printlogo


کد خبر: 238050تاریخ: 1400/6/24 00:00
تهدیدهای آمریکا و اسرائیل پوچ بود نخستین کشتی حامل سوخت ارسالی ایران برای لبنان به مقصد خود در بندر بانیاس سوریه رسید؛ آغاز انتقال به لبنان از پنجشنبه
بردیم
سید حسن نصرالله: دومین کشتی ایرانی حامل گازوئیل و بنزین روزهای آینده به مقصد می‌رسد

گروه سیاسی: امیدواری‌ها برای بازگشت ثبات به امور داخلی لبنان، با رسیدن نخستین محموله سوختی ایران به سوریه و آماده کردن مقدمات و مراسمات جشن به مناسبت ورود این محموله به لبنان توسط حزب‌الله، افزایش یافته است. در کنار این تشکیل کابینه‌ جدید لبنان نشانگر تاثیر مثبت ابتکار مشترک ایران و حزب‌الله در به ثبات رسیدن مناسبات سیاسی این کشور است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مقامات حزب‌الله در استان البقاع لبنان اقدامات لجستیکی، فنی، تبلیغاتی، میدانی و اداری را برای استقبال از کاروان تانکرهای حامل سوخت ایران به صورت کامل انجام داده‌اند و منتظر رسیدن کامیون‌ها هستند. بخش رسانه‌ای حزب‌الله نیز با تهیه هزاران پرچم و شعار و پلاکارد، آماده استقبال از کامیون‌های حامل سوخت است که قرار است سوختی را که نفتکش ایرانی در سوریه تخلیه کرده، وارد لبنان کنند. 
به نوشته‌‌ پایگاه خبری المنار، این تانکرها قرار است روز پنجشنبه سوخت را از بندر بانیاس سوریه به منطقه بعلبک لبنان منتقل کنند. بر اساس این گزارش کامیون‌های حامل سوخت بالغ بر ۸۰ دستگاه، معادل تقریبا ۳ میلیون لیتر سوخت صادراتی ایران هستند که مسیر تقریبا ۲۳۰ کیلومتری را باید طی کنند. 
حزب‌الله لبنان برای استقبال از این کاروان، 2 مراسم جداگانه در نظر گرفته است؛ یک مراسم قرار است در بین شهرک «العین» و «النبی عثمان» در استان البقاع و دیگری در ورودی بعلبک جنوبی برگزار شود. ‌در این مناطق جشن‌های مردمی با حضور نمایندگان بعلبک و روسای شهرداری‌ها و فعالان سیاسی، اقتصادی، مذهبی و اجتماعی برگزار خواهد شد. پس از این مراسمات و جشن‌ها قرار است مخزن جایگاه‌های سوخت شرکت «الامانه» در منطقه پر شود و پس از آن تمام نهادها و سازمان‌هایی که قرار است از سوخت صادراتی ایران به طور رایگان استفاده کنند از جمله بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان، یتیم‌خانه‌ها، بخش تصفیه آب، سازمان صلیب سرخ لبنان، آتش‌نشانی‌ها و شهرک‌هایی که با موتورخانه آب خود را از زیر زمین استخراج می‌کنند، می‌توانند سوخت خود را از حزب‌الله تحویل بگیرند. همچنین سوخت صادراتی ایران به بیمارستان‌های خصوصی، مراکز درمانی، داروسازی‌ها، نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها، تعاونی‌ها و شرکت‌های خصوصی برق با لیره لبنان به فروش خواهد رسید و به گفته سیدحسن نصرالله ارزان‌تر از سوخت موجود در لبنان خواهد بود. 
طبق برآورد‌ها این مقدار سوخت برای مصرف یک ماه آنها کافی خواهد بود. 
 
* تداوم ارسال سوخت از ایران به لبنان
سیدحسن نصرالله دوشنبه‌شب در سخنانی با اشاره به موضوع ارسال کشتی‌های حامل سوخت از ایران به لبنان گفت: ما درباره کشتی اول ۲ گزینه داشتیم؛ لبنان یا سوریه. وی ادامه داد: نخستین کشتی حامل سوخت در بندر بانیاس سوریه یکشنبه‌شب پهلو گرفت. امروز کار تخلیه سوخت کشتی پایان یافت و انتقال مشتقات نفتی به بقاع روز پنجشنبه آغاز می‌شود. دومین کشتی ایرانی حامل گازوئیل و بنزین در روزهای آینده وارد این بندر خواهد شد. نصرالله یادآور شد: برای اینکه برخی طرف‌ها دچار مشکل نشوند، تصمیم گرفتیم این کشتی به سوریه گسیل شود و موافقت اولیه برای پذیرش این کشتی انجام شد. 
دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد: با این اقدام، محاسبات برخی‌ها که می‌گفتند وعده اعزام کشتی، مصرف رسانه‌ای دارد و محقق نمی‌شود و امیدوار بودند اسرائیلی‌ها کشتی‌ها را هدف قرار دهند، اشتباه از آب درآمد. وی گفت: اسرائیل در تنگناست و معادله بازدارندگی موجود، از رسیدن کشتی نخست حمایت کرد. نصرالله افزود: مقدمات اداری برای ارسال کشتی سوم حامل بنزین از ایران نیز انجام شده است. کشتی چهارم نیز حامل گازوئیل خواهد بود و متعاقبا فرستاده خواهد شد. دبیرکل حزب‌الله خاطرنشان کرد: دولت جدید این کشور که بتازگی تشکیل شده است، درباره کشتی‌های بعدی تصمیم خواهد گرفت. وی با بیان اینکه ما به دنبال تجارت و کسب سود از این کشتی‌ها نیستیم، ادامه داد: هدف ما کاهش رنج مردم است و این سوخت در اختیار تمام گروه‌ها و مناطق لبنان قرار می‌گیرد و اینطور نیست که به گروهی داده شود و از گروهی دریغ شود. نصرالله ادامه داد: برخی احزاب لبنانی در واردکردن سوخت از ایران ملاحظاتی دارند و ما این موضوع را درک می‌کنیم و می‌خواهیم بخشی از سوخت لبنان به واسطه واردات از ایران تامین شود. دبیرکل حزب‌الله همچنین گفت تأمین سوخت برای بیمارستان‌های دولتی، آسایشگاه‌ها و خانه‌های سالمندان رایگان خواهد بود و تأکید کرد سوخت باید به دست مردم برسد و نباید سر از بازار سیاه درآورد. وی افزود: برای ما قطعی است که سوخت را ارزان‌تر از چیزی که از ایران خریده‌ایم، خواهیم فروخت. چون به دنبال تجارت نیستیم. نصرالله با بیان اینکه بزودی قیمت نهایی سوخت را که معقول و ارزان‌تر از قیمت معمول است، اعلام می‌کنیم، گفت: سوخت را با لیره لبنان معامله می‌کنیم. دبیرکل حزب‌الله اضافه کرد: ما نه به دنبال جنگ رسانه‌ای و نه به دنبال تحریک گروهی هستیم؛ ما تنها به دنبال کاهش سختی مردم هستیم و محموله گازوئیل عراق هم بزودی به لبنان خواهد رسید. وی همچنین از جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری و مسؤولان دولتی ایران تشکر کرد و گفت: از برکات آغاز این مسیر، این است که درهای جدیدی باز و سبب شد آمریکا به دنبال رساندن گاز از مصر به لبنان باشد و این برای کاهش رنج مردم خوب است. 
دبیرکل حزب‌الله در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل سیاسی داخل لبنان پرداخت و اظهار کرد: ما از تشکیل دولت استقبال و از همه‌‌ کسانی که در این مهم نقش داشتند تشکر می‌کنیم. وی ادامه داد: اولویت دولت کنونی باید نجات کشور از فروپاشی، انجام اصلاحات و معیشت مردم باشد. 
سخنان نصرالله بازتاب زیادی در رسانه‌های مختلف از جمله رسانه‌های عرب‌زبان و رژیم صهیونیستی داشت. 
رسانه‌های صهیونیستی بلافاصله بعد از پایان سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان آن را بازتاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در همین راستا وب‌سایت عبری‌زبان «واللا» و روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت بخش‌هایی از این سخنان را منتشر کردند. همچنین «روعی قیس» کارشناس امور عربی در شبکه «کان» رژیم صهیونیستی اظهار داشت: با این کار، نصرالله وعده خود را عملی کرد. وی همچنین تأکید کرد: حزب‌الله با وجود تهدیدهای اسرائیل در محافظت از کشتی اول موفق شد. 
رسانه‌های عرب‌زبان منطقه نیز با مهم توصیف کردن سخنرانی دبیرکل حزب‌الله، در چند محور بخش‌های مهم این سخنرانی را بازتاب دادند. تارنمای خبری شبکه الجزیره در خبری با عنوان «نخستین محموله سوخت ایران پنجشنبه وارد لبنان می‌شود» به نقل از دبیرکل حزب‌الله نوشت این محموله از طریق سوریه، زمینی وارد لبنان می‌شود. این بنگاه خبری انتقال سوخت از جمهوری اسلامی ایران به لبنان را بخشی از تلاش‌های حزب‌الله برای کاهش بحران شدید سوخت ناشی از فروپاشی اقتصاد لبنان توصیف کرده است. تارنمای نشریه «الاخبار» لبنان نیز با انتشار کامل سخنان دبیرکل حزب‌الله به نقل از نصرالله نوشت وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت دوباره شکست خوردید. خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز اظهارات دبیرکل حزب‌الله را مهم ارزیابی کرد. خبرگزاری یمنی «سبا» و تارنمای خبری شبکه «روسیا الیوم» هم این سخنان را پوشش دادند.
 
* تثبیت جای پای مقاومت در لبنان
همزمان با خبر ارسال زمینی سوخت از راه سوریه به لبنان، تشکیل کابینه جدید لبنان به ریاست نجیب میقاتی، امیدها برای بازگشت ثبات به فضای این کشور را زنده کرده است. نجیب میقاتی که پیش‌تر نیز نخست‌وزیری لبنان را برعهده داشت، 4 مرداد از سوی میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان مأمور تشکیل کابینه شد. با اعلام اسامی کابینه‌ جدید از سوی میقاتی، روز دوشنبه نخستین جلسه‌ کابینه به ریاست رئیس‌جمهور با حضور نخست‌وزیر و وزرای دولت در قصر «بعبدا» کاخ ریاست‌جمهوری برگزار شد. لبنان که از مردادماه سال گذشته دولت رسمی نداشت و حسان دیاب به عنوان نخست‌وزیر پیشبرد امور در این کشور فعالیت می‌کرد، اکنون می‌تواند روی ثبات را به خود ببیند. سیدحسن نصرالله نیز در آغاز سخنرانی‌اش به این مساله پرداخت و حمایت حزب‌الله از آن و قدردانی از تمام کسانی را که در این دستاورد سهم داشتند، اعلام کرد. بسیاری از کارشناسان نقش ایران و حزب‌الله را در حرکت لبنان به سمت ثبات مهم ارزیابی کردند به طوری که از زمان حرکت محموله‌های سوختی ایرانی به سمت لبنان، برخی گره‌های این کشور نیز توسط کشورهای غربی گشوده شد. به طور مثال روز گذشته خبرگزاری رسمی لبنان اعلام کرد: به وزارت دارایی ابلاغ شد ۱۶سپتامبر (فردا) به جای حق ویژه برداشت، مبلغ 135/1 میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول دریافت خواهد کرد. این میزان می‌تواند تا حدی کمبود قابل توجه ارز خارجی این کشور را بهبود بخشد. همچنین دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخشی از سخنانش گفته بود: از برکات آغاز این مسیر (حرکت کشتی‌های حامل سوخت ایرانی به لبنان) این است که درهای جدیدی باز و سبب شد آمریکا به دنبال رساندن گاز از مصر به لبنان باشد و این برای کاهش رنج مردم خوب است. این یعنی کشورهای غربی نیز برای عقب نیفتادن از ابتکار مشترک ایران و حزب‌الله، شروع به ایجاد گشایش‌هایی برای کمک به لبنان کرده‌اند. 
ابتکار ارسال سوخت از ایران، ضمن بازکردن راه‌های رسیدن به ثبات در لبنان، می‌تواند جایگاه مقاومت را در معادلات داخلی لبنان نیز تثبیت و افزایش دهد، زیرا حزب‌الله با این کار توانست هم در بین افکار عمومی محبوبیت بیشتری حاصل کند، هم روند تشکیل کابینه جدید را سرعت بخشد. یکی از نمودهای این امر، ثابت ماندن «بند مقاومت» در نقشه راه دولت جدید لبنان است. یک روزنامه عربی به نقل از منابع آگاه نوشت دولت جدید لبنان در بیانیه وزارتی خود «بند مقاومت» را که به مبارزه با اشغالگر اسرائیلی تأکید می‌کند، تغییر نخواهد داد. در جلسه‌ اول کابینه جدید، کمیته تدوین بیانیه وزارتی لبنان به ریاست نجیب میقاتی و عضویت وزرای دادگستری، انرژی، دارایی، فرهنگ، کشور، توسعه اداری، اطلاع‌رسانی، تربیت، کار و زراعت تشکیل شد. هر دولت لبنان در شروع کار خود باید بیانیه‌ای را که بیانیه وزارتی خوانده می‌شود و در آن رویکردها، برنامه‌ها و سیاست‌های آن درج شده است، منتشر کند. در همین ارتباط، روزنامه «الشرق الاوسط» به نقل از منابع آگاه از نشست‌های کمیته‌های وزارتی نوشت پیش‌نویس بیانیه وزارتی توسط تیم نجیب میقاتی آماده شده و برای نهایی کردن آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن تلاش می‌شود. این روزنامه افزود «بند مقاومت» در بیانیه وزارتی مذکور تغییری نکرده و انتظار می‌رود بیانیه مذکور مفید و مختصر باشد. در بند مقاومت آمده است: در نبرد با دشمن اسرائیلی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد و برای آزادسازی اراضی اشغالی باقیمانده لبنان از هیچ مقاومتی دریغ نخواهیم کرد. همچنین بر حق زنان و مردان لبنانی در مقاومت علیه اشغالگر و پاسخ به تجاوزهایش تأکید می‌کنیم.

Page Generated in 0/0108 sec