printlogo


کد خبر: 236510تاریخ: 1400/5/13 00:00
تعداد کل قربانیان 91785 نفر
آی‌سی‌یو ها جا ندارند
رکوردزنی ابتلا با 39 هزار نفر رکوردزنی واکسیناسیون با 505 هزار دوز

دیروز در حالی با تزریق ۵۰۵ هزار و ۳۲ دوز واکسن کرونا، رکورد واکسیناسیون علیه این بیماری در کشور شکسته شد که آمارها حکایت از شناسایی بیش از 39 هزار مبتلا به ویروس جهش‌یافته طی یک شبانه‌روز دارد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، کرونا این روزها با سویه دلتا بی‌رحمانه می‌تازد تا کسانی که نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بی‌توجهند را درگیر کند و خیلی از آنها را به کام مرگ بکشاند. این ویروس خطرناک کودک، جوان و پیر نمی‌شناسد و قدرت سرایت بسیار بالایی دارد تا جایی که فقط در طول یک شبانه‌روز 39 هزار نفر را درگیر کرده است. این در حالی است که چنین آماری برگرفته از تست‌های مثبت افرادی است که از آنها آزمایش کرونا گرفته شده است. طبق گزارش‌های موجود، بیمارستان‌ها دیگر جایی برای بستری مبتلایان به کرونا ندارند و فقط پذیرای افراد بدحال هستند، آن هم اگر تختی خالی شود. اوضاع این بیماری در کشور به قدری وخیم است که فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از بستری روزانه حدود ۲ هزار بیمار جدید در بیمارستان‌ها خبر داد. به گفته وی، تهران روزهای سختی را می‌گذراند و پیش‌بینی می‌شود هفته آینده شاهد سیر فزاینده آمار کرونا در کشور باشیم. کارشناسان تاکید دارند مسؤولان نسبت به مهار این بیماری نباید دست روی دست بگذارند و باید هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را در راستای جلوگیری از شیوع این بیماری به کار گیرند. آنها معتقدند تسریع در روند واکسیناسیون و جریمه افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند درکنار ایجاد محدودیت‌های سفت و سخت ترددی و تعطیلی مترو و اماکن پرازدحام باید انجام شود.
 
* روزانه ۲۰۰۰ بیمار در تهران بستری می‌شوند
موج پنجم کرونا سخت‌تر از همه موج‌های قبلی است به طوری که پس از چند هفته میزان مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی همچنان افزایشی است. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران روز گذشته با بیان اینکه روزانه حدود ۲ هزار بیمار جدید در بیمارستان‌های تهران بستری می‌شوند، گفت: متاسفانه تهران روزهای سختی را می‌گذراند. علیرضا زالی اظهار کرد: تا غروب دیروز (دوشنبه) آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان تهران 9 هزار و 400 نفر بود که حدود ۲۶۰۰ نفر از این تعداد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه روزانه حدود ۲ هزار بیمار جدید در بیمارستان‌های تهران بستری می‌شوند، گفت: در حال حاضر روزانه افزون بر ۲۰ هزار مراجعه‌کننده سرپایی در تهران وجود دارد و به‌رغم اینکه دیروز ۱۶۰۰ بیمار از بیمارستان‌های تهران ترخیص شدند، به علت ۲ هزار بستری جدید هنوز به تراز مثبت نرسیده‌ایم. وی با بیان اینکه برای هفتمین هفته متوالی شاهد افزایش شاخص‌های کرونا در تهران هستیم، گفت: این موضوع نشان‌دهنده سهمگین بودن موج پنجم کروناست. زالی با بیان اینکه در خیز چهارم که تهران با سویه آلفا رو‌به‌رو بود، در هفته پنجم آمارها رو به کاهش رفت، یادآور شد: اما در حال حاضر به‌رغم گذشت ۷ هفته هنوز شاخص‌ها کاهش نیافته است و پیش‌بینی می‌شود هفته آینده نیز شاهد سیر فزاینده آمار کرونا باشیم. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران افزود: علاوه بر ۹۴۰۰ بیماری که در بیمارستان‌ها بستری هستند، روزانه حدود ۴ هزار و ۲۰۰ بیمار از خدمات بستری موقت استفاده می‌کنند. 
 
* کرونا در حال انفجار است
روند بیماری کرونا در کشور صعودی است و باید هر چه سریع‌تر برای مهار این بیماری اقداماتی انجام شود. رئیس کمیته کرونای مجلس شورای اسلامی گفت: چنانچه شیوع گسترده ویروس جهش‌یافته کرونا به همین شکل در کشور ادامه پیدا کند، دیگر بیمارستان‌ها توان خدمات‌رسانی به دلیل حجم بالای بیماران را نخواهند داشت. 
یحیی ابراهیمی در گفت‌وگو با «‌وطن‌امروز» با بیان اینکه دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ اجتماعی از سوی خیلی‌ها رعایت نمی‌شود، گفت: با وجود انفجاری بودن کرونا در این روز‌ها اما متاسفانه هنوز خیلی‌ها اعتقادی به این بیماری ندارند در حالی که کمتر کسی است که حداقل یکی از بستگان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست نداده باشد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: روند بیماری در کشور همچنان صعودی است و در صورت تداوم آن چنانچه همه بیمارستان‌ها را به بخش ‌آی‌سی‌یو تبدیل کنیم باز هم در رسیدگی به بیماران بدحال کم خواهیم آورد. رئیس کمیته کرونای مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خیلی از مراکز و محافل پرجمعیت باید تعطیل شود، گفت: هنور خیلی از تالارها، رستوران‌ها و مراکز خرید باز هستند و مردم برای رفتن به محل کارشان از مترو و اتوبوس که کانون انتشار کروناست، استفاده می‌کنند. 
ابراهیمی با تاکید بر اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا همه چیز را رها کرده و هیچ عکس‌العمل خاصی در مقابل این همه مرگ‌ومیر و مبتلا نشان نمی‌دهد، افزود: این ستاد اگر تعطیل شود امکان تصمیم‌گیری برای مهار کرونا بهتر خواهد شد، چرا که اثربخشی لازم را در مهار بیماری کرونا ندارد. 
عضو کمیسیون بهداشت با بیان اینکه متاسفانه اطلاع‌رسانی کامل درباره مرگ‌و‌‌‌میر و ابتلا به این بیماری، همچنین وضعیت بیمارستان‌ها توسط رسانه‌های تصویری به شکل وسیع انجام نمی‌شود، گفت: به نظر می‌رسد گزارش‌های مستند از آرامستان‌ها، وضعیت بیمارستان‌ها و مراکز تست کرونا باید به قدری وسیع نشر شود تا اثر آن در جامعه پدیدار شود. در چنین شرایطی نقش شبکه‌های اجتماعی می‌تواند موثر باشد.
 
* رکوردزنی مبتلایان به کرونا و واکسیناسیون
آمار جان‌باختگان کرونا دیروز به زیر 400 نفر رسید اما شمار مبتلایان به این بیماری مرز 39 هزار نفر را رد کرد. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته (ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه) ۳۹ هزار و ۱۹ بیمار جدید «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه در این بازه زمانی ۳۷۸ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز دوشنبه تا ظهر دیروز ۱۲ مردادماه طبق معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۱۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که 4 هزار و ۸۳۸ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به 3 میلیون و ۹۷۹ هزار و ۷۲۷ نفر رسید. متاسفانه در این مدت، ۳۷۸ بیمار «کووید-۱۹» نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۹۱ هزار و ۷۸۵ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۳ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۶۵۰ نفر از بیماران کرونایی نیز بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵ هزار و ۷۹۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» هم در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۳ شهر در وضعیت زرد بیماری کرونا قرار دارند. گفتنی است طبق اعلام وزارت بهداشت، تا روز گذشته مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۳ میلیون و ۸۱ هزار و ۱۷۴ دوز رسید و به این ترتیب مطابق آمار اعلامی دیروز 12 مرداد، ۵۰۵ هزار و ۳۲ دوز واکسن طی ۲۴ ساعت در کشور تزریق و به نوعی رکورد تزریق روزانه واکسن کرونا در کشور شکسته شد. بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۱۰ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۵۶ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۲۵۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و بدین ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۳ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۲۰۶ دوز رسیده است. افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند.
 
* دگزامتازون تأثیر معجزه‌آسایی در درمان کرونا داشته است
با آنکه کرونا جز پیشگیری و واکسیناسیون درمان ندارد اما استفاده برخی دارو‌ها موجب می‌شود پیشرفت بیماری کند  شود. عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: دگزامتازون در فاز التهابی در بیماران مبتلا به کرونا تاثیر معجزه‌آسایی داشته و جان افراد بسیاری را نجات داده است. مسعود مردانی درباره اظهارات جدید مسؤولان بهداشت کشوری و جهانی درباره اثر درمانی دگزامتازون و دیگر داروهای گروه کورتون در درمان کروناویروس‌ها، گفت: داروی دگزامتازون توانسته اثر معجزه‌آسایی در درمان بیماران کرونایی و در فاز التهابی بگذارد. عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن تاکید بر اینکه تاثیر دگزامتازون در فاز ویرال بیماری کرونا منفی و مصرف خودسرانه‌ آن خطرناک است، بیان کرد: در فاز ویرال یعنی اوایل بیماری، زمانی که ویروس در حال تکثیر شدن در بدن است تزریق دگزامتازون نمی‌تواند اثر بخش باشد. 
وی در ادامه تاکید کرد: بنابراین در این فاز هیچ پزشکی حق ندارد کورتون تجویز کند و اگر پزشکی اقدام به تحویز کورتون در فاز ویرال کند باید پاسخگو شود. این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری ضمن بیان اینکه فاز التهابی به زمانی می‌گویند که ویروس کرونا بر بدن غالب شده و ریه‌ها را اشغال کرده است، گفت: در فاز التهابی دگزا توانست جان انسان‌های زیادی را نجات دهد و ما هم‌اکنون در بیمارستان‌ها این دارو را تجویز می‌کنیم. 
مردانی اضافه کرد: دگزا باید زیر نظر پزشک تجویز شود و ممکن است خطرناک باشد اما وقتی عفونت به ریه‌های بیمار می‌رسد و وضعیت او وخامت پیدا می‌کند دگزا نجات‌دهنده است. وی افزود: مصرف خودسرانه این دارو شدیدا خطرناک است، همچنین عامل پوکی استخوان و در طولانی‌مدت عامل شکستگی‌های متعدد در استخوان می‌شود؛ ایجاد جوش و آکنه‌های پوستی و نامنظم کردن قند خون از دیگر عوارض داروهای کورتون است اگر به صورت خودسرانه یا برای خوددرمانی استفاده شود. 

Page Generated in 0/0095 sec