printlogo


کد خبر: 238022تاریخ: 1400/6/24 00:00
توئیتر و اینستاگرام صدها هزار پست و اکانت مربوط به طرح واکسیناسیون شهید سلیمانی را حذف کردند
ویروس‌تر از کرونا

گروه اجتماعی: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، پیک پنجم کرونا از نقطه اوج خود عبور کرده و با ورود مجاهدانه سپاه، بسیج و ارتش در راه‌اندازی مراکز تجمیعی واکسیناسیون، انتظار می‌رود طی روزهای آینده روند ابتلا و مرگ‌ومیر در کشور به طور قابل ملاحظه‌ای کاهشی شود. طبق گفته وزیر بهداشت با ثبت رکورد تزریق یک میلیون و 590 هزار دوز واکسن، ایران در رتبه دوم واکسیناسیون هفتگی کرونا در جهان قرار دارد. بازخورد این روند امیدبخش در سطح جامعه و فضای مجازی بخوبی قابل لمس است و مردم با بازنشر تصاویری از شهید سلیمانی که عموماً با نام سردار همراه بوده است، رضایت خود را از حرکت ایجاد شده اعلام کرده‌اند اما به گفته مسؤول سازمان فضای مجازی بسیج، امپراتوری رسانه‌ای غرب این روند امیدآفرین در جامعه ایرانی را برنتابیده و اقدام به حذف صدها هزار پست و اکانت مبلغ طرح شهید سلیمانی در توئیتر و اینستاگرام کرده است. مسلم معین، مسؤول سازمان فضای مجازی بسیج اظهار داشت: با آغاز مجدد طرح شهید سلیمانی و بیماریابی فعال برای قطع زنجیره کرونا توسط بسیج، فعالان فضای مجازی نیز با کلیدواژه‌های مختلف، تصاویر و ویدئوهای حضور بسیجیان جامعه پزشکی و درمانی کشور و همچنین فعالیت پایگاه‌های بسیج را در پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی تبدیل به پرتکرارترین و داغ‌ترین سوژه‌های این شبکه‌ها کردند. وی گفت: پراکندگی انتشار محتواها در سراسر کشور و محله به محله به شکلی بود که روزهای متمادی مسائل اصلی پیرامون کرونا در شبکه‌های اجتماعی حول طرح شهید سلیمانی و کمک‌های مومنانه و البته واکسیناسیون فراگیر مردم شکل می‌گرفت. مسؤول سازمان فضای مجازی بسیج افزود: بعد از این موج‌آفرینی، تشریک‌مساعی پلتفرم‌های توئیتر و اینستاگرام در قلع و قمع اکانت‌ها و پست‌های پیرامون این موضوع‌ها با هدف جلوگیری از ایجاد امید همزمان با کاهش میدانی تلفات و مبتلایان کرونا آغاز شد و بار دیگر کاپیتولاسیون مجازی گوشه‌ای از سانسور و فیلترینگ خود را به نمایش گذاشت. معین ادامه داد: این در حالی است که این پلتفرم‌ها کلیدواژه‌های رباتیک و هدفمند خارج از کشور در ایجاد یأس مصنوعی را پشتیبانی کرده و در تکثیر و توزیع آنها حتی به صورت فیک برای ذهنیت‌سازی کاربران از هیچ اقدام فنی فروگذار نمی‌کنند. 
 
* عزم سپاه در ۲ برابر شدن میزان واکسیناسیون در تهران
در حالی که این سانسور رسانه‌ای از سوی پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی در دستور کار قرار گرفته اما عزم برای افزایش میزان واکسیناسیون و مبارزه با کرونا بسیار جدی‌تر از قبل شده به نحوی که خبرهای رسیده از سپاه محمد رسول‌الله(ص) حکایت از آموزش واکسیناسیون به 5 هزار نیروی بسیجی در تهران دارد. در این زمینه سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله از آمادگی این نیرو به منظور ۳ شیفته شدن مراکز تزریق واکسن در تهران خبر داده است. وی گفت: ۲۰۰۰ نیروی بسیج برای کمک به واکسیناسیون در تهران آموزش دیده‌اند. سردار حسن‌زاده بیان کرد: محور اصلی ما در طرح شهید سلیمانی، واکسیناسیون است. اکنون تمام مراکز ما در شیفت صبح و بعد از ظهر فعالیت می‌کنند و ما شیفت سوم را در 12 مرکز راه‌اندازی کرده‌ایم. 
وی با اشاره به آموزش ۲۰۰۰ نفر بسیجی برای واکسیناسیون اظهار کرد: با استفاده از این نیروها می‌توانیم مراکز واکسیناسیون را ۳ شیفته کنیم تا مردم در طول شبانه‌روز بتوانند واکسن دریافت کنند. نیروهای بسیج نقطه پایانی ندارند و هفته آینده هم ۵۰۰۰ نیروی دیگر آموزش می‌بینند تا بتوانیم واکسیناسیون را در تهران ۲ برابر کنیم. با همکاری که میان نهادهای مختلف شکل گرفته است، نگرانی بابت این موضوع نداریم. 
حسن‌زاده از راه‌اندازی شیفت دوم ۶۰ درصد مراکز تجمیعی و همچنین فعالیت ۱۵ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در شیفت شبانه خبر داد و آمادگی بسیج را برای تامین امنیت و همکاری با نیروهای تخصصی در این مراکز شبانه اعلام کرد. 
 
* نیازمند اجرای طرح شهید سلیمانی هستیم
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از رکورد تزریق روزانه ۲۴۰ هزار دوز واکسن در تهران خبر داد. بر اساس اعلام علیرضا زالی افق تعریف شده برای واکسیناسیون در تهران ۳۶۰ هزار دوز در روز است.
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در مراسم رزمایش حیات‌بخش مقابله با کرونا ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های بسیجیان به دستاوردهای بسیار چشمگیر طرح شهید سلیمانی و اجرای برنامه‌های خلاقانه و ابداعی توسط بسیجیان در محلات مختلف اشاره کرده و در ادامه استفاده از نیروهای بسیجی در اقناع‌سازی عمومی، ارتقای سطح دانش و آموزش همگانی، طرح همیاران سلامت، سرکشی به خانواده‌های نیازمند و پیک‌های موتوری را از جمله برنامه‌های ابداعی و خلاقانه بسیجیان در اجرای این طرح عنوان کرد. 
فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت خاطرنشان کرد: امروز که شاهد افول شاخص‌های بیماری و کاهش امواج خیز پنجم بیماری در تهران هستیم، مجددا به یک خیزش نوین و رزمایش عملیاتی با بازآرایی حماسی برای اجرای مؤلفه‌های طرح شهید سلیمانی در قالب بیماریابی نیاز داریم که بهترین زمان و بزنگاه استراتژیک برای بیماریابی این روزهاست. 
وی در پایان سخنانش از کادر بهداشت و درمان و بسیجیان و تمام دست‌اندرکاران اجرای طرح واکسیناسیون و طرح شهید سلیمانی تقدیر کرد. 
 
* خطر آپارتاید واکسن در کمین جهان
 علاوه بر سانسور رسانه‌ای موفقیت ایران در واکسیناسیون، جریانی در جهان شکل گرفته که صرفا با نگاه اقتصادی، تنها واکسن‌های فایزر، مدرنا، آسترازنکا یا جانسون ‌اند جانسون را مورد تایید قرار داده و عملا با این رویکرد جا‌به‌‌جایی مسافر بین کشورها را با اخلال رو‌به‌رو کرده است. این موضوع را معاون وزیر بهداشت «آپارتاید واکسن» نامگذاری می‌کند. 
علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در دیدار با نماینده سازمان جهانی بهداشت درباره خطر آپارتاید واکسن در جهان هشدار داد و گفت: دنیا فقط با واکسیناسیون عمومی از ویروس کرونا ایمن می‌شود. وی افزود: این بسیار خطرناک است که اعلام شود فقط با تزریق واکسن‌های فایزر، مدرنا، آسترازنکا یا جانسون ‌اند جانسون ویزای سفر به برخی کشورها صادر می‌شود. 
رئیسی ادامه داد: آپارتاید واکسن که برخی کشورهای بزرگ در حال دامن زدن به آن هستند، جز به سود چند شرکت معدود تولید‌کننده این واکسن‌ها به نفع دنیا و سلامت مردم نخواهد بود. 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: تا زمانی که 70 درصد مردم جهان واکسینه نشوند، واکسیناسیون دوز سوم به مردم این کشورها نیز به نفع آنان نخواهد بود و این تبعیض آشکار آنان را از جهش‌های جدید کرونا ایمن نمی‌کند. رئیسی گفت: پیش‌بینی می‌کنم تا سال 2022 دنیا درگیر کرونا باشد، زیرا تا این سال فقط 40 درصد جمعیت جهان واکسینه می‌شوند و ایمنی زمانی حاصل خواهد شد که این رقم به 70 درصد برسد. 
 
* واردات ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز واکسن چینی در ۲ ماه آینده
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ضمن ارائه توضیحاتی درباره علل تسریع در واردات واکسن کرونا از چین در دولت سیزدهم، از تفاهم برای واردات ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا از چین در ۲ ماه آینده خبر داد. 
مجیدرضا حریری درباره علل افزایش سرعت واردات واکسن کرونا در دولت سیزدهم اظهار داشت: روند واردات واکسن کرونا از اردیبهشت‌ماه آغاز شد و تا امروز ادامه پیدا کرده است اما یکی از عوامل تسریع در واردات واکسن کرونا از چین، افزایش هماهنگی بین همه دستگاه‌ها در دولت سیزدهم است که شاید در دولت قبلی به دلیل اختلاف دیدگاه‌های سیاسی بین دولت مستقر و سایر نهادها، به این صورت وجود نداشت. در دولت گذشته میان وزارتخانه‌ها هماهنگی لازم نبود و وزارت بهداشت در مسائل مختلف بموقع عمل نمی‌کرد. 
وی با بیان اینکه سفارت ایران در پکن از اواسط زمستان سال گذشته درگیر تأمین واکسن کرونا از چین بوده است، گفت: بر اساس توافقات اولیه با چین، در مجموع 90 میلیون دوز واکسن کرونا از این کشور وارد خواهد شد که تا الان حدود 40 میلیون دوز آن وارد شده و تا یکی، دو ماه آینده 40 تا 50 میلیون دوز واکسن از چین وارد می‌شود و هفته‌ای 5 میلیون دوز واکسن کرونا در حال ورود به کشور است. 
***
    شیب ملایم کاهش فوتی‌های روزانه کرونا   
بر اساس آخرین آمار بیش از 37 میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است و شیب فوتی‌های روزانه در کشور ملایم‌تر از قبل شده است. بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی 24 ساعت ۲۲هزار و ۳۲۹ مبتلای جدید کرونا در کشور شناسایی شدند و همچنین در همین بازه زمانی متاسفانه ۴۰۸ تن از بیماران جان خود را از دست دادند. طبق این گزارش تاکنون ۳۷ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۵۵۱ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است که از این میان ۱۲ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۷۶۷ نفر هر ۲ دوز واکسن را تزریق کرده‌اند. همچنین تاکنون ۲۵ میلیون و ۹۳ هزار و ۷۸۴ نفر دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۳۷ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۵۵۱ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز گذشته یک میلیون و ۲۲۹ هزار و ۲۰۳ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه ۲۳ شهریور بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۲ هزار و ۳۲۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۳ هزار و ۴۳۶ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۵ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۶۵۶ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت، ۴۰۸ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱۵ هزار و ۱۶۷ نفر رسید. در حال حاضر ۱۶۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۷۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. 


Page Generated in 0/0094 sec