printlogo


کد خبر: 236442تاریخ: 1400/5/12 00:00
رئیس‌جمهور افغانستان در سخنانی تلویحا از نقش واشنگتن در وقوع جنگ در این کشور گفت
مذاکره با آمریکا منجر به صلح نشد

گروه بین‌الملل: محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان روز گذشته در نشست فوق‌العاده شورای ملی این کشور که در پارلمان برگزار شد، طی اظهاراتی تهاجمی، ضمن اینکه خواستار بسیج همگانی علیه طالبان شد، تلویحا اعتماد به آمریکا را عامل نزاع موجود در افغانستان عنوان و از نقش آمریکا در تثبیت جایگاه طالبان در افغانستان انتقاد کرد.
 
* غنی: آمریکا به طالبان مشروعیت داد
به گزارش «وطن‌امروز»، رئیس‌جمهور افغانستان دیروز در نشست فوق‌العاده شورای ملی در پارلمان این کشور گفت: دولت و مردم افغانستان انتخاب خود را کرده و در مقابل هیچ نیروی ویرانگری زانو نخواهند زد. زمان آغاز گفتمان ملی فرا رسیده و اتحاد شرط اساسی بقا و دوام است. وی افزود مردم افغانستان در برابر «فتنه» و تجاوز آشکار قرار گرفته‌اند و با اظهار اینکه جنگ بر افغانستان تحمیل شده است، جنگیدن در برابر طالبان را وظیفه همه مردم دانست. رئیس‌جمهور افغانستان تصریح کرد: «طالبان! بدان یا در میز مذاکره واقعی زانو به زانو می‌نشینیم، یا در میدان جنگ زانوهای‌تان را می‌شکنیم؛ ما انتخاب خود را کرده‌ایم، طالبان و حامیان آنها انتخاب کنند». اشرف غنی با اشاره به روند صلح آمریکا خاطرنشان کرد: این روند نه‌تنها منجر به صلح نشد، بلکه آغازگر تلاش‌هایی برای مشروعیت‌بخشی به طالبان و مشروعیت‌زدایی از صف جمهوریت شد. وی تصریح کرد: مشکل از جایی آغاز شد که درس‌های افغانی و بین‌المللی صلح مراعات نشد و جای یک روند ملی را یک روند شتاب‌زده‌ وارداتی گرفت. این روند بر فرضیه‌های خام استوار بود و اساس آن را فشار بر جمهوریت و تخریب دموکراسی می‌ساخت. رئیس‌جمهور افغانستان همچنین تاکید کرد وضعیت امنیتی فعلی این کشور نتیجه هیچ معامله‌ای نیست، بلکه دولت برای شرایط کنونی آمادگی نداشته است. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به گفته طالبان دست‌کم 80 درصد خاک افغانستان در کنترل‌ این گروه قرار دارد. محمد اشرف غنی با بیان اینکه طالبان اراده‌ای برای صلح ندارد، خواستار بسیج ملی در برابر گروه طالبان شد. وی با بیان اینکه با برنامه‌ای 6 ماهه تغییرات اساسی در میدان جنگ ایجاد می‌شود، افزود: در این برنامه ارتش مسؤول دفاع است، پلیس وظیفه تامین امنیت شهرها را بر عهده دارد و امنیت ملی نیز اقدام به خنثی‌سازی دسیسه‌های دشمن می‌کند. 
 
* طالبان: عمر دولت غنی به پایان رسیده است
طالبان در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور افغانستان در شورای ملی این کشور گفت اعلام جنگ و اتهام‌زنی نمی‌تواند زمان باقی ماندن او در قدرت را افزایش دهد. «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور افغانستان در جلسه ویژه شورای ملی این کشور اظهار داشت: «وقت اشرف غنی به پایان رسیده و اعلام جنگ، اتهام‌زنی و ارائه اطلاعات کذب نمی‌تواند عمر دولت وی را افزایش دهد». سخنگوی طالبان با هشدار به رئیس‌جمهور افغانستان گفت: «ملت تصمیم گرفته خائنان ملی را مورد پیگرد قرار داده و به میز عدالت بکشاند». 
 
* کرزی: آمریکا طالبان را مجبور به جنگ کرد
«حامد کرزی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان گفت: طالبان نیز مردم این کشور هستند، وقتی آنها در قدرت بودند من به دلیل نقض حقوق مردم و اجازه دادن به نفوذ کشورهای خارجی در افغانستان مخالف آنها بودم. وی افزود: با این حال وقتی دولت من و جمهوریت روی کار آمد، من آنها را مورد عفو قرار دادم و بسیاری از آنها به خانه‌های‌شان رفتند و زندگی مسالمت‌آمیزی را آغاز کردند. کرزی تصریح کرد: سپس ناگهان آمریکا و برخی عناصر محلی حمله به خانه‌های طالبان و روستاهای آنها را آغاز کرده و طالبان را مجبور به فرار از کشور کردند. رئیس‌جمهور سابق افغانستان با اذعان به اینکه آمریکا، طالبان را مجبور به ادامه جنگ کرد، ادامه داد: این خشونت علیه مردم افغانستان به نام جنگ با طالبان بود که منجر شد من طالبان را برادران ما خطاب کنم، چرا که آنها نیز به کشور ما تعلق دارند و هموطن ما هستند. وی با اشاره به نگرانی‌های کشورهای منطقه از گسترش ناامنی‌‌ها در افغانستان نیز گفت پس از برقراری صلح و ایجاد یک دولت مرکزی که بر همه خاک این کشور حکمرانی کند، این تهدیدات نیز از بین خواهد رفت. کرزی همچنین تصریح کرد داعش یک پدیده کاملا خارجی است، در حالی ‌که طالبان «ریشه» در افغانستان دارد. 
***
    آخرین تحولات میدانی افغانستان     
مقامات محلی استان‌های هرات و هلمند افغانستان اعلام کردند حملات شب گذشته گروه طالبان به شهرهای لشکرگاه و هرات با شکست سختی مواجه شده است. دفتر مطبوعاتی استانداری هلمند افغانستان اعلام کرد حمله شب گذشته طالبان به زندان مرکزی لشکرگاه با ناکامی مواجه شد و بر اثر مقاومت نیروهای افغان ۳۸ تن از اعضای طالبان کشته و ۲ تن زخمی شدند. در این اطلاعیه آمده است یکی از فرماندهان طالبان نیز در بین کشته‌شدگان است.  وزارت دفاع افغانستان هم در اطلاعیه‌ای جداگانه اعلام کرد در حملات هوایی و زمینی ارتش در لشکرگاه ۴۶ تن از افراد طالبان کشته و شماری دیگر هم زخمی شده‌اند. «جیلانی فرهاد» سخنگوی استانداری هرات نیز دیروز گفت حمله طالبان به کمربندهای امنیتی شهر هرات شکست خورده و تلفات سنگینی بر افراد این گروه وارد شده است.  وی افزود در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۰ تن از افراد طالبان در حمله به شهر هرات کشته و شمار زیادی هم زخمی شده‌اند. برخی دیگر از مقامات محلی هرات نیز گفته‌اند چند فرمانده سرشناس طالبان از جمله «ملا شهاب» در بین کشته‌شدگان هستند.  به گفته این مقامات، «ملاظاهر سلطان زوی»، «ملاقدوس غوریانی» و «مولوی عبدالمجید» در منطقه «غیبتان» هرات کشته شده‌اند. درگیری در استان‌های قندهار، تالقان و غزنی همچنان ادامه دارد و تاکنون طالبان موفق به پیشروی در این مناطق نشده و جنگ در استان غور در مرکز افغانستان هم فروکش کرده است.

Page Generated in 0/0173 sec