printlogo


کد خبر: 238401تاریخ: 1400/6/31 00:00
عملیات ویژه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای سیطره بر استان نفت‌خیز مأرب آغاز شد
قدرتنمایی یمنی‌ها در سالروز انقلاب

 گروه بین‌الملل: راهپیمایی مردم یمن به مناسبت هفتمین سالروز انقلاب ۲۱ سپتامبر دیروز در صعده برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از المسیره، شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی با در دست داشتن تصاویری از «عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله یمن، این روز را گرامی داشتند و شعارهایی علیه سیاست‌های مستبدانه آمریکا در منطقه سر دادند. آنها با حمل پلاکاردهایی خواستار تحریم کالاهای ساخت آمریکا و رژیم صهیونیستی شدند. «محمد جابر عوض» استاندار صعده هم ضمن سخنرانی در این راهپیمایی، سالروز این انقلاب را تبریک گفت و تاکید کرد ملت یمن تا زمان آزادی کامل خاک خود به مقابله با دشمن ادامه می‌دهد. وی ضمن درخواست برای مقابله با دشمن، بسیج عمومی و تداوم تحریم کالاهای ساخت آمریکا و رژیم صهیونیستی، از فریب‌خوردگان خواست به آغوش وطن بازگردند. عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن نیز روز دوشنبه در سخنانی در آستانه هفتمین سالروز انقلاب یمن گفت: مشکل دشمنان با انقلاب ۲۱ سپتامبر، آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی و مواضع آن علیه اسرائیل است. وی انقلاب ۲۱ سپتامبر را مستمر خواند و مهم‌ترین دستاورد آن را جلوگیری از فروپاشی کشور و توقف قیمومت خارجی دانست. رهبر جنبش انصارالله تاکید کرد: انقلاب، کرامت و آزادی را به یمن بازگرداند و ملت در مقابل سیاست‌های آمریکا و اسرائیل ایستاد. الحوثی ادامه داد: آمریکا به نفع اسرائیل رفتار می‌کند و اسرائیل نماینده انحصاری آمریکا در منطقه است. وی تاکید کرد: ما برای استقلال کل کشورمان تلاش می‌کنیم تا دولتی متکی بر اصول محکم و درست تشکیل شود. رهبر جنبش انصارالله گفت: قبل از انقلاب 21 سپتامبر، بی‌توجهی نیروهای سیاسی به استقلال کشورمان نتایج فاجعه‌باری را به بار آورد. نیروهای حاکم در آن زمان با قطعنامه شورای امنیت که یمن را ذیل بند هفتم منشور ملل متحد قرار داد، همراهی کردند. الحوثی افزود: سفیر آمریکا در آن زمان بر کشور حکمرانی می‌کرد و سفارت واشنگتن به صورت روشن و آشکار جایگزین ریاست‌جمهوری شده بود و گروه‌های سیاسی با سفارت آمریکا بر اساس منطق قیمومت رفتار می‌کردند و تسلیم آن بودند. وی تاکید کرد: اگر وضعیت قبل از انقلاب ادامه می‌یافت، یمن به سمت تجزیه و فروپاشی تمام‌عیار حرکت می‌کرد. رهبر جنبش انصارالله در بخش دیگر سخنانش به وضعیت کنونی یمن پرداخت و گفت: برخی به گونه‌ای وضعیت کشور را ارزیابی می‌کنند که گویا ما زیر تجاوز و محاصره قرار نداریم. وی یادآور شد: ما امروز با تجاوز و محاصره بزرگی از سوی کشورهایی که دارای امکانات وسیعی هستند روبه‌رو هستیم.
 سال ۲۰۱۴ مردم یمن به دلیل بی‌‌کفایتی دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن در اداره امور کشور، دست به یک سلسله اعتراضات زدند که در نهایت ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ (۳۰ شهریور ۹۳)، جنبش انصار‌الله وارد شهر صنعا شد و با در دست گرفتن قدرت، منصور هادی را برکنار کرد. از سویی عربستان و امارات از فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور غربی و عربی و با کمک آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت آغاز کردند. بر اثر این تجاوز تاکنون بیش از یکصد هزار یمنی شهید یا زخمی شده‌اند. سازمان ملل در گزارش‌هایی، قحطی در این کشور را «بزرگ‌‌ترین فاجعه انسانی» عنوان و اعلام کرده ۷‌میلیون نفر در این کشور دچار سوء‌‌تغذیه هستند. 
 
* کنترل ارتش یمن بر شهر راهبردی بیحان؛ حلقه ارتباط مأرب و شبوه
در ادامه تحولات میدانی یمن، منابع خبری دیروز گزارش دادند نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی دولت نجات ملی مناطقی را در استان شبوه آزاد کرده‌اند. رسانه‌های عربی و یمنی از سقوط شهر بیحان، مرکز ناحیه‌ای به همین نام در استان شبوه در جنوب این کشور خبر دادند. شبکه الجزیره قطر نیز بعدازظهر دیروز به نقل از منابعی گزارش داد «انصارالله یمن مناطقی را اطراف محور بیحان واقع در جنوب غرب یمن تحت کنترل خود درآورده‌ است». همزمان برخی رسانه‌های یمنی گزارش دادند ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مرکز ناحیه بیحان را به کنترل خود درآورده‌اند. این ناحیه در غرب استان شبوه قرار دارد. وب‌سایت خبری الخبر یمن نوشت گزارش‌های تأیید نشده حکایت از آن دارد که مرکز این ناحیه که از استان‌‌های غنی از نظر منابع طبیعی است، به دست نیروهای دولت نجات ملی (صنعا) افتاده است. این رسانه نوشت تصاویر منتشر شده از شهر بیحان نشان می‌دهد نیروهای صنعا در این منطقه حضور دارند و سقوط این منطقه «سیلی بزرگی» بر نیروهای ائتلاف متجاوز است. هنوز نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در این باره اظهار‌نظر نکرده و این خبر را تأیید نکرده‌اند. بر اساس این گزارش، بیحان به مثابه دروازه رابط بین مهم‌ترین استان‌‌های نفت‌خیز یمن یعنی مأرب و شبوه است. ارتش یمن اخیرا مناطق نزدیک به این منطقه در استان البیضا را از دست عناصر و نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی و دولت فراری آزاد کرد. برخی معتقدند ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به دنبال عملیات اخیر قصد دارند استان مأرب را از جنوب دور بزنند تا زمینه برای سیطره بر مرکز این استان نفت خیز مهیا شود.
***
جدیدترین تحولات میدانی یمن
۱- شبوه
یک نفتکش ترکیه‌ای برای بارگیری ۸۵۰ هزار بشکه نفت (به ارزش ۶۵ میلیون دلار) وارد بندر النشیمه در سواحل جنوب استان شبوه شده است.  قبایل بلحارث پس از درگیری سنگین با نیروهای منصورهادی، کنترل میادین نفتی عسیلان را به دست گرفتند.  با رسیدن خطوط درگیری انصارالله و ائتلاف به مرخه در غرب استان شبوه، قبایل منطقه خوره با نیروهای منصورهادی وارد درگیری شده‌اند. 
۲- صعده
بر اثر حملات توپخانه‌ای ائتلاف سعودی به منطقه مرزی الرقو ۵ نفر زخمی شدند. 
۳- حملات هوایی ائتلاف سعودی
جنگنده‌های ائتلاف سعودی طی ۴۸ ساعت گذشته ۲۴ بار صرواح، ۵ بار ماهلیه در استان مأرب، ۲ بار ناطع و الصومعه در استان البیضا، یک بار حرض در استان حجه، یک بار الظاهر در استان صعده و یک بار منطقه المرازیق در استان الجوف را بمباران کرده‌اند. 
۴- الحدیده
نیروهای ائتلاف سعودی در ۴۸ ساعت گذشته ۷۲۴ بار آتش‌بس را در این استان نقض کرده‌اند.  حمله ائتلاف سعودی به روستای بره در حیس توسط نیروهای انصارالله دفع شد. 

Page Generated in 0/0066 sec