printlogo


کد خبر: 236448تاریخ: 1400/5/12 00:00
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با سیدجواد منافی درباره قهرمانی پرسپولیس و عملکرد وزیر ورزش
کارنامه سلطانی‌فر قابل دفاع نیست

زهره فلاح‌زاده: تیم پرسپولیس با شکست پیکان در دیدار هفته آخر لیگ برتر توانست به پنجمین قهرمانی پیاپی و هفتمین قهرمانی در این رقابت‌ها دست پیدا کند؛ 5 قهرمانی‌ای که با برانکو ایوانکوویچ کلید خورد و با یحیی گل‌محمدی ادامه پیدا کرد. «وطن‌امروز» به این بهانه با سیدجواد منافی، پیشکسوت پرسپولیس گفت‌وگو کرد. 
***
* پرسپولیس به پنجمین قهرمانی متوالی خود در لیگ برتر دست پیدا کرد؛ چه عواملی باعث استمرار موفقیت‌های این تیم است؟
پرسپولیس لیاقت قهرمانی را داشت. از شروع لیگ امسال نتایج خوبی گرفت و این مسیر را ادامه داد و بیشتر فصل را با صدرنشینی گذراند. در تمام فصل مدعی اصلی قهرمانی بود و در خلق موقعیت و مالکیت توپ عملکرد خوبی داشت. همه تیم‌ها چه در آسیا و چه در ایران حساب ویژه‌ای روی این تیم باز می‌کردند. البته سپاهان هم تیم خیلی خوبی بود اما پرسپولیس با تمام مشکلاتی که داشت توانست با تلاش بچه‌ها به پنجمین قهرمانی برسد. زحمات کادر فنی، بازیکنان و مدیریت باعث قهرمانی مجدد شد. با لیگ فرسایشی‌ و طولانی‌ای که داشتیم، این قهرمانی به همه چسبید. 
 
* خیلی‌ها می‌گویند عامل اصلی افتخارات متعدد پرسپولیس برانکو ایوانکوویچ است؛ نظر شما در این باره چیست؟
در هر صورت بذر این موفقیت‌ها را آقای برانکو کاشت. بازیکنانی که چندین سال کنار هم بازی می‌کنند و داشتن ثبات، عامل استمرار موفقیت‌ها شده است. پس از برانکو، کالدرون آمد و بعد از او هم یحیی گل‌محمدی روی نیمکت نشست. برانکو زحمات خودش را کشید اما امسال همه کار را کادر فنی جدید انجام داده است. آمدن بازیکنان تأثیرگذار، پوشش نقاط ضعف تیم، ثبات و حل مشکلات مدیریتی همه در این فصل اتفاق افتاد. امسال کادر فنی و بازیکنان زحمات زیادی برای قهرمانی کشیدند. 
 
* درباره بازیکنان تأثیرگذار صحبت کردید؛ نقش بازیکنانی مثل شهریار مغانلو و مهدی ترابی را که در نیم‌فصل دوم به تیم اضافه شدند در این قهرمانی چطور دیدید؟
ترابی بازیکن خود ما بود که رفت قطر و برگشت و خیلی هم توانست به تیم کمک کند. او یکی از بازیکنان تأثیرگذار پرسپولیس بود. بازیکنانی که این فصل اضافه شدند مثل مغانلو و آل‌کثیر خیلی خوب با تیم هماهنگ شدند و تأثیرگذار بودند. آنها در ادامه لیگ خیلی به ما کمک کردند. بازیکنانی مثل نوراللهی و امید عالیشاه هم فصل خیلی خوبی را پشت سر گذاشتند. 
 
*   حسین کنعانی‌زادگان به الاهلی قطر رفت؛ جای خالی او در تیم حس خواهد شد؟
بازیکنانی که تأثیرگذار و ملی‌پوش باشند، مسلما مورد توجه تیم‌های خارجی قرار می‌گیرند. مدیران باشگاه باید زرنگ باشند که بتوانند چنین بازیکنان ستاره‌ای را در تیم حفظ کنند. هنوز چند بازیکن خوب ما قراردادشان تمدید نشده و این یک نگرانی برای هواداران خواهد بود. باید هر چه سریع‌تر این مشکل حل شود تا با تیم کامل در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حاضر شویم. کنعانی‌زادگان هم برای پرسپولیس و هم برای تیم‌ ملی زحمات زیادی کشید و بدون شک نمی‌توان با قرارداد پایین او را در تیم نگه داشت. برای کنعانی‌زادگان در ادامه مسیرش آرزوی موفقیت می‌کنم. 
 
* پرسپولیس در چه پست‌هایی نیاز به تقویت دارد؟
این وظیفه کادر فنی است که نقاط ضعف تیم را شناسایی کند اما با رفتن کنعانی‌زاد‌گان و اینکه سیدجلال حسینی آخرین سال قراردادش با تیم است و سنش هم بالاست، به نظرم در پست دفاع وسط نیاز به بازیکن ملی‌پوش و ستاره داریم که بتواند به پرسپولیس کمک کند. به هر حال بازی کردن در پرسپولیس کمتر از تیم ‌ملی نیست. من فکر می‌کنم در پست‌های دیگر بازیکنان خوبی داریم و تنها با رفتن کنعانی‌زادگان نیاز به دفاع وسط خواهیم داشت. 
 
*  در بازی آخر پرسپولیس مقابل پیکان، شائبه‌هایی به وجود آمد که تیم تارتار به اصطلاح شل بازی کرد تا به قهرمانی قرمزها کمک کند، چنین چیزی حس شد؟
شائبه‌ها خیلی زیاد است و البته برای همه تیم‌ها هم وجود دارد اما پرسپولیس از ابتدای فصل عملکرد خوبی داشت و تیمی مثل سپاهان را در زمین خودش اذیت کرد تا جایی که میزبان حرفی برای گفتن نداشت. حتی دیدید پرسپولیس پس از حذف مقابل استقلال در جام حذفی به بازی‌ها برگشت و ماشین‌سازی را با ۵ گل شکست داد، برابر تراکتور با یک گل عقب افتاد اما با ۳ گل در نهایت پیروز میدان شد. همه می‌دانستند پیکان مقابل پرسپولیس حرفی برای گفتن ندارد. تیم تارتار انگیزه‌ای نداشت، چون نه می‌توانست با برد مقابل ما سهمیه آسیایی بگیرد و نه با باخت به دسته پایین‌تر سقوط می‌کرد. حرف و حدیث زیاد است اما من بعید می‌دانم تارتار بخواهد چنین کاری کند. گوش به این شایعات ندهیم. من فکر می‌کنم حالا که تیم قهرمان شده، باید هواداران و پیشکسوتان و اعضای تیم از این موفقیت لذت ببرند. 
 
* دولت روحانی به پایان کارش رسید؛ عملکرد وزیر ورزش را چه در فوتبال و چه در کل ورزش ما با توجه به نتایج ایران در المپیک که در حال برگزاری است، چطور دیدید؟
کارنامه سلطانی‌فر قابل دفاع نیست. چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است؟! همه می‌دانیم آقای سلطانی‌فر در این سال‌ها به عنوان وزیر ورزش چه در فوتبال و چه رشته‌های دیگر که در المپیک هم شاهد نتایج‌شان هستیم، بد عمل کرده است. در فوتبال حضور مدیران بسیار ضعیف و کارنابلد که چیزی از فوتبال نمی‌‌دانستند در رأس تیم‌های استقلال و پرسپولیس و دیگر تیم‌ها مشکلات بسیاری ایجاد کرد. اتفاقات زیادی در فدراسیون فوتبال رخ داد. قراردادهای آنچنانی با مربیان سابق تیم ملی و مربیان و بازیکنان خارجی تیم‌های استقلال و پرسپولیس بسته شد. آقای سلطانی‌فر خیلی ضعیف عمل کرد و امیدوارم وزیر ورزش بعدی بتواند واقعا به ورزش کشور بویژه فوتبال کمک و مدیران یا مشاوران ورزشی‌ای در تیم‌ها استخدام کند که ورزش ما را از این حالت خارج کنند.

Page Generated in 0/0166 sec