printlogo


کد خبر: 236287تاریخ: 1400/5/6 00:00
تأکید دریادار خانزادی و همتای روسش بر گسترش همکاری‌های دریایی 2 کشور
در مسیر اقتدار دریایی

گروه سیاسی: پس از حضور بی‌سابقه و مقتدرانه ناوگروه هفتاد و پنجم نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خلیج فنلاند به منظور شرکت در رژه بزرگ سالگرد نیروی دریایی روسیه، دریادار خانزادی و همتای روسش در دیدار با یکدیگر بر گسترش همکاری‌های دریایی 2 کشور تاکید کردند.
به گزارش «وطن امروز»، امیردریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و آدمیرال لیومینیوف، فرمانده نیروی دریایی روسیه، در این دیدار راه‌های توسعه و گسترش همکاری‌های دریایی را بررسی کردند. ضرورت اقدامات مشترک در راستای تقویت همه‌جانبه مناسبات دفاعی و امنیتی، برگزاری رزمایش‌های مشترک دریایی، افزایش حضور ناوگان دریایی 2 کشور در مناطق راهبردی جهان، تبادل تجربیات دریایی در زمینه تجهیزات و ادوات رزمی و ترابری، آموزش نیروها و همگرایی هر چه بیشتر 2 کشور در مقابله با تهدیدات مشترک، محور رایزنی فرماندهان نیروی دریایی ایران و روسیه بود.
پس از این دیدار، فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی ضمن تشریح دستاورد‌های حضور تاریخی نیروی دریایی کشورمان در اقیانوس اطلس و خلیج فنلاند گفت: پیام اصلی این حضور افتخارآمیز، نشان دادن اقتدار، توانمندی و خوداتکایی بود.
دریادار خانزادی با اشاره به تصمیم مهم نیروی دریایی برای دریانوردی در اقیانوس اطلس، درباره پیشینه‌ این تصمیم گفت: این تصمیم به حدود ۷ سال پیش بازمی‌گردد، زمانی که نیروی دریایی ارتش، تدبیری از مقام معظم رهبری، مبنی بر توسعه دریانوردی‌ها دریافت کرده بود.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب با اشاره به توسعه توان دریانوردی ارتش تاکید کرده بودند منطقه اقیانوس اطلس برای جمهوری اسلامی ایران، منطقه مهمی است و اگر بتوان روزی در این اقیانوس دریانوردی کرد، برای کشور ما بسیار اهمیت خواهد داشت.
 
* دستاوردهای حضور دریایی ایران در خلیج فنلاند
حضور ایران در رزمایش اخیر نیروی دریایی روسیه حاوی چندین پیام و دستاورد مهم بود. این حضور، نخستین تجربه‌ دریانوردی در اقیانوس اطلس، دریای شمال و خلیج فنلاند برای ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که اقتدار دریایی ایران را نشان داد. برای نخستین‌بار در تاریخ ایران بود که یک ناو تمام ایرانی در بندر سن‌‌پترزبورگ پهلو گرفت. در سال‌های نه چندان دور گستره‌ نفوذ و دریانوردی نیروی دریایی ایران محدود به خلیج‌فارس بود که مدت آن نیز نمی‌توانست بیش از یک هفته بدون توقف باشد. پس از آن نخستین گام در افزایش گستره‌ دریانوردی ایران با حضور در خلیج عدن شکل گرفت که مدت دریانوردی کشور را تا 2 ماه رساند. اکنون ناوگروه هفتاد و پنجم ارتش جمهوری اسلامی ایران برای حضور در خلیج فنلاند مسافتی به مدت 3 ماه را طی کرده است که با حساب همین زمان برای برگشت این ناوگروه باید گفت به این معناست که نیروی دریای ایران ظرفیت پشتیبانی از نیروهای خود را در مناطق دور دست داراست. همچنین حضور کشتی‌های جنگی ایرانی در رژه دریایی روسیه می‌تواند گشایشی برای حضور بیشتر و مستمر شناورهای نظامی در اقیانوس اطلس، دریای شمال و خلیج فنلاند باشد.
از دیگر نکات مهم درباره این اتفاق باید گفت ناوشکن سهند و ناوبندر مکران، هر دو به طور کامل ساخت ایران هستند که اهمیت این مساله را افزایش می‌دهد. در حال حاضر متخصصان ایرانی دانش ساخت پیچیده‌ترین آرایه‌های دفاعی و ناوشکنی را دارند که می‌تواند تا مناطق دور دست نظیر اقیانوس‌ اطلس گستره داشته باشد.

Page Generated in 0/0057 sec