printlogo


کد خبر: 238029تاریخ: 1400/6/24 00:00
قیمت هر شانه تخم‌مرغ به بیش از 50 هزارتومان رسید
گرانی تخم‌مرغ، نهاد روحانی
بخش خصوصی: مشکل تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانی و عدم تأمین نهاده‌ها عامل اصلی گرانی تخم‌مرغ است

گروه اقتصادی: بر اساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران و فروشگاه‌های اینترنتی، قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی به وزن ۲ کیلوگرم ۵۰ تا 65 هزار تومان شده است. این در حالی است که یک ماه پیش قیمت آن در بازار ۴۵ هزار تومان بود. در حقیقت می‌توان گفت قیمت هر شانه تخم‌‌مرغ در کمتر از یک ماه ۵ تا 20 هزار تومان افزایش یافته است. گفتنی است در ابتدای سال جاری قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان بود که در خردادماه به حدود ۴۰ هزار تومان نزدیک شد و در مردادماه نیز از ۴۰ هزار تومان عبور کرد.
 
* واردات ۱۰ هزار تن تخم‌مرغ برای ثبات بازار
رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار کشور از ثبات بازار تا ۲ هفته دیگر با واردات ۱۰ هزار تن تخم‌مرغ خبر داد. حمید کاشانی گفت: با مجوز وزارت جهاد کشاورزی، ظرف چند روز آینده ۱۰ هزار تن تخم‌مرغ وارد کشور می‌شود و با تمهیدات اندیشیده شده ظرف ۲ هفته آینده بازار تخم‌مرغ به ثبات می‌رسد. وی افزود: در ماه‌های گذشته مشکلاتی همچون نرسیدن بموقع نهاده‌ها و همچنین تغییر نیافتن قیمت مصوب تخم‌مرغ با وجود افزایش قیمت نهاده‌های تولید، موجب بی‌ثباتی در بازار تخم‌مرغ شد. رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار گفت: اتحادیه مرغ تخم‌گذار در ماه‌های گذشته بار‌ها به مسؤولان هشدار داده بود که در نتیجه این چالش‌ها بازار بی‌ثبات خواهد شد ولی توجهی نشد. 
کاشانی افزود: در حال حاضر با روی کار آمدن دولت جدید، جلسات بسیار خوبی با وزیر برگزار و مجوز واردات تخم‌مرغ دریافت شد که قرار است در مرحله اول ۱۰ هزار تن از این محصول وارد کشور شود. رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار گفت: همچنین قرار است بزودی قیمت تخم‌مرغ اصلاح شود و از آنجا که در حال حاضر قیمت هر شانه تخم‌مرغ در مرغداری ۳۸ تا ۳۹ هزار تومان است، قیمت این محصول در بازار به ازای هر شانه باید بین ۴۳ تا ۴۵ هزار تعیین شود که این موضوع نیز موجب پایداری تولید و جلوگیری از هرج‌و‌مرج در بازار می‌شود. وی افزود: از آنجا که در حال حاضر این نرخ مصوب تغییر نیافته و بر اساس واقعیت تولید و بازار تعیین نشده، متاسفانه شاهد هرج‌ومرج در بازار تخم‌مرغ هستیم و هر کسی به هر قیمتی که می‌خواهد این محصول را ارائه می‌کند. کاشانی گفت: امیدواریم با واردات تخم‌مرغ و تعیین قیمت جدید تخم‌مرغ شاهد رشد تولید و ثبات در بازار باشیم. رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار افزود: در حال حاضر تامین نهاده‌ها با دستور وزیر جهاد کشاورزی روند خوبی پیدا کرده که این موضوع نیز به حل مشکلات تولید و در نتیجه بازار تخم‌مرغ کمک می‌کند و امیدواریم ظرف ۲ هفته بازار به ثبات و تعادل لازم برسد. 
 
* مشکل تولید تخم‌مرغ تا بهمن ادامه دارد
رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران با بیان اینکه وضعیت تولید تخم‌مرغ تا بهمن ماه درست نمی‌شود، گفت: انتظار داریم دولت سیزدهم دومینوی تصمیمات غلط دولت قبل درباره نهاده‌ها را متوقف کند. ناصر نبی‌پور در واکنش به افزایش قیمت هر شانه تخم‌مرغ به بیش از 60 هزار تومان، با انتقاد از سیاست‌های دولت دوازدهم گفت: وقتی به فکر صنعت و تولید نباشیم، آخر و عاقبت کار همین می‌شود و انتظار داریم دولت سیزدهم دومینوی تصمیمات غلط دولت دوازدهم در بازار نهاده‌های دامی، مرغ و تخم‌مرغ را متوقف کند تا بازار سامان یابد. 
وی تاکید کرد: زمانی که قیمت تخم‌مرغ بشدت کاهش یافته بود، تولیدکنندگان از مسؤولان وقت در دولت دوازدهم درخواست کمک کردند اما به این درخواست توجهی نشد در نتیجه تولیدکنندگان نیز مرغ‌ها را به کشتارگاه فرستادند. 
نبی‌پور درباره اینکه چه تعداد مرغ به کشتارگاه فرستاده شده است، افزود: جمعیت زیادی از مرغ‌های تخم‌گذار به کشتارگاه فرستاده شدند و طبق اعلام مسؤولان مربوط فقط در استان خراسان رضوی که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تخم‌مرغ کشور است، ۵ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار به کشتارگاه رفته است. 
 
* وضعیت بازار نهاده‌های دامی آشفته است
وی وضعیت بازار نهاده‌های دامی را نیز بسیار نامطلوب عنوان کرد و افزود: یک ماه و نیم است ذرت پیدا نمی‌شود و برخی تولیدکنندگان هنوز ذرت سهمیه مردادماه خود را دریافت نکرده‌اند و آن را از بازار آزاد کیلویی ۶ هزار تومان خریداری می‌کنند، در حالی که نرخ مصوب آن کیلویی ۱۹۰۰ تومان است. 
 
* مشکل نهاده‌های دامی ریشه در دولت دوازدهم دارد
رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این است که مسؤولان قیمت جدید تخم‌مرغ را اعلام نمی‌کنند، تصریح کرد: همین مساله نیز جو روانی بدی ایجاد کرده است چرا که دولت دوازدهم قرار بود نرخ مصوب برای تخم‌مرغ اعلام کند که این کار را انجام نداد و دولت به پایان رسید و حالا انتظار ما از دولت سیزدهم این است که قیمت را سریع‌تر تعیین‌تکلیف کند. وی درباره اینکه پیش‌بینی می‌کنید شرایط بازار در روزهای آینده به چه صورت باشد؟ گفت: اگرچه جوجه‌ریزی از ماه جاری افزایش می‌یابد اما این جوجه به تولید تخم‌مرغ دی و بهمن می‌رسد، بنابراین تا بهمن‌ماه وضعیت به همین منوال خواهد بود. نبی‌پور ادامه داد: آن طرف سال نیز با مازاد وحشتناک تولید مواجه خواهیم بود و وقتی برنامه‌ریزی درستی نباشد شرایط همین گونه خواهد شد.  اینطور که پیداست مشکل نهاده‌های دامی و ارز ۴۲۰۰ تومانی اصلی‌ترین دلیل این اتفاقات است؛ دلیلی که ریشه در دولت دوازدهم دارد.

Page Generated in 0/0109 sec