printlogo


کد خبر: 236279تاریخ: 1400/5/6 00:00
اخبار

بورس کاهشی شد
بازار سرمایه برخلاف روزهای گذشته، دیروز روند نزولی داشت و با اینکه شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی معاملات صعودی بود و تا یک میلیون و ۳۲۹ هزار واحد افزایش یافت اما در ساعات میانی و پایانی روندی نزولی به خود گرفت. شاخص کل بورس دیروز با ۸۴۰۳ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۳۱۴ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم‌وزن هم ۶۱۵۱ واحد کاهش یافت و رقم ۳۹۷ هزار و ۹۰۰ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار دیروز ۶۷۷ هزار معامله به ارزش ۵۵ هزار و ۱۴۳ میلیارد ریال انجام دادند. در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس هم با ۴۸ واحد کاهش در رقم ۱۹ هزار و ۲۱۹ واحد ایستاد.  معامله‌گران این بازار ۳۳۴ هزار معامله به ارزش ۸۴ هزار و ۹۲۳ میلیارد ریال انجام دادند. 
***
ارزبری 11 میلیون دلاری واردات ماینر به کشور
معاون فنی گمرک گفت: بانک مرکزی برای واردات رسمی ماینرهای استخراج رمز ارز از سال 99 تاکنون 11 میلیون دلار برای متقاضیان تامین ارز کرده است. 
مهرداد جمال‌ارونقی با اشاره به واردات رسمی دستگاه‌های استخراج رمزارز به کشور اظهار داشت: در حال حاضر دستگاه‌های استخراج رمزارز بدون هرگونه ممنوعیتی و حتی با دریافت ثبت سفارش از وزارت صمت و تأیید منشأ ارز از سوی بانک مرکزی، توسط بخش خصوصی به کشور وارد می‌شود. از ابتدای سال 99 که به پیشنهاد گمرک، ردیف تعرفه مذکور برای طبقه‌بندی کالا تعیین و مصوب شد، تاکنون حدود 11 میلیون دلار ارز برای واردات ماینرها از کشور خارج شده است. 
معاون فنی گمرک با تاکید بر اینکه این دستگاه‌ها از مبادی رسمی کشور وارد و پس از انجام تشریفات گمرکی ترخیص می‌شود، گفت:‌ در این مدت حدود 13 هزار دستگاه ماینر استخراج رمزارز به وزن بیش از 160 تن به ارزش ریالی بیش از 45 میلیارد تومان به کشور وارد شده و پس از انجام تشریفات گمرکی ترخیص شده است. وی درباره اینکه ماینرها از کدام کشورها به ایران می‌آیند، بیان داشت: عمده این دستگاه‌ها از کشور‌های چین و امارات وارد گمرکات فرودگاه امام خمینی، پیام البرز و نیز گمرک شهید رجایی بندرعباس شده‌ است. همچنین واردکنندگان دستگاه استخراج رمزارزها برای ترخیص، از حواله ارزی و برات استفاده کرده‌اند. 
***
بررسی طرح انجام پروژه‌های ریلی با تهاتر نفت خام
نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: طرح انجام پروژه‌‌های ریلی با تهاتر نفت خام توسط جمعی از نمایندگان ارائه شده که به موجب آن برای تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های زیربنایی بزرگ کشور مانند ریلی، قطار سریع‌‌السیر، بنادر و... می‌توان از نفت خام استفاده کرد. سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به بررسی طرح انجام پروژه‌‌های ریلی با استفاده از تهاتر نفت خام در نشست دیروز کمیسیون متبوع خود گفت: این طرح توسط جمعی از نمایندگان مجلس از جمله آقای ابوترابی، نماینده نجف‌آباد و بنده ارائه شد که به موجب آن برای تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های زیربنایی بزرگ کشور مانند ریلی، قطار سریع‌السیر، بنادر و ... می‌توان از نفت خام استفاده کرد. وی افزود: ذخایر نفتی خوبی در کشور وجود دارد و باید این سرمایه عظیم برای توسعه زیرساخت‌های کشور و سرمایه‌گذاری‌های مولد استفاده شود تا ضمن ایجاد رونق و رشد اقتصادی و اشتغال در کشور، یکی از منابع پایدار در بودجه شکل بگیرد.
میرتاج‌الدینی بیان کرد: کمیسیون برنامه و بودجه با طرح ابتدایی موافقت کرد و مقرر شد این موضوع در کارگروه زیربنایی کمیسیون و با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات، سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و راه‌آهن بررسی شود و بعد از تدوین یک طرح مبسوط، گزارش آن به صحن کمیسیون ارائه شود.
***
نخستین نیروگاه خورشیدی روی کانال پساب در کشور به بهره‌برداری رسید
مدیرکل دفتر نظارت، تعیین صلاحیت و کنترل پروژه ساتبا از ساخت و بهره‌برداری از فاز نخست نخستین نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۴۲۳ کیلووات روی کانال پساب خبر داد. علی شب‌نورد با اعلام این خبر گفت: این نیروگاه خورشیدی با ظرفیت قراردادی ۹۷۰ کیلووات با حجم سرمایه‌گذاری ۱۰میلیارد تومان برای نخستین‌بار در کشور روی سطح کانال‌های خروجی پساب تصفیه‌خانه جنوب تهران نصب و راه‌اندازی شده است. مدیرکل دفتر نظارت، تعیین صلاحیت و کنترل پروژه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) اظهار داشت: از ویژگی بارز ساخت این نیروگاه، جلوگیری از تبخیر آب از سطح کانال است که ضمن استفاده از یک سطح بدون استفاده، به ‌عنوان یک راه‌حل کارآمد برای مقابله با کم‌آبی باید در کشور توسعه یابد. وی با بیان اینکه در ساخت این نیروگاه خورشیدی از یکهزار و ۲۲۹ پنل خورشیدی ساخت داخل استفاده شده است، گفت: این نیروگاه قابلیت تولید سالانه بیش از یک‌میلیون و ۶۹۹ هزار کیلووات‌ساعت انرژی پاک را دارد. 
شب‌نورد خاطرنشان‌کرد بهره‌برداری از این نیروگاه‌ خورشیدی هر ساله مانع از انتشار یکهزار و ۱۷۳ تن گاز گلخانه‌ای در محیط‌زیست می‌شود، همچنین سالانه از مصرف ۳۷۴ هزار لیتر آب جلوگیری می‌کند و با صرفه‌جویی ۴۸۳ هزار مترمکعب گاز طبیعی در سال، به صرفه‌جویی ذخایر سوخت‌های فسیلی کمک خواهد کرد. وی ادامه ‌داد: احداث نیروگاه‌ یاد شده در دوره ساخت و بهره‌برداری برای ۱۰ نفر اشتغال مستقیم و برای ۲۵ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

Page Generated in 0/0068 sec