printlogo


کد خبر: 237436تاریخ: 1400/6/11 00:00
شاهدان از گلوله‌باران مردم توسط آمریکایی‌ها در فرودگاه کابل می‌گویند
چین خواهان تحقیقات درباره جنایات آمریکا در افغانستان

با گذشت یک هفته از قتل‌عام بیش از200 تن از افغان‌ها در جوار فرودگاه بین‌المللی کابل، شواهد هر چه بیشتری از همدستی آمریکایی‌ها با تروریست‌های داعش در این جنایت برملا می‌شود. در حالی که منابع غربی و آمریکایی مدعی بودند انفجارهای عصر پنجشنبه در ۲ ورودی میدان هوایی حامد کرزی در شمال کابل توسط عوامل انتحاری انجام شده اما با گذشت زمان، شاهدان عینی نقش نظامیان آمریکایی را در به گلوله بستن جمعیت ازدحام کرده در بیرون دیوارهای سیمانی فرودگاه فاش کردند. بر اساس شواهد، بعد از حمله انتحاری به یک اتوبوس حامل نیروهای آمریکایی که به کشته‌شدن 14 تن از آنها انجامید، نیروهای ائتلاف خارجی آیساف تحت فرماندهی پنتاگون، از بالای دیوارها و پست‌های نگهبانی بویژه دروازه «ابی» فرودگاه، از ترس تکرار انفجارهای انتحاری دیگر شروع به تیراندازی کور به سمت مردم کرده‌اند. 
جمع‌بندی گفته‌های شاهدان عینی مدت‌ها زمان خواهد برد اما از حجم آتش نیروهای آمریکایی به سوی مردم می‌توان پی برد بسیاری از بیش از 200 افغانی که آن روز عصر کشته شدند و 200 مجروح دیگر، هدف گلوله اشغالگران قرار گرفتند، نه انفجارهای انتحاری. نخستین واکنش رسمی آمریکایی‌ها از سوی «جان کربی» سخنگوی پنتاگون بود که اعلام کرد: «ما نمی‌توانیم آن را تأیید کنیم و مطمئنا نمی‌توانیم آن را تکذیب نیز کنیم». دیروز اما شبکه آرتی گزارشی پخش کرد که در آن «مراد گازدیف» فرستاده این شبکه به کابل، به گفت‌و‌گو با چندین نجات‌یافته جنایت پنجشنبه گذشته فرودگاه کابل پرداخته بود. چند تن از آنها صریحا گفتند نه تنها نظامیان آمریکایی از بالای دیوارهای فرودگاه به مردم در حال فرار شلیک کرده و آنها را می‌کشتند، بلکه تا چندین دقیقه حتی به اجساد و مجروحانی که روی زمین افتاده بودند نیز شلیک می‌کردند.
 در همین حال وزارت خارجه چین خواستار تحقیقات درباره جنایات ارتش آمریکا علیه افغان‌ها در طول 20سال اشغال این کشور تحت کنترل طالبان شده است. 
«وانگ وان‌بین» دیروز به خبرنگاران گفت امروز نتایج تحقیقات درباره حادثه فرودگاه کابل را اعلام می‌کند. او اعلام کرد پکن با اطلاع از گزارش‌های رسیده از کابل، ادعا دارد این نخستین‌ بار نیست که ارتش آمریکا در مرکز حوادث مربوط به افغانستان قرار گرفته است. او سپس 6مورد از سال 2002 را که در آن گفته می‌شود نیروهای آمریکایی دست به جنایت جمعی ‌زده‌اند یا به افرادی که تحت مراقبت آنها بوده‌اند آسیب رسانده‌اند را بازگو کرد. 

Page Generated in 0/0058 sec