printlogo


کد خبر: 236272تاریخ: 1400/5/6 00:00
طی 24 ساعت ۳۵۷ نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و ۳۴۹۵۱ مبتلا ی جدید شناسایی شدند
10 هزار کرونایی بستری در تهران

شمار جان‌باختگان ناشی از بیماری «کووید-19» در کشور روز‌به‌روز در حال افزایش است. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته (ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه) متاسفانه ۳۵۷ بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند و ۳۴هزار و ۹۵۱ بیمار دیگر نیز شناسایی شدند. بر این اساس از ظهر روز دوشنبه تا ظهر دیروز ۵ مردادماه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۴ هزار و ۹۵۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۳ هزار و ۷۰۸ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت، ۳۵۷ بیمار «کووید-19» نیز جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۸۹ هزار و ۴۷۹ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۳ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۹۷۹ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵ هزار و ۱۰۰ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» هم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت نظر قرار دارند. در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی و ۹۹ شهر در وضعیت زرد بیماری «کووید-19» قرار دارند. بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در روز گذشته، تاکنون ۸ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۳۳۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۴۹۶ هزار و ۶۷۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و بدین ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۹ دوز رسید. افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام و پس از دریافت پیامک نوبت‌دهی، به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. 
 
* 10 هزار بستری در تهران
افزایش میزان ابتلا و بستری بیماران کرونایی در کشور به حدی است که ظرفیت بیمارستان‌ها تا حدودی پر شده و قرار است از تخت‌های بیمارستانی نیروهای مسلح و تامین اجتماعی برای رسیدگی به مبتلایان کرونا استفاده شود. معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با بیان اینکه تاکنون حدود ۱۰ هزار تخت بیمارستانی را در تهران زیر بار کرونا آورده‌ایم، گفت: درحال بررسی هستیم تا از ظرفیت تخت‌های ارتش، نیروهای مسلح و تامین اجتماعی نیز در یکی، دو روز آینده استفاده کنیم. حال اگر در ادامه نیاز باشد، به سمت برپایی بیمارستان‌های صحرایی می‌رویم. دکتر نادر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت تخت‌های بستری کرونایی در تهران گفت: تاکنون حدود ۱۰ هزار تخت بیمارستانی را در تهران زیر بار کرونا آورده‌ایم و از این به بعد دیگر محدودیت‌مان شدید است. بر همین اساس در حال حاضر عمده برنامه‌ریزی و هدف‌مان این است با توجه به اینکه باید یک تناسبی در تخت‌های مختلف ایجاد کنیم، سراغ جاهایی مانند تامین اجتماعی و نیروهای مسلح برویم، چرا که می‌توان با کمک آنها، ظرفیت‌ تخت‌ها را افزایش داد. وی افزود: البته همکاری تامین اجتماعی در این زمینه بسیار خوب است، با این حال داریم بررسی مجدد می‌کنیم تا از ظرفیت تخت‌های ارتش و نیروهای مسلح نیز در یکی، دو روز آینده استفاده کنیم. اگر این ظرفیت افزایش یابد و بتواند پاسخگو باشد، ان‌شاءالله کمک‌کننده است. توکلی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های ما توسعه تخت‌های سرپایی برای کروناست که این موضوع را هم دنبال می‌کنیم تا در این حوزه هم از ظرفیت تامین اجتماعی و نیروهای مسلح کمک بگیریم. وی با بیان اینکه حداکثر 5 تا ۱۰ درصد از ظرفیت تامین اجتماعی و نیروهای مسلح اضافه می‌شود، گفت: در حال حاضر در بحث جایابی کمی مشکل داریم، زیرا در جایابی‌ها بیماران عمدتا در اورژانس قرار می‌گیرند. یعنی بیمار در اورژانس بستری می‌شود و در شیفت بعد به بخش منتقل می‌شود. البته بیماران از خدمت محروم نمی‌شوند و خدمات مورد نیازشان را دریافت می‌کنند. طبیعتا پزشک متخصص بیمار را در اورژانس ویزیت می‌کند، اقدامات تشخیصی و درمانی انجام می‌شود، اکسیژن می‌گیرد و در شیفت بعد به بخش منتقل می‌شود. وی تاکید کرد: پیک پنجم از تمام پیک‌ها بدتر بوده است. در پیک‌های قبلی در بیشترین حالت ابتلا، ۹۰۰۰ بیمار بستری کردیم اما در پیک فعلی به ۱۰ هزار بستری رسیده‌ایم. در پایان این هفته وضعیت مشخص می‌شود و اگر کمک و استفاده از ظرفیت تامین اجتماعی و نیروهای مسلح پاسخگو نباشد، به سمت برپایی بیمارستان‌های صحرایی می‌رویم. 
 
* آمار فوتی‌های کرونا در آبان‌ماه به زیر ۵۰ نفر می‌رسد
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با انجام واکسیناسیون کرونا برای ۲۰ میلیون نفر از گروه‌های پرخطر، در آبان‌ماه به‌ طور قطع میزان مرگ‌و‌میر بسیار کم خواهد شد و به زیر ۵۰ نفر می‌رسد. وی تصریح کرد: مجموع افراد دارای دیابت و گیرنده انسولین حدود ۴ میلیون نفر است که در کنار ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از افراد بالای ۵۰ سال در زمره گروه‌های بسیار پرخطر ما هستند و بیشتر مرگ‌و‌میر در همین گروه است، بنابراین اگر واکسیناسیون را انجام بدهیم در آبان‌ماه قطعا میزان مرگ‌و‌میر بسیار کم خواهد شد و به زیر ۵۰ نفر می‌رسد. 
 
* آغاز واکسیناسیون عمومی با واکسن پاستور از این هفته
رئیس انستیتو‌پاستور ایران با بیان اینکه شهریورماه اطلاعات واکسن ایرانی- کوبایی را به سازمان جهانی بهداشت ارائه خواهیم کرد، گفت: ۱۲۰ هزار دوز واکسن به وزارت بهداشت تحویل شده است که از این هفته وارد واکسیناسیون عمومی می‌شود. علیرضا بیگلری در نشست خبری با حضور رئیس انستیتو فینلای کوبا گفت: واکسن کرونای سوبرانا که در ایران با نام پاستوکووک شناخته می‌شود ایمنی خوبی ایجاد می‌کند و روی افراد کمتر از 18 سال نیز تست شده و می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. وی با بیان اینکه واکسن ایرانی- کوبایی صددرصد از موارد مرگ‌و‌میر جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: توجه جهانی به این واکسن معطوف شده است؛ کارآزمایی بالینی علاوه بر کوبا در ایران نیز با کیفیت خوبی در 8 شهر کشور روی 24 هزار نفر از هموطنان اجرا شده است. بیگلری در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان اضافه شدن واکسن پاستور به سبد واکسیناسیون کشور، گفت: حدود 120 هزار دوز واکسن پاستوکووک به وزارت بهداشت تحویل شده است که از این هفته در واکسیناسیون عمومی کشور تزریقش شروع می‌شود. 
***
وزیر بهداشت با اشاره به پر شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در شهرهای شمالی کشور، از انجام واکسیناسیون کرونا برای همه گروه‌های آسیب‌پذیر و گروه‌های سنی در خطر خبر داد. سعید نمکی دیروز در حاشیه جلسه‌ای با فرماندهان نیروهای مسلح با بیان اینکه در حال حاضر در سربالایی پیک پنجم کرونا قرار داریم، از عدم رعایت پروتکل‌ها، مسافرت‌های متعدد و باز بودن اماکنی مانند رستوران‌ها انتقاد و اظهار کرد: در 6 روز تعطیلی، تمام رستوران‌ها باز بود، شهر حالت عادی داشت و سفرها برقرار بود؛ البته عزیزان ما در ناجا برای کم کردن ترددها تلاش کردند اما الان مازندران پر از جمعیت مسافر است. وی افزود: تخت‌های بیمارستانی در استان‌های شمالی کشور پر شده؛ ویروس دلتا یک ویروس بسیار سرکش است و اگر این شیوه و عدم رعایت پروتکل‌ها ادامه یابد امیدی به بیرون آمدن از شرایط قرمز کرونایی نداریم اما با افزایش رعایت پروتکل‌ها این امید می‌رود که در 8-7 روز آینده وضعیت آرام‌تری را تجربه کنیم. وزیر بهداشت گفت: در استان‌های جنوبی و سیستان‌و‌‌بلوچستان بیماری در حال مهار شدن به میزان قابل توجهی است اما در سایر استان‌ها روند بیماری افزایشی است و امیدواریم تا یک یا ۲ هفته آینده بتوانیم به وضعیت آرامی برسیم. 
 
* آغاز واکسیناسیون خبرنگاران و معلمان همزمان با عید غدیر
وزیر بهداشت گروه‌های جدید هدف واکسیناسیون علیه کرونا همزمان با عید سعید غدیر را اعلام کرد. دکتر سعید نمکی در نامه‌ای به دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، آورده است:«پیرو بررسی و اعلام گروه‌های جدید هدف واکسیناسیون، شروع تزریق به گروه‌هایی چون رانندگان حمل‌و‌نقل عمومی شهری، ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی، زندانیان سراسر کشور، معلمان، خبرنگاران، بیماران دیابتی که در سامانه مربوطه ثبت شده‌اند، باقیمانده بیماران صعب‌العلاج و بیماران خاص و نادر به میمنت روز عید سعید غدیر آغاز شود. همچنین اساتید محترم حوزه و دانشگاه نیز از اوایل هفته آغاز گردد. وی در ادامه این نامه افزوده است: تلاش فرمایید تا جهت تزریق واکسن به گروه‌های فوق‌الذکر در محل‌‌های تعیین‌شده توسط دستگاه‌ها و اصناف مربوطه با رعایت اصول و موازین و با اعزام تیم واکسیناتور صورت گیرد که وقفه‌‌ای در مراکز واکسیناسیون عمومی برای دیگر اقشار و گروه‌های سنی که از قبل تعیین شده‌‌اند ایجاد نگردد. همانگونه که قبلاً اقدام شده، لازم است با هماهنگی دستگاه‌‌های ذیربط نوبت‌دهی و نظم را رعایت فرمایند.

Page Generated in 0/0062 sec