printlogo


کد خبر: 238389تاریخ: 1400/6/31 00:00
اخبار

پاسخ نماینده ایران به ادعاهای بی‌اساس وزیر انرژی عربستان
رایزن سیاسی نمایندگی دائم ایران در پاسخ به ادعاهای بی‌اساس وزیر انرژی عربستان گفت: عربستان در حالی به برنامه هسته‌ای ایران می‌پردازد که این کشور هنوز نسخه قدیمی «پروتکل مقادیر کوچک» را اجرا و از نظارت و راستی‌آزمایی جامع برنامه هسته‌ای خود توسط آژانس جلوگیری می‌کند. 
خدایار روزبهانی اظهار داشت: این طنز تلخی است که جمله عامیانه «بهترین دفاع، حمله است» در حال تبدیل‌شدن به یک الگو در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. عربستان در حالی به برنامه هسته‌ای ایران می‌پردازد که این کشور هنوز نسخه قدیمی «پروتکل مقادیر کوچک» را اجرا می‌کند و در نتیجه، از نظارت و راستی‌آزمایی جامع برنامه هسته‌ای خود توسط آژانس جلوگیری می‌کند. 
 عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تکرار ادعاهای گذشته دولت خود علیه برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و مدعی شد ایران در قبال برنامه هسته‌ای خود شفافیت ندارد و به قوانین و تعهدات بین‌المللی پایبند نیست و این موضوع عربستان سعودی را نگران می‌کند. 
***
زیاده‌خواهی انگلیس و آمریکا
ایران فورا اتباع ما را آزاد کند و به مذاکرات وین بازگردد!
وزارت خارجه انگلیس درباره دیدار لیز تراس، وزیر خارجه این کشور با همتای آمریکایی خود در نیویورک بیانیه صادر کرد و از رایزنی آنها درباره ایران خبر داد. به گزارش فارس، بلینکن و تراس که برای شرکت در هفتادوششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته‌اند، در حاشیه این اجلاس با هم دیدار و رایزنی کردند. وبگاه وزارت خارجه آمریکا هم با صدور بیانیه‌ای در این ‌باره گفت: «بلینکن و تراس درباره طیفی از مسائل از جمله وضعیت افغانستان، ایران، مقابله با بحران‌های آب‌وهوایی، هند و اقیانوس آرام آزاد و تقویت روابط اقتصادی دوجانبه گفت‌وگو کردند». 
بلینکن نیز در صفحه توئیتر خود درباره این جلسه نوشت:‌ «دیدار چهره‌به‌چهره خوبی برای نخستین‌بار با وزیر خارجه انگلیس لیز تراس داشتم و درباره اولویت‌های مشترک از ایران و افغانستان گرفته تا ایندوپاسیفیک آزاد، صحبت کردم». به ادعای وزارت‌خارجه انگلستان، «آنها (انگلیس و آمریکا) به عنوان ۲ دموکراسی پیشرو در کشورهای اقتصادی آزاد، درباره نقاط مشترک بین بریتانیا و ایالات متحده در طیف وسیعی از مناطق از جمله هند و اقیانوس آرام و امنیت منطقه‌ای» صحبت کردند. لیز تراس وزیر خارجه انگلیس در دیدار با آنتونی بلینکن درباره مسائل مرتبط با ایران و مذاکرات برجامی در وین هم رایزنی کرد. 
طبق بیانیه وزارت خارجه انگلیس، تراس و بلینکن «درباره ضرورت آزادی فوری همه اتباع بریتانیایی و آمریکایی که خودسرانه در ایران بازداشت شده‌اند و همچنین ضرورت بازگشت ایران به مذاکرات برجامی در وین توافق کردند».
***
نماینده کلیمیان در مجلس:
صهیونیست‌ها با شرکت در المپیک به دنبال مشروعیت هستند
نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس گفت: رژیم صهیونیستی به جای شرکت در مسابقات المپیک و... برای کسب مشروعیت، حقوق مردم فلسطین را رعایت کند و حق فلسطینی‌ها را به آنها بدهد. 
همایون سامه‌یح در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه صهیونیست‌ها سعی دارند با شرکت در مسابقات ورزشی از جمله المپیک خود را مشروع جلوه دهند، گفت: صهیونیست‌ها برای کسب مشروعیت بهتر است به جای شرکت در المپیک و امثال آن، حقوق مردم فلسطین را محترم بشمارند و حق فلسطینیان را به آنها بدهند. وی افزود: رژیم صهیونیستی به هیچ وجه به حقوق بشر پایبند نیست و امروز عدم پایبندی این رژیم به حقوق بشر بر همه ملت‌ها آشکار شده است. 
نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شرکت در المپیک و دیگر مسابقات ورزشی و غیرورزشی نمی‌تواند برای صهیونیست‌ها وجهه‌ مثبتی را به دنبال داشته باشد و بخواهد برای آنها مشروعیت بیاورد. 
سامه‌یح خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها نه‌تنها درباره فلسطینی‌ها بلکه درباره ساکنان عرب رژیم صهیونیستی نیز رفتار غیرانسانی دارند و با آنها همانند یک اجنبی رفتار می‌کنند. وی افزود: ساکنان عرب مناطق اشغال‌شده توسط صهیونیست‌ها، شهروند درجه 3 و 4 محسوب می‌شوند و از هیچ گونه حقوق مناسبی در این رژیم برخوردار نیستند و این نشان می‌دهد پایبند نبودن به اصول انسانی توسط این رژیم تنها درباره فلسطینیان نیست و درباره ساکنان این رژیم نیز این رفتار غیرانسانی مشهود است. 
***
«هاشم امانی» از مبارزان دوران انقلاب درگذشت
حاج‌هاشم امانی از مبارزان دوران انقلاب و از اعضای با‌سابقه حزب موتلفه دار فانی را وداع گفت. 
مرحوم هاشم امانی به همراه یارانش در جریان اجرای حکم شرعی حسنعلی منصور، نخست‌وزیر شاه و عامل اجرای کاپیتولاسیون آمریکایی دستگیر شده بود. وی ابتدا به همراه شهیدان صادق امانی، محمد بخارایی، مرتضی نیک‌نژاد و رضا صفار هرندی به اعدام محکوم شد اما رژیم شاه سپس حکم او و شهید مهدی عراقی را به حبس ابد تغییر داد. حاج‌هاشم امانی 13 سال در زندان شاه بود و کمی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به همراه دیگر یارانش نظیر مرحوم عسگراولادی از زندان آزاد شد. 

Page Generated in 0/0068 sec