printlogo


کد خبر: 238269تاریخ: 1400/6/29 00:00
بازتاب عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای در رسانه‌های خارجی با تمرکز بر ظرفیت‌‌های این عضویت در بی‌ارزش کردن تحریم‌‌ها
ضد حمله به تحریم

گروه سیاسی: عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای که روز جمعه رخ داد، علاوه بر بازخوردهای داخلی، در بسیاری از رسانه‌های خارجی نیز بازتاب گسترده‌‌ای داشت. در این میان محور تاکید این رسانه‌‌ها بر ظرفیت‌‌های این عضویت در بی‌ارزش کردن تحریم‌‌ها متمرکز بود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای روز جمعه ٢٦ شهریور‌ماه در جریان نشست سران این اتحادیه چندجانبه در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان به تصویب کشورهای عضو رسید. این اتفاق با بازتاب‌‌های گسترده‌ای در رسانه‌های جهان - انگلیسی‌‌زبان، اسپانیایی‌‌زبان و عرب‌‌زبان- همراه شد. 
شبکه فرانس ٢٤ درباره‌‌ عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای گزارش داد: جمهوری اسلامی ایران با استقبال از عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای، آن را چرخشی به سمت شرق برای دسترسی به بازارهای جهانی و مقابله با تحریم‌های سخت غرب می‌بیند. این شبکه در ادامه تصریح کرد: عضویت دائم ایران با کمک روسیه و چین انجام گرفت، چرا که آنها انتظار دارند مذاکرات هسته‌‌ای با تهران برای احیای برجام به نتیجه برسد. فرانس ٢٤ همچنین گزارش داد عضویت ایران در سازمان شانگهای و رفع تحریم‌‌های این کشور فرصتی برای سرمایه‌‌گذاری در ایران ایجاد می‌‌کند. 
بخش اسپانیایی‌زبان رادیو فرانسه نیز نوشت: ایران مصمم در جهت چرخش به سمت شرق برای مقابله با «یکجانبه‌گرایی» غرب، یک روز پس از الحاق به سازمان همکاری شانگهای به رهبری روسیه و چین اعلام پیروزی کرد. در ادامه گزارش آمده است: تمام رسانه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب به طور یکصدا دستاوردهای اجلاس شانگهای را با توجه به تصویب عضویت دائم تهران در این نشست ستودند. «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری ایران نیز همراستا با این تحسین و تمجیدها، پس از بازگشت به کشورش گفت: این رویداد، موفقیتی راهبردی و دیپلماتیک است. رادیو فرانسه همچنین نوشت: کشورهای عضو این سازمان بین‌المللی، به دنبال رقابت با نفوذ آمریکا هستند. 
شبکه بلومبرگ نیز با اعلام این خبر نوشت: عضویت ایران در این باشگاه رو به رشد اوراسیایی که هدایت آن بر عهده چین و روسیه است، به تهران برای رفع تحریم‌های آمریکا کمک خواهد کرد. 
خبرگزاری افه اسپانیا هم به نقل از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران نوشت: این عضویت راهبردی، تاثیر مهمی بر روند همکاری‌های همه‌جانبه در راستای سیاست‌های ایران در قبال کشورهای همسایه و آسیایی دارد. افه در ادامه آورد: این اتفاق مهم، روز جمعه بویژه به لطف حمایت‌های مسکو محقق شد. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، به دلیل نقش مهمی که ایران در سطح منطقه بازی می‌کند، تاکید کرد کشورش همواره از عضویت کامل تهران در سازمان شانگهای جانبداری کرده است. خبرگزاری اسپانیایی همچنین با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور ایران نوشت: طبق اظهارات رئیسی که نخستین سفر خارجی خود را پس از روی کار آمدن به اجلاس شانگهای داشته، ایران از طریق کریدور شمال- جنوب می‌تواند پل ارتباطی بین جنوب و شمال اوراسیا باشد که آسیای مرکزی و روسیه را به هند مرتبط می‌کند. 
تارنمای شبکه خبری «المیادین» لبنان نیز در بازتاب عضویت ایران نوشت: اعضای سازمان شانگهای با پذیرش ایران در این سازمان به عنوان عضو دائم موافقت کردند و ایران از این اقدام که اجازه می‌دهد پیوندی به اوراسیا داشته باشد، استقبال می‌کند. 
همچنین اینفوی بارسلون نوشت: ایران با رویکرد به سمت شرق، نگاهی تمجیدآمیز به موضوع عضویت خود در بلوک شانگهای به رهبری چین و روسیه دارد. این رخداد مهم امکان دستیابی به بازارهای بزرگ جهانی و ضدحمله برای فلج کردن تحریم‌های غرب را برای تهران فراهم می‌‌کند. 
همچنین خبرگزاری آناتولی در این باره گزارش داد: ایران ژوئن ٢٠٠٥ به عنوان عضو ناظر سازمان شانگهای انتخاب شد. این کشور سرانجام پس از گذشت 16 سال با کمک روسیه به عضویت دائم این اتحادیه درآمد. این خبرگزاری نوشت: ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود در نشست روز جمعه در دوشنبه که به صورت ویدئو‌کنفرانس انجام شد، تاکید کرد ایران نقش مهمی در منطقه ما ایفا می‌کند و از نزدیک با سازمان شانگهای همکاری دارد. 
نشریه نیکِی آسیا هم با اشاره به تلاش چندساله ایران برای به دست آوردن عضویت دائم در سازمان شانگهای نوشت: اکنون این عضویت، نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه آسیای میانه، بویژه همسایه‌اش افغانستان را افزایش خواهد داد. 
تارنمای «عربی ۲۱» نیز با مهم خواندن عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای نوشت: روند عضویت ایران به سازمان همکاری شانگهای همزمان با آغاز اجلاس مجازی روز جمعه با استقبال روسیه از این اقدام آغاز شد. 
همچنین تارنمای اسپانیایی تاپ پرافِس در تیتر گزارش تحلیلی خود آورد: ایران با عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای، «یکجانبه‌گرایی» را محکوم کرد. این گزارش که به قلم «تیموتئو کارباخال» تحلیلگر اسپانیایی نگاشته شده، در ادامه تصریح کرد: ‌ابراهیم رئیسی همزمان با عضویت کامل در این سازمان تاثیرگذار بین‌المللی، پیام چندجانبه‌گرایی منطقه‌ای را به جهان صادر کرد. این تارنما با نقل بخشی از سخنان رئیسی مبنی بر اینکه «جهان وارد عصر جدیدی شده است» ادامه داد: در حالی که سلطه‌طلبی و یکجانبه‌گرایی شکست خورده است، توازن بین‌المللی در جهت چندجانبه‌گرایی و توزیع مجدد قدرت به نفع کشورهای مستقل پیش می‌رود. 
دویچه وله آلمان هم در گزارشی نوشت: ایران با حمایت روسیه و چین عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شد. نشست سازمان همکاری شانگهای همزمان با بیستمین سالگرد تاسیس این سازمان روز جمعه ۲۶ شهریور در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شد. 
خبرگزاری‌‌های دیگر نظیر اینفوبائه آرژانتین، وبگاه الخلیج الجدید، نوئوو پریودیکو، خبرگزاری روسی اسپوتنیک در بخش‌‌های روسی، اسپانیایی و عربی و سوییس اینفو نیز در گزارش‌‌های مشابهی به بازتاب این رویداد مهم پرداختند. 
 
* واکنش دنیس راس به عضویت دائم ایران در شانگهای
دنیس راس، مشاور ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور خاورمیانه و ایران در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای واکنش نشان داد. وی نوشت: اکنون ایران عضو دائم سازمان شانگهای است، چیزی که از مدت‌ها پیش به دنبال آن بود. سرانجام روسیه و چین این امکان را فراهم کردند. دنیس راس در ادامه تاکید کرد: ایران با چرخش به سمت شرق قادر خواهد بود از فشارهای ایالات متحده در امان بماند. دولت آمریکا اکنون به «طرح دوم» (نقشه B) نیاز دارد. 

Page Generated in 0/0056 sec