printlogo


کد خبر: 237437تاریخ: 1400/6/11 00:00
دور دنیا

رژیم صهیونیستی تبعیض گسترده‌ای در واکسیناسیون یهودیان و اعراب قائل شده است
بازگشایی مدارس فلسطین اشغالی در اوج همه‌گیری کرونا
بازگشایی مدارس با حضور الزامی دانش‌آموزان در فلسطین اشغالی آن هم در شرایط اوج‌ همه‌گیری با موج چهارم کرونا باعث انتقادات بسیاری از رژیم صهیونیستی شده است. 
بنا بر اعلام وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی، رکورد جدیدی در ابتلا به ویروس کووید در جریان موج چهارم زده شده که بر مبنای آن شاخص ابتلای روزانه ساکنان سرزمین‌های اشغالی به عدد 10946 رسیده است. همچنین بر مبنای این آمار شاخص مرگ روزانه اسرائیلی‌ها بر اثر کرونا به 53 نفر رسیده که با توجه به جمعیت 10 میلیون نفری فلسطین اشغالی و متمرکز نبودن اغلب سکونتگاه‌های آن، رقم بالایی محسوب می‌شود. 
تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در داخل سرزمین‌های اشغالی نیز بالغ بر 1066352 نفر است، یعنی بیش از 10 درصد اشغالگران صهیونیست درگیر کرونا هستند. در این میان رژیم صهیونیستی در حالی مدارس خود را از دیروز بازگشایی کرد که 91 هزار کودک به علت ابتلا به ویروس کرونا یا قرنطینه خانگی، امکان حضور در مهدهای کودک‌ را ندارند. آمارهای رسمی همچنین نشان می‌دهد 55390 دانش‌آموز ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان نیز در قرنطینه خانگی هستند و 36 هزار نفر از آنها مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند. آمارهای روز سه‌شنبه نیز نشان می‌دهد 5461 از موارد مبتلا به کرونا در میان دانش‌آموزان است و تعداد تست‌های مثبت در میان دانش‌آموزان به حدود 10 درصد رسیده است. 
در چنین شرایطی اسرائیلی‌ها خواستار به تعویق افتادن آغاز آموزش حضوری در مدارس تا زمان پایان روند واکسیناسیون دانش‌آموزان و عبور از موج چهارم کرونا در سرزمین‌های اشغالی شده‌اند. 
«ایلی واکسمن» از آکادمی وایزمن با انتقاد از بازگشایی مدارس در سرزمین‌های اشغالی گفت این موضوع باید مدتی به تعویق می‌افتاد. وی همزمانی اعیاد یهودی و آغاز سال تحصیلی در اوایل سپتامبر را باعث گسترش بیشتر کرونا در سرزمین‌های اشغالی دانست. 
 «شارون باریس» رئیس خدمات بهداشت عمومی نیز نسبت به افزایش مبتلایان به کرونا و گسترش این ویروس در سرزمین‌های اشغالی ابراز نگرانی کرد. 
در همین حال فلسطینیان و اهالی عرب‌زبان ساکن سرزمین‌های اشغالی از تبعیض گسترده و عدم آماده‌سازی مدارس فلسطینیان در چارچوب سیاست‌های نژادپرستانه رژیم ‌صهیونیستی خبر داده‌اند.  تعدادی از فعالان اجتماعی شهر عکا در همین رابطه اعلام کردند مدارس در شرایطی در اوج موج چهارم کرونا افتتاح می‌شود که شاهد نقص گسترده در تدابیر بهداشتی مربوط به جلوگیری از ابتلای دانش‌آموزان به کرونا هستیم. 
در حالی ‌که مدارس مربوط به یهودیان در سرزمین‌های اشغالی با تعداد دانش‌آموزان بسیار کمتر مدیریت می‌شود اما شهرداری عکا اعلام کرد مدارس این منطقه با جمعیتی حدود 700 تا 1200 نفر افتتاح می‌شود که این موضوع روند ابتلا به کرونا در میان فلسطینیان را افزایش خواهد داد. 
***
العامری از خروج نیروهای خارجی از عراق تا پایان سال خبر داد
رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در همایش «الرافدین ۲۰۲۱» در بغداد تاکید کرد تا پایان سال جاری میلادی همه نیروهای خارجی از این کشور خارج خواهند شد. 
در این همایش ۳ روزه که از روز سه‌شنبه با مشارکت ۲۵ اندیشکده و مرکز پژوهشی جهانی و با حضور شمار زیادی از شخصیت‌های دولتی و سیاسی و بین‌المللی آغاز شده، هادی العامری اعتراف کرد حاکمیت عراق از سال ۲۰۰۳ با سقوط رژیم صدام همراه با اشغالگری خارجی‌ها، تاکنون اقدامات اشتباه زیادی مرتکب شده و گفت: «ما باید به اشتباهات‌مان اعتراف کنیم. من خود در کنار تظاهرات‌کنندگان و معترضان مسالمت‌جو هستم و آماده‌ام در صف مقدم آنها قرار گیرم».
او همچنین به عنوان یکی از فرماندهان ارشد حشد‌‌الشعبی تاکید کرد: «در همه نبردهایی که ما علیه داعش جنگیدیم، تحت فرمان مستقیم فرمانده کل نیروهای مسلح کشور بودیم. تروریسم و اشغالگری در عراق از زمان سقوط رژیم بعث در ۲۰۰۳، روند سیاسی کشور را فرسوده کرده و بر معادله سازندگی در عراق تاثیر گذاشته است».
او سپس خطاب به «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که اخیرا برای شرکت در اجلاس بغداد به عراق سفر کرده بود، گفت: «نیروهای شما عراق را ترک خواهند کرد، زیرا شما تصمیم‌گیرنده نیستید». 
العامری پس از این کنفرانس نیز به شبکه کردی «رووداو» تاکید کرد :«در پایان ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ هیچ نیروی خارجی در عراق وجود ندارد؛ نه فرانسوی و نه ترکی. این تصمیم عراقی‌هاست». 
او همه کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس بغداد را به همکاری و مشارکت و عمل به حرف‌هایی که بر زبان آوردند دعوت کرد و با اشاره به اینکه «عراق، افغانستان نیست» تاکید کرد بدون بازگشت عراقی قدرتمند به منطقه، ثباتی در منطقه برقرار نخواهد شد.

Page Generated in 0/0051 sec