printlogo


کد خبر: 236501تاریخ: 1400/5/13 00:00
مظهر وفاق ملی

دکتر‌غلامرضا مصباحی‌مقدم*: رهبر حکیم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به نکات بسیار مهمی اشاره کردند؛ از جمله تأکید بر مبارزه با فساد و ضرورت شکل‌گیری وفاق ملی. 
درباره مبارزه با فساد نکته اصلی و اساسی این است که غالبا جریان فساد در قوه مجریه بروز و ظهور می‌کند به همین جهت مبارزه با فساد در قوه مجریه اولویت دارد. آقای رئیسی نیز زمانی که رئیس قوه‌قضائیه بودند به همین نکته اشاره کردند و تأکید داشتند به طور عمده فساد در دستگاه اجرایی بروز می‌کند و در قوه‌ قضائیه با آن مبارزه می‌شود. 
امروز که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرده، باید توجه داشته باشد که پیشگیری مهم‌تر از مبارزه است و بهترین راه برای جلوگیری از بروز فساد، تشکیل «دولت الکترونیک» است و اگر دولت الکترونیک شکل بگیرد تا حدود بسیاری می‌توان مانع فساد شد که بستر آن نیز فراهم است؛ در حال حاضر هر دستگاه اجرایی یک شبکه اینترنتی دارد و اطلاعات این دستگاه روی این شبکه اینترنتی وجود دارد، اگر مجموعه شبکه‌های دولت به هم بپیوندند، دولت الکترونیک شکل می‌گیرد و با تشکیل دولت الکترونیک بسیاری از مسائل به صورت الکترونیک حل‌و‌فصل شده و ارتباط غیر ضروری چهره به چهره مسؤولان، مدیران و کارکنان دستگاه‌ها با مراجعه‌کنندگان قطع می‌شود و پنجره واحد برای ارائه خدمات مردم شکل می‌گیرد. 
علاوه بر این، انتخاب وزرایی که قاطعانه با فساد برخورد کنند و زیرمجموعه خود را به دقت مورد نظارت قرار دهند، در امر مبارزه با فساد بسیار حائز اهمیت است، چرا که تا رأس وزارتخانه و دستگاه حساسیت لازم را نداشته باشد، ممکن است هر اتفاقی در زیرمجموعه رخ دهد و احیاناً مورد اغماض قرار گیرد اما وقتی رأس این دستگاه‌ها بشدت در مقابل فساد بایستد، می‌تواند بخوبی اوضاع را مدیریت کند و اجازه ندهد فسادی در آن دستگاه شکل بگیرد. 
یکی دیگر از راهکارهای مبارزه با فساد، نظارت قوه ‌قضائیه بر حسن عمل در قوه مجریه است. با توجه به اینکه رئیس دولت سیزدهم تجربه‌ای 10 ساله در ریاست سازمان بازرسی کل کشور داشته و در دوره ایشان فعالیت بازرسی کل کشور گسترده‌تر شد، انتظار می‌رود قوه ‌قضائیه همکاری بیشتری با قوه مجریه داشته باشد و نظارت‌ها بیش از پیش باشد. 
امر مهم دیگری که رهبر بزرگوار انقلاب در مراسم تنفیذ به آن اشاره کردند، «دولت مردمی» و «وفاق ملی» بود.
دولت مردمی شعار انتخاباتی آقای رئیسی بود. دولت مردمی، دولتی است که جهتگیری‌های خود را در حل مشکلات مردم می‌داند، ارتباط نزدیکی با مردم برقرار می‌کند و از ملت برای حل مشکلات و مسائل کمک می‌گیرد. 
نکته مهم و اساسی دیگر اینکه دولت باید مظهر وفاق ملی باشد. متأسفانه از سال 88 به بعد یک نوع دوقطبی در جامعه ظهور و بروز کرد. امروز در دولت سیزدهم باید این جامعه دوقطبی اصلاح و به یک جامعه منسجم تبدیل شود. این یک دستور‌کار جدید است و به نظر می‌آید آقای رئیسی هم در کابینه خود می‌تواند با ترکیبی که ارائه می‌کند، از ادامه دوقطبی جامعه جلوگیری کند و مواضع و روابط ایشان حکایت از این دارد که ایشان می‌خواهد نخبگان همه جریانات سیاسی را به کار گیرد و با آنها رابطه داشته باشد و پیشنهادات آنها را مورد توجه قرار دهد. این رویکرد در برهه‌ای از زمان که نیازمند وحدت و انسجام ملی هستیم، بسیار ارزشمند و مهم است. 
* عضو مجلس خبرگان رهبری

Page Generated in 0/0069 sec