printlogo


کد خبر: 236260تاریخ: 1400/5/6 00:00
واکنش جواد فروغی بعد از پنجمی میکس تفنگ ۱۰ متر ایران در المپیک توکیو
گلایه قهرمان از مغرضان

مسابقات تیراندازی بازی‌های المپیک دیروز با برگزاری رقابت‌های مرحله نیمه‌نهایی در بخش میکس تپانچه بادی ١٠ متر پیگیری شد و ترکیب جواد فروغی و هانیه رستمیان که با قرار گرفتن در جایگاه هشتم از مرحله مقدماتی صعود کردند، در کنار تیم‌های چین (٢ تیم)، اوکراین، روسیه، استرالیا، هند و صربستان در این مرحله به رقابت پرداختند. بعد از شلیک ٢٠ تیر توسط هر یک از تیراندازان حاضر در این مرحله جایگاه نهایی تیم‌ها برای صعود به مراحل بالاتر مشخص شد. بر این اساس تیم میکس تپانچه بادی ١٠ متر ایران با ایستادن در رده پنجم شانس صعود را از دست داد. همچنین در ادامه نتایج نهایی رقابت‌های تیراندازی، تیم میکس تفنگ ۱۰ متر کشورمان شامل نجمه خدمتی و مهیار صداقت با کسب 9/624 امتیاز در بین ۲۹ تیم در رده پانزدهم قرار گرفت و نتوانست مجوز صعود به نیمه‌نهایی را کسب کند. گفتنی است ۸ تیم برتر این مرحله مجوز صعود گرفتند. بنابراین ۲ تیم میکس تفنگ ۱۰ متر ایران بدون دستاوردی به کار خود در توکیو پایان دادند. 
 
* فروغی: مغرضان را نمی‌بخشم
جواد فروغی پس از پنجمی در نیمه‌نهایی تپانچه میکس المپیک توکیو اظهار داشت: در مرحله مقدماتی شروع خیلی خوبی نداشتم و در انتها هم خوب نبودم اما در کل به نیمه‌نهایی صعود کردیم. در ۲۰ تیر، یک مرحله جدید آغاز و امتیازهای قبلی پاک می‌شود. خدا را شکر در آن مرحله هم خوب بودیم و نمره خوبی ثبت کردیم اما ابرقدرت‌های تپانچه هستند و کار سخت است و حتی تیم یک هند و کره‌جنوبی حذف شدند. وی افزود: تیم‌های قدرتمندی نتوانستند به فینال راه پیدا کنند. از طرفی ما هم سابقه المپیک نداشتیم. با این حال به نظرم عملکرد ما خوب بود و راضی هستیم، چون میلیمتری نتوانستیم به مرحله بعد راه پیدا کنیم. فروغی درباره اینکه تیراندازی به رشته‌های مدال‌آور اضافه شده است، تصریح کرد: خوشحالم از اینکه تیراندازی رشته مدال‌آور است. البته این فقط منوط به مدال من نیست. در تپانچه اصلا سابقه مدال‌آوری نداشتیم و در مسابقات قهرمانی آسیای قطر استارت مدال‌آوری را زدیم و توانستیم موفقیت‌ها را ادامه دهیم. البته کرونا و تعطیلات در تمرینات و مسابقات ما فاصله انداخت ولی کار خود را ادامه دادیم. جام‌جهانی هند خیلی مهم بود و امتیاز مهمی داشت و با کسب مدال، رنکینگ ما خوب شد و تپانچه رشد پیدا کرد. در کرواسی هم خوب ظاهر شدیم و طلایی شدیم. تیراندازی در رسانه‌ها دیده شد و از طرفی هم توقع را بالا برد. 
مرد طلایی ایران درباره هجمه‌های این چند روزه علیه‌ خود گفت: برخی‌ نسبت به من انتقاد داشتند که دست همه آنها را می‌بوسم ولی برخی مغرضان را که برداشت سویی داشتند و متعلق به مردم ایران هم نیستند، نمی‌بخشم. اگر بگویم تمرکزم بهم نریخته بود، دروغ گفته‌ام. از لحاظ زمانی، زمان من گرفته شد. همچنین احساس رضایت از کسب مدال طلا باعث شد تا حدودی افت کنم. از نقاط مختلف جهان و ایران تماس داشتم که تبریک بگویند که به خیلی‌ها نتوانستم پاسخ بدهم اما با صحبت‌های مربی‌ام - نصراصفهانی- دوباره در چارچوب قرار گرفتم و توانستم تا حدودی تمرکز از دست رفته‌ام را به دست آورم. بعد از مسابقات پاسخگوی همه دوستان هستم‌. 
 
* برنامه امروز نمایندگان ایران در المپیک توکیو
در روز ششم المپیک توکیو، ابتدا تیم والیبال ایران امروز از ساعت ۴:۳۰ بامداد به وقت تهران به مصاف کانادا می‌رود. شاگردان آلکنو با ۲ برد از ۲ مسابقه در صدر گروه‌شان قرار و برای صعود به مرحله بعد، تنها به یک پیروزی دیگر احتیاج دارند. 
شمشیربازان ایرانی نیز در رشته سابر تیمی از ساعت ۵:۳۰ بامداد به رقابت خواهند پرداخت. در رشته انفرادی سابر هر سه نماینده ایران حذف شده بودند و باید دید در مسابقات تیمی چه نتیجه‌ای خواهند گرفت. همچنین ثریا آقایی، بانوی بدمینتون‌باز ایران صبح امروز از ساعت ۶:۳۰ به مصاف بینجیائو با رنکینگ ۸ از چین می‌رود. آقایی برای نخستین‌بار در تاریخ المپیک ایران توانسته در دور اول به برتری دست پیدا کند. 
تیم بسکتبال ایران هم طبق زمان‌بندی برنامه‌ها از ساعت ۹:۱۰ صبح امروز با تیم قدرتمند آمریکا مسابقه می‌دهد. تیم ایران در نخستین دیدار خود مقابل چک نتیجه را واگذار کرد. 
از ساعت ۹:۳۰ صبح نیز سعید صفرزاده، ملی‌پوش دوچرخه‌سواری ایران در رقابت‌های تایم‌تریل انفرادی در دور مقدماتی مسابقه خواهد داد. همچنین در رشته تیراندازی با کمان (حذفی) و از ساعت ۱۱:۴۳ صبح امروز میلاد وزیری با حریفانش به رقابت می‌پردازد. و سرانجام دانیال شه‌بخش، بوکسور تیم ایران در مرحله یک‌هشتم نهایی در وزن منفی ۵۷ کیلوگرم از ساعت ۱۴:۰۶ با لازارو آلوارز از کوبا به مبارزه می‌پردازد.
***
معادلاتی که درباره المپیک بهم خورد
ژاپن در آچمز ویروس!
وقتی ٨ سال پیش (شهریورماه ٩٢) کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) طبق آخرین نظرسنجی‌ها توکیو را در رقابت با استانبول به عنوان میزبان سی‌و‌دومین دوره بازی‌های المپیک معرفی کرد، ورزش جهان خود را در آستانه یکی از بهترین ادوار این بازی‌ها می‌دید. در واقع ویژگی‌های ژاپن، ظهور تکنولوژی‌های پیشرفته و مدرن در این کشور و در کل جایگاهی که در صنعت و اقتصاد و فرهنگ و... جهان برای خود دست و پا کرده، این تصور را ایجاد کرد که بهترین و به نوعی تاریخی‌ترین دوره بازی‌های المپیک، تابستان ٢٠٢٠ در توکیو برگزار می‌شود اما تاخت‌و‌تاز یکباره کرونا ورق را به طور کامل برگرداند تا ژاپنی‌ها به واسطه قرار گرفتن در موقعیتی استثنایی نتوانند انتظارات را آنگونه که پیش‌بینی می‌شد، برآورده کنند. 
 
* المپیک در حد استانداردهای میزبان نیست
به هر حال استانداردها و اقدامات امروزی در ژاپن به قدری جهانی و بین‌المللی است که این کشور آسیایی را حتی در مقایسه با خیلی از کشورهای اروپایی و آمریکایی به یک «ابرقدرت» تبدیل کرده است و در واقع همین مساله خیال تمام ورزشی‌های جهان را به برگزاری یک دوره بازی‌های بی‌سابقه خوش کرده بود با این حال اما محدودیت‌های دست و پاگیر کرونا باعث شد ژاپنی‌ها نتوانند حتی در حد استانداردهای خود از المپیک و شرکت‌کنندگان آن میزبانی کنند. 5 روز از آغاز رسمی بازی‌های المپیک می‌گذرد اما طی این مدت طرح و برنامه خاصی توسط ژاپنی‌ها اجرا نشده تا ملاکی برای متمایز کردن آنها از میزبانان دیگر ادوار المپیک باشد، حتی برخی ملاحظات و چشم‌پوشی‌ها هم باعث شده این المپیک نسبت به ادوار گذشته کم و کاستی‌هایی داشته باشد و از این حیث «المپیک تاریخی» لقب بگیرد. همین که المپیک سی‌ودوم همزمان با پاندمی کرونا برگزار می‌شود و به همین دلیل بعد از تعویق یک‌ ساله از خیلی ویژگی‌های بدیهی مانند تماشاگر هم محروم شد، این المپیک را استثنایی کرده، چه رسد به اینکه دولت ژاپن به خاطر شهروندانش و جلب رضایت آنها عقب‌نشینی‌هایی هم داشت. 
 
* توکیو در قواره‌های المپیک آماده نشد
به هر حال شهروندان ژاپنی نسبت به برگزاری المپیک در کشورشان معترض بودند اما در نهایت مخالفت آنها باعث تغییر تصمیم مسؤولان‌شان نشد، اگرچه آنها را برای برخی ملاحظه‌کاری‌ها مجاب کرد. اینکه مراسم افتتاحیه حتی از حیث آتش‌بازی در حد و اندازه المپیک نبود، خبری از بریز و بپاش‌های مرسوم نیست، توکیو پوشش المپیکی به خود نگرفته و در کل حال و هوای المپیکی در این شهر ایجاد نشده، نشان می‌دهد ژاپنی‌ها با تلاش برای راضی نگه داشتن خودی و غیرخودی برنامه‌های‌شان را پیش بردند. دلیل همه این موارد هم کروناست که برای نخستین‌بار یک دوره المپیک را در سایه خود قرار داد و برگزارکنندگانش را به قدری آچمز کرد که حتی نتوانستند از سیستم‌های پیشرفته میزبان هم کامل بهره ببرند، به همین دلیل آنچه ورزش دنیا از ژاپن و میزبانی‌اش انتظار داشت، برآورده نشده است. 

Page Generated in 0/0056 sec