printlogo


کد خبر: 238340تاریخ: 1400/6/30 00:00
رئیس سازمان حج و زیارت: ثبت‌نام اربعین تا روز چهارشنبه ادامه دارد
وعده کاهش هزینه پروازهای اربعین

با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، هنوز چند و چون اعزام برای مسافران این سفر معنوی مشخص نیست. برخلاف وعده‌های داده‌‌شده در زمینه هزینه سفر هوایی به عراق که در نهایت 5 میلیون تومان تعیین شده بود، مشاهدات میدانی از قیمت‌گذاری پرواز یک‌طرفه تا 40 میلیون تومان نیز حکایت دارد. به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، در شرایطی که ۴۲ هزار نفر واجد شرایط اعزام به زیارت اربعین شده‌اند رایزنی‌ها برای تسهیل سفر ادامه دارد. 
علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری کمیته اعزام ستاد اربعین که دوشنبه ٢٩ شهریورماه در سازمان حج و زیارت برگزار شد، با اشاره به شروط عراق برای ورود زائران خارجی به این کشور گفت: ویزای معتبر، کارت واکسیناسیون و داشتن گواهی‌ نامه منفی کرونا از جمله شروط عراق است. 
رئیس کمیته اعزام ستاد اربعین گفت: پس از آغاز نام‌نویسی علاقه‌مندان برای حضور در این سفر معنوی، در مرحله نخست ۴۲ هزار نفر واجد شرایط اعزام زیارت اربعین شدند. پس از آن دوباره سامانه سماح برای پیش ثبت‌نام و تکمیل ظرفیت باز شد که تاکنون ۵۲ هزار و ۸۱۷ نفر ثبت‌نام قطعی کرده‌اند. 
رشیدیان همچنین از صدور ۳۴ هزار ویزا با همکاری سفارت عراق و کنسولگری‌های آن در تهران، مشهد و اهواز خبر داد و افزود: به دلیل استعلام از سامانه واکسیناسیون برخی افراد اجازه ثبت‌نام نداشتند که با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته 4 هزار سهمیه را برای اعزام گروهی بویژه زوج‌ها پیش‌بینی کردیم که بتوانند ثبت‌نام‌خود را در سامانه تکمیل کنند. 
او اظهار کرد: با توجه به ۶٠ هزار سهمیه‌ای که برای ایران در نظر گرفته شده است، حداکثر تا ۴۸ ساعت آینده این ثبت‌نام و ظرفیت تکمیل می‌شود و پس از ثبت‌نام قطعی زائران و دریافت ویزا و صدور کارت واکسن، مشخصات افراد واجد شرایط در سازمان هواپیمایی بارگذاری می‌شود تا بتوانند بلیت تهیه کنند. 
او همچنین گفت: از تعدادی که ثبت‌نام قطعی داشته‌اند ٧٠ درصد آقا و ٣٠ درصد خانم بوده‌اند که برای اسکان این زائران با توجه به محدودیت‌ها و مشکلاتی که طی سال‌های گذشته برای اسکان زائران پیش آمد، با کمیته اسکان و موکب‌ها هماهنگ شده است. 
به گفته رشیدیان، با توجه به ثبت‌نام اولیه، ۵۵ درصد متقاضیان سفر اربعین زیر ۵٠ سال و ۴۵ درصد بالای ۵٠ سال هستند. 
وی افزود: ۵٠٠ موکب برای اسکان زائران در شهرهای نجف، کربلا و کاظمین پیش‌بینی شده است که البته به زائران توصیه می‌شود سریع‌تر برگردند و فقط کربلا و نجف را زیارت کنند. 
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین درباره مشکلاتی که در فروش بلیت پرواز اربعین پیش آمده است، اظهار کرد: برخی دفاتر فروش بلیت پرواز هزینه بالایی از زائران دریافت کرده‌اند و برخی دیگر هم فقط بلیت رفت را فروخته‌اند که خلاف دستورالعمل سازمان هواپیمایی است که سامانه رسیدگی به مشکلات سازمان هواپیمایی پاسخگو خواهد بود. 
رشیدیان بیان کرد: دفاتر و آژانس‌های هواپیمایی در زمان پیک پروازی قیمت را معمولا بالا می‌برند اما برای اربعین شرکت‌های هواپیمایی هماهنگی کرده‌اند که هزینه پروازهای اربعین از نرخ عادی هم پایین‌تر برود که امیدواریم رضایتی برای زوار باشد.

Page Generated in 0/0057 sec