ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار شهری ١٦١،٠٩٤ هزار ریال با سهم ٢٦ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٤٦٠،٢٩٨ هزار ریال با سهم ٧٤ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده‌های آن و گوشت هر کدام با سهم ٢١ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٥٠ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است. متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری ٧٦٤،٧٤٦ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ٣٨ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ١٣٩٩ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است. منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می‌دهد 4/31درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق‌بگیری، 7/15 درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و 9/52 درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تأمین شده است. متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار روستایی ٣٤٠،٦٧٩ هزار ریال بوده است که  نسبت به سال قبل 5/30 درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار روستایی١٣٦،٤٤٢ هزار ریال با سهم ٤٠ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٢٠٤،٢٣٧ هزار ریال با سهم ٦٠ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده‌های آن با 25 درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با 32 درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است. متوسط درآمد اظهار شده سالانه‌ یک خانوار روستایی ٤٢٠,٤٧٠ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل 6/41 درصد افزایش داشته است.
 منابع تامین درآمد خانوارهای روستایی نشان می‌دهد 7/32 درصد از مشاغل مزد و حقوق‌بگیری، 7/29 درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و 5/37 درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تأمین شده است. 
 
* در 4 سال گذشته هزینه خانوار شهری 87 درصد زیاد شد
در سال‌های گذشته عوامل مختلفی در رشد هزینه‌های خانوارها موثر بود. بین سال‌های 96 تا 99 هزینه خانوار شهری از ۳۲ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان به 62 میلیون و 139 هزار تومان رسید. متوسط هزینه خانوار روستایی نیز در این دوره زمانی رشد داشته است، به این صورت که از مبلغ ۱۷ میلیون و ۶۳۷ هزار تومان (سال ۱۳۹۶) به مبلغ 34 میلیون و 67 هزار تومان در سال 99 رسید.
 
* افزایش سهم مسکن در سبد خانوار در دولت روحانی
اقلام مختلفی همچون مسکن، بهداشت، حمل‌ونقل، خوراکی، پوشاک و تفریحات در سبد هزینه خانوار وجود دارد. خانوارهای کشور سال گذشته بیشترین هزینه را در بخش مسکن، سوخت و روشنایی داشته‌اند به این صورت که 37 درصد هزینه مربوط به این بخش است.  سال 92 سهم مسکن در هزینه خانوارهای شهری نزدیک به 45 درصد هزینه‌های غیرخوراکی را به خود اختصاص داد که عددی بالغ بر 6 میلیون و 750 هزار تومان بود، در حالی که این سهم در سال 99 به 50 درصد و مبلغ 23 میلیون تومان  رسیده است.
 

Page Generated in 0/0063 sec