printlogo


کد خبر: 236462تاریخ: 1400/5/12 00:00
گزارش فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه از نقش این نیرو در عملیات اطفای حریق در کشور
1100 سورتی پرواز برای مهار آتش

در هفته اخیر کشور ترکیه با عظیم‌ترین آتش‌سوزی تاریخ خود رو‌به‌رو شده و هر روز وسعت زیادی از جنگل‌های این کشور طعمه حریق می‌شود. بنا بر درخواست رسمی ترکیه که هم‌اکنون در بحرانی سراسری قرار گرفته نیروی هوافضای سپاه با اعزام ۲ فروند بالگرد و همچنین هواپیمای ایلوشین آتش‌نشان در عملیات مهار آتش در این کشور به ایفای نقش پرداخته است. با توجه به این سطح از توانمندی ایران در مهار آتش، این سوال پیش می‌آید که تا چه میزان این ظرفیت پروازی برای مهار آتش‌سوزی‌های داخلی که هر از چند گاهی با تغییر اقلیم دامنگیر منابع طبیعی کشور می‌شود، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. در پاسخ به این سوال فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه با ارائه آماری از مجموعه پرواز‌های اطفای حریق توسط این یگان، این عملیات را 230 سورتی پرواز اطفای حریق در داخل کشور دانست. 
سردار سرتیپ دوم خلبان «شمس‌الدین فرزادی‌پور» در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه نیروی هوافضای سپاه نخستین ارگانی در کشور بود که بدون اتکا به کمک‌های خارجی و تنها با تکیه بر توان متخصصان داخلی، تجهیزات اطفای حریق هوایی را طراحی و تولید کرد، گفت: اکثر نقاط کشور ما طبیعت گرم و خشک دارد و در فصول گرم سال به دلیل افزایش درجه حرارت هوا با آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور روبه‌رو هستیم، لذا در مقطعی نیاز به تجهیزات اطفای حریق هوایی بشدت احساس می‌شد. وی افزود: از همین رو و با توجه به اینکه بر اثر تحریم‌های ظالمانه، چنین تجهیزاتی به ما فروخته نمی‌شد بر آن شدیم با بهره‌گیری از توان متخصصان داخلی، کار طراحی و ساخت این سامانه‌ها را آغاز کنیم. در ابتدا، موفق به طراحی سبدهای اطفای حریق برای بالگردهای mi17 شدیم و توانستیم با بهره‌گیری از این تجهیزات، کمک شایانی به اطفای حریق جنگل‌های کشور کنیم. 
فرمانده عملیات هوایی سپاه تصریح کرد: اما برخی آتش‌سوزی‌ها به دلیل وسعت زیاد باید توسط حجم بیشتر آب‌ریزی هوایی اطفا می‌شد که برای این کار نیاز به هواپیمای آتش‌نشان داشتیم، لذا طراحی سامانه اطفای حریق هوایی برای هواپیماهای ایلوشین 76 در دستور کار قرار گرفت. 
وی عنوان کرد: این موضوع، کار پیچیده‌ای بود زیرا این هواپیما قادر است تا 40 تن آب با خود حمل کرده و در مدت زمان 30 ثانیه این میزان آب را تخلیه کند. سرعت بالای تخلیه آب در کنار پرواز در ارتفاع پایین در مأموریت‌های اطفای حریق موجب می‌شود تا نقطه ثقل هواپیما دچار نوسان شود. از این رو، پروازهای اطفای حریق با هواپیمای ایلوشین نیاز به مهارت‌های خاصی دارد. 
سردار فرزادی‌پور اظهار داشت: پیچیدگی طراحی سامانه اطفای حریق برای ایلوشین، در کنار آموزش خلبان برای پروازهای اطفای حریق، مسیر دشواری را پیش روی ما قرار می‌داد که به لطف خداوند توانستیم بدون هیچ‌گونه کمک خارجی، از عهده این کار برآییم و برای نخستین‌بار در کشور و منطقه، موفق به طراحی و ساخت سامانه اطفای حریق برای هواپیمای ایلوشین 76 شدیم. 
مأموریت‌های مردم‌یاری یکی از مهم‌ترین وظایفی است که برای نیروهای تحت امر سپاه پاسداران تعریف شده، لذا این نیرو با بهره‌گیری از پشتوانه مردمی در حوادث مختلف طبیعی همیشه پیشگام بوده تا آلام مردم در حوادث مختلف کاهش یابد. در این زمینه فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه مأموریت‌های اطفای حریق را مأموریت‌های مردم‌یاری دانست و گفت: درباره مأموریت اطفای حریق باید گفت که این مأموریت به ۲ صورت حمل نفر و تجهیزات و همچنین عملیات آب‌ریزی هوایی صورت می‌گیرد. آنطور که سردار فرزادی‌پور اعلام کرد پس از دستیابی به تجهیزات اطفای حریق هوایی، نیروی هوافضای سپاه در تمام حوادث آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع که در داخل کشور اتفاق افتاده حضور مؤثر و تعیین‌کننده داشته و در مجموع به اجرای بیش از 1100 سورتی پرواز اطفای حریق توسط هواگردهای سپاه پرداخته است. 
وی با بیان اینکه ما تنها در یک ماه اخیر، بیش از 230 سورتی پرواز اطفای حریق در داخل کشور انجام داده‌ایم، خاطرنشان کرد: یکی از مأموریت‌های مهمی که ما انجام دادیم اطفای حریق هورالعظیم در سال 97 بود. در آن سال، هواپیمای ایلوشین 76 ما برای نخستین مرتبه، عملیات اطفای حریق را انجام داد و کادر پروازی در این عملیات، طی یک روز قریب به 10 سورتی پرواز اطفای حریق انجام دادند که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. این یعنی کادر پروازی ما روزانه 10 سورتی پرواز انجام دادند و هر روز 14 ساعت درگیر عملیات اطفای حریق بودند. 
این مقام نظامی در پاسخ به برخی شبهات مبنی بر عدم اجرای پرواز اطفای حریق از سوی سپاه به دلیل پرداخت نشدن بدهی‌ها از سوی برخی ارگان‌ها گفت: این موضوع کذب محض است و در چند سال اخیر هر کجا از ما درخواست کرده‌اند و نیاز به حضور هواگردها و تجهیزات ما بوده است، بدون چشمداشت به اجرای مأموریت پرداخته‌ایم. 

Page Generated in 0/0142 sec