printlogo


کد خبر: 236257تاریخ: 1400/5/6 00:00
حزب‌الله هم از میقاتی حمایت می‌کند
تشکیل دولت جدید لبنان در کمتر از یک ماه

سرانجام نجیب میقاتی، سیاستمدار کارکشته لبنانی با گرفتن رای اکثریت از پارلمان، مامور تشکیل کابینه‌ای شد که سعد حریری و جریان 14 مارس ۱۰ ماه از تشکیل آن عاجر مانده بودند. رایزنی‌های موفق داخلی و خارجی میقاتی احتمالا شکستی دیگر را به وابستگان غربی و سعودی در لبنان تحمیل خواهد کرد که رهبرشان سعد حریری ۲۴ تیرماه گذشته از تشکیل دولت انصراف داد. 
دولت قبلی لبنان به نخست‌وزیری حسان دیاب در پی انفجار مهیب آگوست ۲۰۲۰ بیروت استعفا کرد ولی همچنان به عنوان دولت موقت امور جاری کشور را اداره می‌کند. منابع نزدیک به میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان در گفت‌و‌گو با شبکه ‌ام‌تی‌وی اعلام کرده‌اند با وجود همه اختلافات‌شان با نخست‌وزیر جدید، با او همکاری خواهند کرد تا سریعا دولت جدید تشکیل شود اما هنوز جزئیات ساختار دولت و توزیع وزارتخانه‌ها یا هر موضوع دیگری مربوط به سازوکار تشکیل دولت مطرح نشده است. 
با این حال این منابع تاکید کرده‌اند انتظار می‌رود میقاتی دولت جدید را ظرف کمتر از یک ماه تشکیل دهد. 
میقاتی، تکنوکرات ثروتمند 65 ساله که پیش از این ۲ بار در سال‌های 2005 و 2011 نخست‌وزیر شده بود، مؤسس مجموعه «اینوست کام» است که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی عربی و منطقه‌ای به‌ شمار می‌رود. او در رایزنی‌های پارلمانی روز دوشنبه در کاخ ریاست‌جمهوری بعبدا موفق شد رای ۷۳ نفر از ۱۱۸ نماینده را به ‌دست آورد. فراکسیون وفاداری که حمایت حزب‌الله را پشت سر خود دارد نیز در قالب ائتلاف اکثریت 8 مارس مجلس لبنان به میقاتی رای مثبت داد. پس از آن رئیس‌جمهور عون، او را به عنوان نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه معرفی کرد. میقاتی اعلام کرده قصد تشکیل دولت «تکنوکرات» (فن‌سالار) دارد و معتقد است روند تشکیل دولت میان او و عون است تا افراد وابسته به احزاب در دولت جدید مشارکت نداشته باشند. در عین حال محمد رعد، رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان از موضع مثبتی درباره همکاری برای تشکیل کابینه جدید سخن گفته است که این یک امتیاز مهم برای نخست‌وزیر مکلف محسوب می‌شود. به گفته رعد، تشکیل دولت یک گذرگاه ضروری برای رسیدگی به امور شهروندان است و این طبیعی است که فراکسیون وفاداری نیز برای رسیدن به این امر همه تلاش خود را به کار بندد. 
وزارت خارجه فرانسه هم با تأکید بر اینکه پاریس موافق انتخاب میقاتی به ‌عنوان نامزد نخست‌وزیری آینده لبنان است، خاطرنشان کرد دولت اصلاحات در این کشور باید هر چه سریع‌تر پس از انتخاب میقاتی تشکیل شود. 
همچنین نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در واکنش به انتخاب میقاتی به‌ عنوان نامزد نخست‌وزیری آینده لبنان اظهار داشت امیدوار است میقاتی به ‌سرعت بر چالش‌های پیش ‌رو غلبه کند و دولت تشکیل دهد.

Page Generated in 0/0053 sec