printlogo


کد خبر: 238346تاریخ: 1400/6/30 00:00
وزیر خزانه‌داری آمریکا نسبت به احتمال ورود به رکودی دیگر و ضعیف شدن دائمی اقتصاد ایالات متحده هشدار داد
آمریکا در مرز بحران تاریخی

با نزدیک شدن به پایان ماه سپتامبر که پایان سال مالی دولت آمریکاست، بحث‌ها بر سر احتمال تعطیلی دوباره دولت آمریکا بار دیگر داغ شده است. این در حالی است که تنش بر سر تصویب طرح زیرساختی 5/3 تریلیون دلاری بایدن که اساس سیاست‌های او را تشکیل می‌دهد، بالا گرفته است. چنانچه کنگره آمریکا تا قبل از تاریخ ۳۰ سپتامبر (مصادف با ۸ مهرماه) به توافقی برای تأمین بودجه دولت نرسد، تعطیلی دولت این بار دامنگیر بایدن خواهد شد. 
«ژانت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا شب گذشته دوباره از کنگره خواست سقف بدهی فدرال را افزایش دهد. وی گفت: در صورتی که بموقع این اتفاق نیفتد و دولت فدرال مجبور به تعطیلی شود، آمریکا با یک بحران تاریخی مواجه خواهد شد. یلن طی یادداشتی در روزنامه وال‌استریت ژورنال گفت: بحران ناشی از عدم بالا بردن سقف بدهی فدرال و غفلت در این زمینه به خاطر تداوم بحران کرونا تشدید خواهد شد و باعث می‌شود دوباره اقتصاد آمریکا وارد رکود شود. این مساله به از دست رفتن میلیون‌ها فرصت شغلی و بالا ماندن نرخ بهره منجر خواهد شد.
 وی با بیان اینکه اعتبار آمریکا یکی از مزایای استراتژیک این کشور است، تاکید کرد: در صورتی که این بحران اتفاق بیفتد، اقتصاد آمریکا به صورت دائمی ضعیف‌تر خواهد شد. وی پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود بحران مربوط به این قضیه در ماه اکتبر رخ خواهد داد و بدهی عمومی آمریکا به رقم 4/28 تریلیون دلار خواهد رسید. «جیم کلیبورن» نماینده دموکرات نیز یکشنبه گذشته به شبکه سی‌ان‌ان گفته بود: دموکرات‌ها ممکن است مجبور شوند بدون حمایت جمهوری‌‌خواهان سقف بدهی را افزایش دهند. من فکر می‌کنم ما باید آنچه را لازم است انجام دهیم و به مردم آمریکا این پیام را مخابره کنیم که چه کسانی در پی از بین بردن این دموکراسی هستند. 
جمهوری‌خواهان اما نظر متفاوتی دارند. «بیل کسیدی» سناتور جمهوری‌خواه پیش‌تر گفته بود دموکرات‌ها می‌خواهند سقف استقراض را افزایش دهند تا بتوانند تریلیون‌ها دلار برای آرزو‌های خود خرج کنند. 
تصویب طرح بایدن باعث شکاف در درون حزب دموکرات نیز شده است. «جو مانچین» سناتور دموکرات گفته است: من از طرح قانونی 5/3 تریلیون دلاری یا هر سطح دیگر از هزینه‌های اضافی که تأثیر آنها بر تورم و بدهی دولت شفاف نیست، حمایت نمی‌کنم. 

Page Generated in 0/0058 sec