printlogo


کد خبر: 236445تاریخ: 1400/5/12 00:00
دور دنیا

فیبر نوری، مسیر جدید اتصال رژیم‌های سعودی و صهیونیستی
روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» در گزارشی نوشت، انتظار می‌رود نمایندگان شرکت گوگل و رژیم صهیونیستی بزودی پروژه موسوم به «بلو - رامان» (Blue-Raman) را امضا کنند؛ پروژه‌ای که قرار است بر اساس آن خطوط کابلی فیبر نوری از فلسطین اشغالی، سعودی، عمان و هند بگذرد. در ادامه این گزارش آمده، قرار است وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی «یوعاز هندل» و نمایندگان شرکت گوگل سه‌شنبه(امروز) این قرارداد را امضا کنند. کشیدن خطوط کابلی فیبر نوری به منظور متصل کردن اروپا به هند، از ایتالیا آغاز می‌شود و سپس با عبور از فلسطین اشغالی، سعودی و عمان به هند می‌رسد. شبکه «i24» رژیم صهیونیستی هم در این زمینه گزارش کرد، این کابل‌ها متشکل از 16 جفت فیبر نوری هستند و ظرفیتی عظیم در انتقال داده دارند به‌نحوی که ارتباط دیجیتالی رژیم صهیونیستی با جهان را به شکل گسترده‌ای بهبود می‌بخشند. این شبکه افزود پیش‌بینی شده است که کشیدن فیبرهای نوری مذکور ۳سال به طول بینجامد. برخی کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی از دوره «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور قبلی آمریکا روابط خود با رژیم صهیونیستی را افزایش داده‌اند یا مانند بحرین، امارات و مغرب رسما توافق عادی‌سازی روابط را امضا کرده‌اند. 
***
برقراری خط تلفن داغ بین هند و چین
ارتش هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک خط تلفن داغ بین ارتش هند در منطقه «کونگرا لا» در حوزه «سیکیم شمالی» و ارتش آزادیبخش خلق چین در ناحیه «خامبا دزونگ» در منطقه خودمختار تبت با هدف پیشبرد روحیه اعتماد و روابط صمیمانه در طول مرزهای ۲ کشور برقرار شده است. این رخداد مصادف با روز ارتش آزادیبخش خلق چین در اول آگوست 2021 انجام شده است. ارتش هند در ادامه این بیانیه گفت: نیروهای مسلح ۲ کشور به برقراری مکانیزم‌هایی برای ارتباط در سطح فرماندهان زمینی پرداخته‌اند. این خط تلفن‌های داغ نظامی در بخش‌های مختلف تاثیر زیادی در تقویت همین بخش‌ها و حفظ صلح و آرامش در مرزها خواهد داشت. ارتش هند اضافه کرد که فرماندهان زمینی نیروهای مسلح مربوط به هر کشور در مراسم افتتاحیه حضور داشتند. 
***
پاشینیان بار دیگر نخست‌وزیر ارمنستان شد
به گزارش خبرگزاری ریانووستی، حزب «قرارداد مدنی» تحت هدایت نیکول پاشینیان در انتخابات پارلمانی ارمنستان در ۲۰ ماه ژوئن به پیروزی رسید و ۷۱ کرسی از ۱۰۷ کرسی پارلمان را به خود اختصاص داد و فراکسیون قرارداد مدنی نیز به طور رسمی نیکول پاشینیان را به عنوان نخست‌وزیر این کشور معرفی کرد.  بدین ترتیب پاشینیان دیروز (دوشنبه) با حکم رئیس‌جمهوری رسما به عنوان نخست‌وزیر ارمنستان آغاز به کار کرد. طبق قانون اساسی ارمنستان، رئیس‌جمهور بلافاصله کاندیدایی را که توسط اکثریت پارلمانی معرفی می‌شود، به عنوان نخست‌وزیر تعیین می‌کند. این امر پس از آغاز دوره تصدی مجلس شورای ملی تازه انتخاب شده اتفاق افتاد. کابینه وزیران ارمنستان ظرف ۱۵ روز پس از انتصاب نخست‌وزیر تشکیل می‌شود. جلسه نخست پارلمان جدید ارمنستان نیز دیروز (دوشنبه) با حضور ۱۰۷ نماینده دوره جدید آغاز شد. در این جلسه آرمن سرگیسیان، رئیس‌جمهوری ارمنستان و کاتولیکوس گارگین دوم، رهبر مذهبی کلیسای ارمنی گریگوری حضور داشتند و در آن مساله انتخاب رئیس جدید پارلمان و ۳ معاون وی و نیز روسای کمیسیون‌های پارلمان بررسی شد. 
***
افزایش قربانیان سیل مرگبار چین به 302 نفر
شمار قربانیان سیل در استان مرکزی «هنان» چین به ۳۰۲ نفر افزایش یافت و تا ظهر دیروز (دوشنبه به وقت محلی) همچنان ۵۰ نفر مفقود بودند. مقام‌های محلی ضمن اعلام آمار کلی افزودند تعداد کشته‌شدگان در شهر «ژنگژو» مرکز استان به ۲۹۲ نفر رسیده و ۴۷ نفر همچنان مفقود هستند. به گزارش خبرگزاری رویترز، هنان، استانی با ۱۰۹ میلیون نفر جمعیت در ماه ژوئیه (ماه میلادی گذشته) گرفتار توفان بود. پیش‌تر گزارش شده بود عملیات امداد و نجات و تلاش‌ها برای از بین بردن پیامدهای توفان سهمگین، توسط حدود ۲۰۰ هزار نفر از جمله آتش‌نشانان و نیروهای امدادی در حال انجام است. باران‌های سیل‌آسای متوالی آسیب‌های فراوانی به شهر ژنگژو وارد کرده است. دفتر هواشناسی ژنگژو اعلام کرده در فاصله روزهای شنبه تا سه‌شنبه گذشته، در این شهر بیش از ۶۱۷ میلیمتر بارش گزارش شد. این در حالی است که میانگین بارش سالانه این شهر ۶۴۰ میلیمتر است و چنین حجم بارشی «فقط هر هزار سال یک بار» رخ می‌دهد. 
***
پادشاه بحرین: اختلاف بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس وجود دارد
«حمد بن عیسی آل‌خلیفه» پادشاه بحرین به صورت ضمنی به عدم اجرای توافقنامه «العُلا» درباره آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اعتراف کرد. پادشاه بحرین همچنین بر اهمیت کار بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس برای دستیابی به اهداف «بیانیه العلا» و حفاظت از امنیت و ثبات و تحقق منافع کشورهای منطقه تأکید کرد. حمد بن عیسی آل‌خلیفه در ادامه بر اهمیت گفتمان رسانه‌ای از طریق شبکه‌های اجتماعی به منظور تحکیم وحدت هدف و سرنوشت مشترک همه کشورهای عضو شورای همکاری و اجتناب از هر آنچه که به وحدت هدف آسیب می‌زند، تأکید کرد. بحرین یکی از 4 کشوری بود که همراه با عربستان، امارات و مصر از ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۹۶ روابط خود را با قطر قطع کرد. این 4 کشور عربی از همان زمان با وارد کردن اتهامات فراوان به دوحه، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و این کشور را به صورت زمینی، دریایی و هوایی تحت محاصره قرار دادند. دوحه نیز با رد اتهامات وارده از سوی همسایگان عرب خود و مصر، آنها را به تلاش برای دست‌اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرد.  

Page Generated in 0/0061 sec