printlogo


کد خبر: 237435تاریخ: 1400/6/11 00:00
افشاگری سفیر افغانستان در تاجیکستان
غنی چگونه از کابل گریخت؟

فرار ناگهانی اشرف غنی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان از کابل حتی پیش از ورود طالبان به پایتخت و سپردن همکاران و مردمش به دست سرنوشت، یکی از تیره‌ترین لحظات تاریخ معاصر این کشور است. فرار بدون اطلاع سیاستمدار منفور و دست‌نشانده آمریکایی‌ها نه‌تنها مسؤولان دولتی و فرماندهان نظامی افغان را در مقابل کار انجام شده قرار داد، بلکه به منزله نشانه‌ای بود حاکی از عدم مقاومت در مقابل طالبان تا جسورانه برای تسخیر کابل و ارگ ریاست‌جمهوری حرکت کنند. همچنین اخبار و شایعات زیادی درباره نحوه فرار بر سر زبان‌ها افتاده از جمله اینکه غنی با بیش از 160 میلیون دلار پول نقد که در واقع دزدی از جیب ملت محسوب می‌شود به مقصد خارجی نامعلوم پرواز کرده است. 
این در حالی است که اشرف غنی 3 روز پس از فرارش، در پیامی فیسبوکی از شیخ‌نشین امارات مدعی شد فرار نکرده و خروجش به ‌این دلیل بود که از خونریزی جلوگیری کند. او سپس اعلام کرد در حال مشورت دادن به مسؤولان داخل افغانستان است و به این کشور بازخواهد گشت. عجیب‌تر آنکه در همین پیام او طالبان را پیروز غائله خون و شمشیر خوانده و حاکم بر افغانستان برشمرد و جان و مال و ناموس افغان‌ها را به همین گروه سپرد!
حال «محمد زهیر اغبر»، سفیر افغانستان در تاجیکستان در این باره لب به سخن گشوده است. او می‌گوید اشرف غنی، نه تنها از کشور فرار کرد بلکه همکارانش را به دست سرنوشت سپرد و پول هنگفتی را نیز با خود برد و از مردم دزدی کرد. اغبر در ادامه توضیح می‌دهد: «هیچ یک از معاونان غنی نمی‌دانستند رئیس‌جمهور برنامه فرار از کشور را دارد. به گفته وزیر دفاع دولت اشرف غنی که خودم شخصا با او صحبت کردم، یکی از مشاوران غنی با وزارت دفاع تماس می‌گیرد و می‌گوید اشرف غنی ساعت ۱۶ برای نشست در آنجا خواهد بود. آنها آماده شدند و منتظر اشرف غنی بودند اما در آن ساعت ۳ هواپیما که غنی و خانواده‌اش در آنها بودند از فرودگاه کابل به پرواز درآمدند».
سفیر افغانستان در دوشنبه همچنین فاش می‌کند: «طالبان قصد دارد احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت در پنجشیر را به قتل برساند و با نمایندگان مقاومت مذاکره نخواهد کرد. طالبان هرگز با نمایندگان مقاومت در پنجشیر مذاکره نخواهد کرد. شبه‌نظامیان طالبان سیاستمدار نیستند بلکه تروریست‌هایی هستند که از ۳ سال پیش در بسیاری از کشورها در فهرست سازمان‌های ممنوعه قرار دارند. آنها گستاخ و خشونت‌طلب هستند و هدف‌شان به زانو درآوردن کل افغانستان است. آنها با هیچ یک از شروط مذاکرات دوحه موافق نیستند. هدف آنها کشتن رهبران مقاومت بویژه احمد مسعود است».

Page Generated in 0/0052 sec