printlogo


کد خبر: 238242تاریخ: 1400/6/29 00:00
دور دنیا

اعتراف صهیونیست‌ها به شکست اطلاعاتی
«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه اذعان کرد فرار 6 آزاده فلسطینی از زندان، ناکارآمدی اطلاعاتی و نظامی این رژیم را برملا کرد. بنت که در مراسم کشته‌شدگان جنگ ۱۹۷۳ سخنرانی می‌کرد، گفت موضوع اسرای فراری با دستگیری تمام آنها پایان یافت و آنها به زندان بازگشتند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شد عملیات دستگیری اسرا با هماهنگی میان سازمان امنیت شاباک، پلیس و ارتش رژیم صهیونیستی انجام شد. بامداد دیروز رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند در جریان حمله نظامیان این رژیم به شهر جنین، ۲ اسیر فلسطینی باقیمانده از ۶ اسیر آزاده از زندان جلبوع، بازداشت شدند. شبکه «قدس‌نیوز» نیز گزارش داد ۲ اسیر فلسطینی بازداشت شده، «ایهم کممجی» و «مناضل انفیعات» هستند که 13 روز قبل به همراه ۴ نفر دیگر از زندان فوق امنیتی جلبوع فرار کرده بودند. 
*** 
آماده‌باش صهیونیست‌ها از ترس عملیات مقاومت
نیروهای رژیم صهیونیستی در جریان حمله نظامیان این رژیم به شهر جنین ۲ اسیر فلسطینی باقیمانده از میان ۶ اسیری که در یک عملیات هالیوودی از زندان فوق‌امنیتی جلبوع فرار کرده بودند را دستگیر کردند. به گزارش روسیا‌الیوم، نیروهای رژیم صهیونیستی بامداد یکشنبه ایهم کممجی و مناضل انفیعات، ۲ اسیر فلسطینی باقیمانده از اسرای عملیات جلبوع را در محله جنین بازداشت کردند. رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند کممجی و نفیعات در نتیجه عملیات امنیتی اسرائیل در جنین دستگیر شدند. بر اساس گزارش‌ها، نیروهای اسرائیلی خانه‌ای در جنین را محاصره کردند و از همه افراد داخل آن خواستند ساختمان را ترک کنند که به دستگیری این ۲ اسیر منجر شد. منابع عبری گزارش دادند سربازان اسرائیلی همچنین ۲ تن از دستیاران زندانیان را دستگیر کردند. رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند اعضای گروه‌های مقاومت سعی در مقابله با صهیونیست‌ها در جنین داشتند و درگیری مسلحانه‌ای میان ۲ طرف رخ داد. از سوی دیگر ارتش رژیم صهیونیستی پس از دستگیری ۲ زندانی فلسطینی باقیمانده از عملیات جلبوع، از ترس اقدام احتمالی مقاومت سامانه‌های «گنبد آهنین» را به حالت آماده‌باش درآورد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی بامداد دیروز از آغاز آماده‌باش برای هر گونه حمله موشکی از نوار غزه پس از اتمام عملیات دستگیری ۶ زندانی فراری از جلبوع خبر داد. ۶ اسیر فلسطینی پانزدهم شهریور موفق شدند از طریق حفر تونل در زندان فوق‌امنیتی جلبوع واقع در شمال فلسطین اشغالی، از زندان فرار کنند. رژیم صهیونیستی از همان ساعات اولیه، جست‌وجو برای پیدا کردن این اسرا را آغاز کرد و مقامات اسرائیلی ۴ تن از این اسرا را بازداشت کردند و در نهایت بعد از ۲ هفته تلاش و جست‌وجوی شبانه‌روزی، ۲ اسیر فلسطینی باقیمانده نیز بازداشت شدند. بنا بر گزارش‌ها این عملیات جست‌وجو بیش از ۳۰ میلیون دلار برای رژیم هزینه در بر داشت. 
***
تظاهرات مخالفان واکسن کرونا در نیویورک
صدها نفر از شهروندان نیویورک روز شنبه در خیابان‌های این شهر علیه سیاست‌های اعمالی درباره واکسن کرونا تظاهرات کردند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، این معترضان با تجمع در میدان «تایمز» نیویورک، فریاد «لعنت به جو بایدن» سر داده و سیاست‌های دولت او را به هیتلر تشبیه کردند. تصاویر منتشر شده از این تظاهرات نشان می‌دهد شرکت‌کنندگان بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، پرچم‌های «نه به واکسن» را در دست گرفته‌اند. شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراضی لغو اجباری شدن واکسن کرونا برای کارمندان دولت و در دست داشتن تأییدیه دریافت واکسن برای ورود به مکان‌های عمومی از جمله رستوران‌ها، باشگاه‌های ورزشی و سالن‌های سینما و تئاتر را خواستار شدند. این دستورالعمل‌ها در حالی از سوی «بیل دی‌بلاسیو» شهردار نیویورک صادر شده است که تاکنون بیش از 30 درصد نیویورکی‌ها حتی یک دوز واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند. «آنتونی فائوچی» ویروس‌شناس برجسته آمریکایی و مشاور پزشکی کاخ سفید اخیراً در مصاحبه با وبگاه خبری «آکسیوس» گفته است نرخ ابتلا به کرونا در میان آمریکایی‌ها 10 برابر رقم لازم برای پایان دادن به همه‌گیری ویروس کرونا است. او گفت این روند تا زمان واکسیناسیون تعداد بیشتری از افراد ادامه خواهد یافت. 
***
انتقادات بین‌المللی از معامله تسلیحاتی آمریکا با عربستان
به دنبال انتشار اخباری مبنی بر توافق تسلیحاتی آمریکا با عربستان سعودی، بسیاری از محافل بین‌المللی از این اقدام به دلیل کارنامه سیاه حقوق‌بشری ریاض انتقاد کردند. به گزارش رای‌الاخر، انتقاد از ادامه توافق دولت آمریکا در زمینه معاملات نظامی با عربستان با وجود نقض شدید حقوق بشر توسط عربستان سعودی افزایش یافت. مرکز مطالعات استراتژیک و امنیتی آمریکا اعلام کرد عربستان سعودی و امارات عربی متحده شرکای اصلی منطقه‌ای ایالات متحده و دارای سوابق شرم‌آور حقوق بشر هستند. مرکز «استرانفور» تاکید کرد عربستان و امارات اگر چه مانند مصر از کمک نظامی برخوردار نیستند اما ۲ کشور قراردادهای تسلیحاتی بزرگی با وجود کارنامه سیاه حقوق‌بشری با واشنگتن منعقد می‌کنند. بر اساس گزارش این مرکز مطالعاتی، واشنگتن این معاملات با عربستان سعودی و امارات را با شرایط مربوط به حقوق بشر مانند مصر مرتبط نمی‌داند و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا هیچ نشانه‌ای از تغییر روابط راهبردی با هیچ یک از کشورهای ناقض حقوق بشر بویژه عربستان تاکنون از خود نشان نداده است. این مرکز مطالعاتی همچنین هشدار داد قرارداد تسلیحاتی عربستان با آمریکا با وجود انتظارات درباره وعده جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی بر اولویت بیشتر به حقوق بشر در روابط دوجانبه صورت می‌گیرد. در این زمینه، روزنامه آمریکایی «اینترسپت» از دولت جو بایدن به دلیل بی‌توجهی به پرونده حقوق بشر درباره اسرائیل و سعودی انتقاد کرد و نوشت بایدن پرونده حقوق بشر و کارنامه سیاه اسرائیل و سعودی را نادیده می‌گیرد. پنجشنبه گذشته آژانس همکاری امنیتی - دفاعی آمریکا که نهاد زیرمجموعه پنتاگون است، از موافقت وزارت خارجه آمریکا با فروش 500 میلیون دلاری سلاح به عربستان سعودی خبر داد. 

Page Generated in 0/0240 sec