printlogo


کد خبر: 236467تاریخ: 1400/5/12 00:00
اخبار

سقوط قیمت نفت خام
قیمت نفت خام در معاملات دوشنبه، تحت تأثیر نگرانی از کند شدن اقتصاد چین و افزایش تولید نفت خام، سقوط کرد.  به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت نفت خام در معاملات دیروز تحت تأثیر نگرانی از کند شدن اقتصاد چین و افزایش تولید نفت خام، سقوط کرد.  داده‌های اداره ملی چین دیروز منتشر شد که نشان داد کارخانجات چین با پایین‌ترین رشد فعالیت در ۱۷ ماه اخیر روبه‌رو شده‌اند. این نگرانی در کنار آغاز افزایش تولید نفت اوپک پلاس، قیمت‌های نفت را تحت فشار قرار داده است.  تا ساعت ۹:۳۸ دیروز به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال - بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت - 06/1 درصد سقوط کرد و به 61/74 دلار رسید.  قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین آمریکا، دابلیو تی ‌آی نیز 93/0‌درصد سقوط کرد و به 26/73 دلار بازگشت. رویترز اعلام کرد در ماه جولای تولید نفت گروه اوپک پلاس به بالاترین سطح خود از آوریل ۲۰۲۰ رسیده بوده است. 
***
نوسان قیمت سکه در کانال ۱۱ میلیون تومان
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (دوشنبه ۱۱ مردادماه) در بازار تهران با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسید.  ساعت ۱۳ دیروز ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز قبل به ۱۱‌میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.  همچنین دیروز نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی نیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک‌میلیون و ۹۵ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز ۴ میلیون و ۷۴۴ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز دیروز یکهزار و ۸۰۹ دلار و ۱۹ سنت قیمت خورد. 
***
هدررفت ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات برق  در مسیر توزیع
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: هر چند با کاهش موقت کار صنایع بزرگ نزدیک به ۴ هزار مگاوات برق به مصارف اضافه شد اما این کار تاکنون تبعات بسیاری داشته است، چرا که هر کیسه سیمان ۳۰ هزار تومانی به بیش از ۱۰۰هزار تومان رسیده است. سیدموسی موسوی با اشاره به ناترازی بالغ بر 10 هزار مگاواتی برق در کشور گفت: علت اصلی ناترازی برق این است که به نسبت افزایش مصرف مشترکان اعم از خانگی، تجاری، صنعت و کشاورزی، افزایش تولید برق نداشته‌ایم چرا که نیروگاه‌سازی نشده است، در حالی که بر اساس برنامه ششم توسعه باید 25 هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه می‌شد اما این افزایش در نهایت به 11 هزار مگاوات می‌رسد. نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر چه خشکسالی، افزایش غیرمنتظره دمای هوا و اتفاقاتی از این دست شرایط را در سال جاری سخت‌تر کرد اما تمام این موارد قابل پیش‌بینی بود؛ مدیریت ضعیف همه چیز را گردن خشکسالی و گرمای زود هنگام هوا می‌اندازد. وی با بیان اینکه درخواست کاهش مصرف از این مردم نجیب و شریف نخستین قدم برای کنترل خاموشی‌ها در سال جاری است، اظهار کرد: هر چند با کاهش موقتی کار صنایع بزرگ، نزدیک به 4 هزار مگاوات برق به مصارف خانگی، تجاری و صنایع کوچک اضافه شد اما این کار تاکنون تبعات بسیاری داشته است، چرا که هر کیسه سیمان 30 هزار تومانی به بیش از 100هزار تومان رسیده! بنابراین اگر چه بتوان با این راهکارهای کوتاه‌مدت خاموشی‌ها را کاهش داد اما گرانی‌های منتج از آن مردم را بیش از پیش شاکی کرده است. موسوی با بیان اینکه اصلی‌ترین راهکار برای جلوگیری از کمبود برق در کشور تولید آن از طرق مختلف همچون انرژی‌های تجدیدپذیر است، گفت: با توجه به اینکه حدود 10 تا 12 هزار مگاوات برق در مسیر توزیع هدر می‌رود، جلوگیری از این مهم با تعمیر شبکه‌های فرسوده و به‌ روزرسانی آنها می‌تواند کمبود برق در کشور را جبران کند.
 عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام وصول «طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور» به منظور رونق صنعت برق در کشور، گفت: ساخت نیروگاه، تقویت بخش خصوصی و پرداخت بدهی‌های این بخش از جمله مفاد طرح مذکور به شمار می‌آید. 

Page Generated in 0/0068 sec