printlogo


کد خبر: 236247تاریخ: 1400/5/6 00:00
محسن پرویز خبر داد
پایان داوری دومین دوره جایزه شهید اندرزگو

دبیر دومین جایزه شهید اندرزگو از پایان داوری این جشنواره ادبی خبر داد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، محسن پرویز، دبیر دومین دوره جایزه شهید اندرزگو گفت: انقلاب اسلامی بستری برای هنرمندان است. یکی از رخدادهای بسیار بزرگ در کشور ما، انقلاب اسلامی بود که بنا به دلایلی به قدر کفایت در ادبیات داستانی و بخش‌های مستندنگاری تاریخ، به آن پرداخته نشد. معمولا رخدادهای بزرگ اجتماعی بستری فراهم می‌کنند برای نویسندگان و شعرا که به آن مسائل بپردازند و بتوانند آفرینش هنری انجام دهند. 
پرویز گفت: خیلی وقت‌ها شاهد این هستیم که تصویری از بهترین نقطه شهر تهران مربوط به سال‌های پیش از انقلاب را در کنار بدترین نقطه این شهر در زمان حال می‌گذارند و به خورد مخاطب می‌دهند و می‌گویند تهران این‌طور بود و این‌طور شد. در حالی که کسانی که آن روزها را دیده‌اند، می‌دانند و به چشم خودشان دیده‌اند که پیش از انقلاب، مناطق محدودی از شهر تهران جزو مناطق برخوردار بودند و شهرداری به آنها رسیدگی می‌کرد و مناطق زیادی از شهر مورد بی‌توجهی قرار گرفته بودند. وقتی اینها به تصویر کشیده نمی‌شود، از آن طرف کسانی هستند که پول خرج کنند و انقلاب و شرایط موجود را تحریف کرده و پهلوی را تطهیر کنند. طبیعتاً فضا برای افراد باز می‌شود و با هزینه‌ کردن، اتفاقاتی از این قسم را پیگیری می‌کنند. با توجه به کم‌کاری‌ای که در نمایش انقلاب و کسانی که در انقلاب فداکاری کردند، زمینه‌ها و دلایل بروز انقلاب و مسائلی از این دست صورت گرفته بود، تصمیم بر این شد مشوق جدیدی ایجاد کنیم برای پرداختن به واقعه مهم انقلاب که در نتیجه به جایزه شهید اندرزگو منجر شد. 
وی افزود: این جایزه در ۳ بخش «داستان و شعر کودک و رمان نوجوان»، «داستان بلند و رمان بزرگسال» و «روایت تاریخ» برگزار می‌شود. در این دوره ۳۱۵ عنوان کتاب به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از میان آنها ۱۳۷ عنوان در حوزه روایت و تاریخ شفاهی، ۷۶ عنوان در حوزه داستان کودک و نوجوان، ۹۳ عنوان در حوزه داستان بزرگسال و ۹ عنوان هم به حوزه شعر اختصاص داشته است. در این بین، دبیرخانه دائمی جایزه بعد از پالایش تمام آثار و حذف آن دسته از آثاری که متناسب با رویکرد و موضوع جایزه نبودند، در نهایت ۵۵ عنوان کتاب را در حوزه داستان بزرگسال، ۸۶ عنوان را در حوزه تاریخ شفاهی، ۹ عنوان را در حوزه شعر و ۲۲ عنوان کتاب را هم در حوزه کودک و نوجوان برای بررسی به گروه‌های داوری ارجاع داده است. 
دبیر جایزه شهید اندرزگو در پایان گفت: داوران اسامی آثار منتخب هر بخش را به دبیرخانه اعلام کرده‌اند. فرآیند داوری از زمانی که آثار به دبیرخانه رسید، شروع شد و کتاب‌ها در اختیار داوران قرار گرفت. در حوزه داستان و رمان بزرگسال 5 اثر، در حوزه داستان کودک و نوجوان 5 اثر و در حوزه تاریخ شفاهی و روایت تاریخی 3 اثر و در مجموع 13 اثر به دبیرخانه معرفی شد. در واقع این 13 اثر، برندگان این دوره از جایزه شهید اندرزگو هستند و از تمام آثار تقدیر خواهد شد. اما در مرحله آخر داوری، این آثار در اختیار بیش از 20 نفر از نخبگان حوزه کتاب و ادبیات و رسانه قرار می‌گیرد و این هیأت نخبگانی با مطالعه آثار منتخب هیأت‌های داوری و رأی‌دهی به آنها، برگزیدگان جایزه ویژه اندرزگو را انتخاب می‌کنند. در هفته اول شهریورماه، همزمان با سالگرد شهادت شهید اندرزگو، اسامی منتخبان آرای نخبگانی اعلام می‌شود. 

Page Generated in 0/0065 sec