printlogo


کد خبر: 238005تاریخ: 1400/6/24 00:00
در نشست خبری «نهمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی» مطرح شد
شعر انقلاب بوی امید می‌دهد

مدیر مؤسسه شهرستان ادب گفت: در ادبیات خلاقه، ما با انقلاب درخشش‌هایی داشته‌ایم. امروز هم در شعر پرامید هستیم و بوی جدیت و امید می‌دهد. باید ادبیات انقلاب را حرمت گذاشت و با یک نگاه تمدنی با آن برخورد کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، نشست خبری تشریح برنامه‌های «نهمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی» در مؤسسه شهرستان ادب برگزار شد. در این نشست علی‌محمد مؤدب مدیر مؤسسه شهرستان ادب، محمدمهدی سیار مدیر دفتر پژوهش و هنر این مؤسسه و میلاد عرفان‌پور، مدیر دفتر شعر شهرستان ادب درباره دور جدید اردوهای آفتابگردان‌ها و نحوه برگزاری آن با توجه به شیوع کرونا سخن گفتند. در ابتدای این نشست میلاد عرفان‌پور با توضیح فرآیند انتخاب اعضای دوره نهم آفتابگردان‌ها و نحوه چگونگی انتخاب اعضای این دوره بیان کرد: طبق روال گذشته پس از فراخوانی که برای دوره نهم آفتابگردان‌ها دادیم صدها نفر برای عضویت در این دوره داوطلب شدند. ما پس از بررسی و مصاحبه با داوطلبان، در نهایت حدود 110 نفر از آقایان و خانم‌های داوطلب را پذیرفتیم که همین عزیزان در نخستین اردوی مجازی خودشان حضور خواهند داشت. بیشتر اعضای دوره نهم با اختلاف اندکی خانم‌ها هستند؛ یعنی شاید نزدیک 52 درصد خانم‌ها هستند و حدود 48 درصد آقایان. خوشبختانه ما از قریب به اتفاق استان‌های کشور در دوره نهم آفتابگردان‌ها عضو داریم که ان‌شاءالله این نخستین اردوی آنها خواهد بود. البته برنامه‌های این دوره از ۳ ماه پیش آغاز شده اما این نخستین اردویی است که برای این عزیزان برگزار می‌شود. 
 
* تلاش کردیم جامعه برای استعداد ادبی حرمت قائل شود
در ادامه این نشست علی‌محمد مؤدب، مدیرعامل مؤسسه شهرستان ادب درباره جایگاه و تأثیر اردوهای آفتابگردان‌ها بر فضای فرهنگی کشور بیان کرد: آفتابگردان‌ها بحمدالله توانسته با تربیت نیرو، فضای فرهنگ و هنر کشور را متحول کند. ما در این سال‌ها در آفتابگردان‌ها میزبان صدها استعداد جوان از سراسر کشور بودیم که همه این عزیزان از آموزش‌هایی با استانداردهای ملی برخوردار شدند و امروز هر کدام در یک گوشه از کشور منشا اثر هستند. امروز بچه‌های آفتابگردان‌ها در بسیاری از شهرستان‌ها جزو مهم‌ترین چهره‌های فرهنگی شهرشان هستند. بسیاری از آنها محافل و انجمن‌های ادبی دارند و خودشان مشغول تربیت نیرو هستند. بسیاری نیز هسته‌های اصلی جریان تولید محتوای فرهنگ انقلاب هستند و در حوزه‌های موسیقی، مداحی، شعر کودک و دیگر حوزه‌ها می‌شود برکات آنها را دید. به نظرم مهم‌ترین بُعد ماجرای آفتابگردان‌ها این است که تلاش کردیم تا جامعه ما برای استعداد ادبی حرمت قائل شود و بداند وجود کسی که استعداد آفرینش خلاقه دارد برای تمدن ما ثروت و برکت است. این اتفاق منشأ اتفاقات مبارک بعدی است. 
 
* شهرستان ادب درحال تولید فکر و اندیشه فرهنگی است
در ادامه این نشست محمدمهدی سیار، مدیر دفتر پژوهش و هنر شهرستان ادب با بیان اینکه ثمره اردوهای آفتابگردان‌ها فقط مختص فضای ادبی کشور نبوده و حوزه‌های مختلف فرهنگی را متأثر از خود کرده، گفت: یکی از مهم‌ترین اثرات اردوهای آفتابگردان‌ها که کمتر درباره آن صحبت شده، سرریز این اردوها و آموزش‌ها به دیگر حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای کشور بوده است. اعضای آفتابگردان‌ها فقط شاعر نیستند، بلکه بسیاری از آنها متأثر از آموزش‌هایی که در شهرستان ادب دیده‌اند و تجربیاتی که کسب کرده‌اند، وارد کارهای متنوع ادبی و فرهنگی مثل نوحه‌پردازی، موسیقی و ترانه‌نویسی، کارگردانی و مستندسازی، تدریس و کارهای دانشگاهی، گرافیک و تصویر و کارهای پژوهشی شده‌اند. به یک معنا می‌توان گفت شهرستان ادب تنها شاعر و نویسنده پرورش نمی‌دهد، بلکه به معنای واقعی درحال تولید فکر و اندیشه فرهنگی و قوام بخشیدن به کالبد فرهنگ ایرانی، انقلابی و اسلامی است. 

Page Generated in 0/0065 sec