printlogo


کد خبر: 238014تاریخ: 1400/6/24 00:00
دور دنیا

پیشرفت‌ موشکی کره‌شمالی آمریکا و کره‌جنوبی را غافلگیر کرد
پیشرفت‌های موشکی کره‌شمالی به اندازه‌ای بوده است که منابع آگاه اعلام کردند کره‌جنوبی و ایالات‌متحده نتوانستند اطلاعات دقیقی از جدیدترین آزمایش موشک کروز پیونگ‌یانگ به دست آورند. منابع آگاه دیروز (سه‌شنبه) اعلام کردند کره‌جنوبی و ایالات‌متحده هنوز اطلاعات دقیقی درباره جدیدترین آزمایش‌های موشک کروز کره‌شمالی از جمله محل پرتاب و محل برخورد آنها به دست نیاورده‌اند. خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی (KCNA) دوشنبه گزارش کرد پیونگ‌یانگ با موفقیت آزمایش‌های موشک کروز دوربرد جدیدی را در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری انجام داده است که موشک‌ها طی ۲ ساعت یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر پرواز و به اهدافی برخورد کرده‌اند. بنا بر گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی (JCS) هیچ‌گونه جزئیاتی درباره جدیدترین آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی فاش نکرده است و این گمانه‌زنی‌ها به وجود می‌آید که مقام‌های کره‌جنوبی و ایالات‌متحده نتوانسته‌اند آزمایش این موشک‌ها را در زمان واقعی شناسایی کرده و تشخیص دهند. 
***
سیل، حمل‌و‌نقل لندن را مختل کرد
بارش سنگین باران در پایتخت انگلیس منجر به جاری شدن سیل و اخلال در سیستم حمل‌و‌نقل عمومی شد. به گزارش منابع محلی، بیشترین خرابی‌ها در شمال لندن رخ داده و باعث جاری شدن سیل در خیابان‌ها و بویژه پل نمادین و پرتردد «تاور بریج» شده است. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد دوچرخه‌سواران، خودروها و اتوبوس‌ها زیر بارش شدید باران و آبی که روی سطح «تاور بریج» را گرفته به سختی از عرض رودخانه تایمز تردد دارند. اتوبان کمربندی «نورث سرکولار» در مرکز لندن هم ترافیک سنگینی را شاهد است. این در حالی است که سیل به داخل مترو هم نفوذ کرده و باعث اختلال در تردد قطارها شده است. سازمان حمل‌و‌نقل لندن اعلام کرد برخی ایستگاه‌ها به دلیل آبگرفتگی مسدود شده‌اند و امکان توقف قطار وجود ندارد. اداره هواشناسی لندن برای بیشتر مناطق پایتخت هشدار زرد صادر و اعلام کرده است که این وضع ممکن است تا روزهای آینده ادامه یابد. انگلیس از جمله کشورهایی است که به دلیل وقوع توفان‌های فصلی دریایی، دائما با بارش شدید باران و سیل‌های مخرب مواجه می‌شود. دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط در انگلیس اگر چه به دلیل اتخاذ تدابیر جدی برای مقابله با این سوانح طبیعی، به میزان قابل‌ توجهی تلفات انسانی را کاهش داده‌اند اما باز هم قادر به مقابله با تمام ابعاد مخرب این سوانح نیستند. 
***
30 هزار نفر به نیروهای حشدالشعبی ملحق می‌شوند
«فالح الفیاض» رئیس سازمان حشدالشعبی دوشنبه هفته جاری گفت مقامات دولتی عراقی با طرح پیوستن ۳۰هزار نیروی جدید به سازمان حشدالشعبی موافقت کردند. به نوشته العربی الجدید، فالح الفیاض در یک کنفرانس خبری گفت با ملحق شدن این تعداد، نیروهای حشدالشعبی به بیش از ۱۶۷ هزار نفر می‌رسند. این ۳۰ هزار نفر افرادی هستند که پیش از این به صورت قراردادی عضو حشدالشعبی بودند و پس از پایان قراردادشان از این سازمان جدا شده بودند و قرار است با مجوز دولت به صورت رسمی درآیند. فالح الفیاض با عذرخواهی از تأخیر به وجود آمده در این مسأله گفت سازمان حشدالشعبی در ماه‌های گذشته نهایت تلاش خود را برای حل و فصل وضعیت نیروهایی که قراردادشان به پایان رسیده انجام داده است. «قیس الخزعلی» رهبر گروه عصائب اهل الحق در صفحه توئیتر خود از این موضوع استقبال کرد و نوشت که با این مصوبه نیروهای حشدالشعبی همتراز همتایان خود در وزارت دفاع، وزارت کشور و یگان مبارزه با تروریسم خواهند بود. او افزود: «از تمام تلاش‌های خالصانه صورت‌گرفته در احقاق این حق تشکر می‌کنیم و از خداوند می‌خواهیم تا این مسأله آغازی بر اعاده حقوق تمام کسانی که حق‌شان ضایع شده، باشد». 
***
وحشت‌آفرینی خیابانی ارتش لتونی!
تمرینات نظامی ارتش لتونی در چارچوب رزمایش ناتو (Namejs2021) که بدون اعلان قبلی در خیابان‌های پایتخت این کشور برگزار شد، وحشت عمومی را در پی داشت. شنبه گذشته بود که چندین سرباز تا بن‌دندان مسلح ارتش لتونی به خیابان‌های یکی از محلات ریگا ریختند و جلوی چشمان وحشت‌‌زده مردم، با موضع گرفتن پشت ساختمان‌ها و خودروها ژست تیراندازی به خود گرفتند. هیچ محدوده یا علامتی وجود نداشت که نشان دهد از منطقه برای تمرین نظامی استفاده می‌شود و عابران پیاده درست در کنار نیروهای مسلح قدم می‌زدند. این رزمایش بسیار واقعی به نظر می‌رسید. فقط یک افسر ناظر غیرمسلح به طور اتفاقی در بین نیروهای در حال انجام تمرینات نظامی حرکت می‌کرد تا نشان دهد خیابان به یک منطقه جنگی واقعی تبدیل نشده است. 
برخی مردم واقعا تصور می‌کردند محله مزبور در محاصره نظامی است. وزارت دفاع لتونی نیز مجبور شد در بیانیه‌ای که توسط تارنمای تی‌وی نت منتشر شد، از مردم عذرخواهی کند. در این بیانیه مانور مزبور یک اشتباه فاحش خوانده شده اما چنین توجیه شده که نیروهای ارتش این کشور در چنین تمریناتی فقط از خشاب‌های خالی استفاده می‌کنند. 
رزمایش اخیر ناتو که از 30 آگوست تا 3 اکتبر در چندین مکان در لتونی اجرا می‌شود شامل 9300 سرباز از کشورهای مختلف عضو پیمان آتلانتیک شمالی است. همچنین شنبه گذشته ۳ سرباز در جریان تمرینات در یک حادثه ناشناخته در نقطه‌ای دیگر از این کشور مجروح شدند که ۲ نفر از آنها در بیمارستان بستری شدند.

Page Generated in 0/0062 sec