printlogo


کد خبر: 238015تاریخ: 1400/6/24 00:00
افشاگری‌های راجر واترز، عضو گروه پینک فلوید در سالگرد 11 سپتامبر
جنگ جهانی آمریکا دنیا را نابود کرد

خواننده و رهبر پیشین گروه پینک فلوید در گفت‌و‌گویی به مناسبت سالگرد حملات 11 سپتامبر در نیویورک و واشنگتن، آمریکا را اصلی‌ترین عامل ویرانی جهان دانست. راجر واترز، هنرمند برجسته انگلیسی که همراه گروه پینک فلوید یکی از شاخص‌ترین چهره‌های جریان موسیقی راک اعتراضی دهه‌های 1970 و 1980 میلادی محسوب می‌شود در گفت‌و‌گو با افشین رتنزی، مجری برنامه «زیر آبی رفتن» (‌Going Underground) در شبکه آرتی گفت: «حملات تروریستی 11 سپتامبر می‌توانست زنگ خطری برای ارزیابی مجدد اولویت‌ها برای ایالات‌متحده و جهان باشد اما در عوض به افراط‌گرایی دامن ‌زده و منابع عمومی را به خزانه کاسبان جنگ سرازیر کرد».
واترز درباره آن روز می‌گوید: «وقتی حادثه 11 سپتامبر اتفاق افتاد من هم مثل بقیه خیلی شوکه شدم. از سر ساده‌لوحی فکر کردم این حادثه ممکن است مردم را کنجکاو کند تا تلاش کنند علت وقوع این حادثه و چگونگی وقوع آن را بفهمند و در رویکرد خود تجدید‌‌نظر کنند. برای ساعت‌ها من واقعا تصور می‌کردم این اتفاق ممکن است بیفتد. البته روشن است که چنین اتفاقی نیفتاد و در عوض آمریکا از این مساله استفاده و افغانستان را اشغال کرد. بعد از آن آمریکا جنگ جهانی علیه تروریسم را آغاز کرد که به جرأت می‌توان گفت دنیا را به نابودی کشید. این جنگ جهانی ضدتروریسم آمریکا بود که دنیا را نابود کرد نه 11 سپتامبر».
از نظر او عواقب اجتماعی این جنگ تحمیلی جهانی نیز قابل ملاحظه است. او می‌گوید: «این جنگ آمریکایی افراط‌گرایی را در همه سطوح جناح‌ها تقویت کرد. نه‌تنها تروریست‌ها در خاورمیانه به تکاپو افتادند، بلکه همه ما در گوشه و کنار جهان تشویق شدیم انرژی بیشتری برای نابودی دنیا و یکدیگر صرف کنیم به جای اینکه به دنبال حل مشکلات مشهود باشیم».
عضو سرشناس و قدیمی گروه انگلیسی پینک فلوید همچنین به مناسبت سالگرد کودتای آمریکایی 11سپتامبر سال 1973 در شیلی صحبت کرد. برای بسیاری از مردم آمریکای جنوبی و بقیه جهان، این تاریخ یادآور آن است که چگونه آگوستو پینوشه، دیکتاتور شیلی قدرت را در دست گرفت و هزاران نفر قربانی ستم رژیم مورد حمایت واشنگتن شدند. یکی از نخستین قربانیان حکومت نظامی شیلی، ویکتور خارا، فعال سوسیالیست و خواننده و ترانه‌سرای محبوب بود. او در ورزشگاه شهر سانتیاگو که اکنون به نام این شاعر فقید است، توسط ارتش شکنجه شد و به قتل رسید. 
واترز که پارسال ترانه‌ای را با عنوان ویکتور خارا به یاد این هنرمند فقید و بر اساس ترانه معروف او
 «‌El derecho de vivir en paz‌» (حق زندگی در صلح) تهیه کرده بود، معتقد است پیام شعر خارا همچنان قوی است، بویژه پس از اینکه ایالات‌متحده آنچه «جنگ جهانی علیه تروریسم» می‌خواند را از سال 2001 آغاز کرد. 
خواننده ترانه مشهور «دیوار» در این باره می‌گوید: «هنوز باید به این ایده پایبند باشیم که ما مردم، حق داریم در صلح زندگی کنیم! این جنگ بی‌پایان کثافت که به آن «جنگ علیه تروریسم» می‌گویند از 11 سپتامبر آغاز شد. این برای هیچ‌یک از ما فایده‌ای ندارد جز باند صنعتی - نظامی(آمریکا)».
از نظر واترز آنچه تحت عنوان هزینه‌های دفاعی 800 میلیارد‌دلاری در ردیف بودجه ایالات‌متحده منظور می‌شود، «روشی برای اخذ مالیات از مردم عادی است. پولی که از افراد عادی مالیات گرفته می‌شود، بخش زیادی از آن به پنتاگون می‌رود و سپس بین همه افرادی که در دفاع سرمایه‌گذاری می‌کنند تقسیم می‌شود».

Page Generated in 0/0060 sec