printlogo


کد خبر: 238422تاریخ: 1400/7/1 00:00
در دولت گذشته بیشترین تغییرات در پست مدیریت سرخابی‌ها رخ داد
ثبات، گمشده بزرگ

نیما علیپور: بدون شک هیچ موفقیتی در حوزه ورزش به دست نمی‌آید مگر با ثبات در مدیریت و کادر فنی اما متاسفانه در دولت گذشته هیچ توجهی به این مهم نشد و برخلاف پرسپولیس که میراث گران‌بهایی را از دوره برانکو در جیب داشت، استقلال بیشترین خسران را از عدم ثبات در مدیریت دید. از این رو باید موفقیت قرمزها را تمام‌قد به برانکو ربط داد که تیمی کاملا آماده و آینده‌دار را پایه‌گذاری کرد اما در استقلال هیچ برانکویی نبود تا با تغییر مدام مدیران، هرگز این تیم رنگ موفقیت در ایران و آسیا را نبیند. 
در دولت دوازدهم، 6 بار مدیرعامل باشگاه فوتبال استقلال و 6 بار مدیرعامل باشگاه فوتبال پرسپولیس تغییر کرده‌ است؛ تغییراتی که حکایت از نبود ثبات در حوزه مدیریتی این 2 باشگاه در یک دوره زمانی 4 ساله دارد! یکی از ایرادهایی که اهالی فوتبال بویژه هواداران ۲ باشگاه پرطرفدار تهرانی به مدیریت مجموعه‌های خود وارد می‌کنند، این است که دقت و وسواس کافی در رابطه با انتخاب اعضای هیات‌مدیره و مدیران عامل 2 باشگاه از سوی وزارت ورزش و جوانان به خرج داده نمی‌شود. ثبات یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شاخص‌های توسعه و حرفه‌ای شدن باشگاه‌ها در دنیاست؛ مساله‌ای که به هیچ‌وجه در فوتبال ایران و حتی در پرطرفدارترین باشگاه‌های آن یعنی پرسپولیس و استقلال مورد توجه قرار نمی‌گیرد و بندرت پیش می‌آید یکی از این دو حتی به مدت یک فصل کار خود را با یک مدیرعامل و ثبات در اعضای هیات‌مدیره به پایان برساند. وزارت ورزش و جوانان در دولت دوازدهم کار خود را از ۲۹ مردادماه ۱۳۹۶ با کسب رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان آغاز کرد و سوم شهریور سال ۱۴۰۰ با کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس به سیدحمید سجادی به صورت رسمی فعالیتش پایان یافت. در طول این مدت اما برای باشگاه استقلال 6 و برای پرسپولیس نیز 6 مدیرعامل انتخاب شدند که جمعا حاکی از انتخاب ۱۲ مدیرعامل برای سرخابی‌ها در طول دوره 4 ساله فعالیت وزارت ورزش و جوانان در دولت دوازدهم است.
مدیران انتخاب شده از سوی وزارت ورزش برای این ۲ باشگاه و مدت زمان مدیریت‌شان در ادامه آمده است.
استقلال
سیدرضا افتخاری: ۱۷ مرداد ۹۵ تا ۲۷ تیر ۹۷
امیرحسین فتحی: ۲۷ تیر ۹۷ تا ۱۹ آذر ۹۸
اسماعیل خلیل‌زاده: ۲۱ آذر ۹۸ تا ۶ اسفند ۹۸
علی فتح‌الله‌زاده: ۷ اسفند ۹۸ تا اول فروردین ۹۹
احمد سعادتمند: ۱۰ فروردین ۹۹ تا ۹ مهر ۱۳۹۹
احمد مددی: ۱۰ مهر ۹۹ تا ۲۷ شهریور ۱۴۰۰
پرسپولیس
علی‌اکبر طاهری: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ تا ۱۳ آبان ۱۳۹۶
حمیدرضا گرشاسبی: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ تا ۲۰ آذر ۱۳۹۷
ایرج عرب: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ تا ۵ شهریور ۱۳۹۸
محمدحسن انصاری‌فرد: ۵ شهریور ۱۳۹۸ تا ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
مهدی رسول‌پناه: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ تا ۸ آبان ۱۳۹۹
جعفر سمیعی: ۸ آبان ۱۳۹۹ تا ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
 
* نیاز به ثبات مدیریتی در دولت سیزدهم
با وجود وعده‌های پرشمار مبنی بر واگذاری ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی در نهایت اما دولت دوازدهم به پایان رسید و این اتفاق رخ نداد و اکنون باید منتظر ماند و دید سرنوشت واگذاری سرخابی‌های پایتخت با روی کار آمدن دولت جدید چه خواهد شد. هر اتفاقی در انتظار سرخابی‌های پرطرفدار پایتخت باشد، باید به این مساله توجه جدی داشت که انتخاب افراد غلط به عنوان مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره، مدیریت آسانسوری و تغییرات گاه و بی‌گاه و بی‌تدبیری در رابطه با شرایطی که عدم ثبات برای این ۲ باشگاه به وجود خواهد آورد، به هیچ‌وجه پایان خوشی نخواهد داشت و هرگز استقلال و پرسپولیس نمی‌توانند در مسیر حرفه‌ای شدن و آینده‌ای روشن گام بردارند و انتظار می‌رود وزارت ورزش و جوانان در دولت سیزدهم از همان ابتدای امر با نگاه ثبات‌محور در حوزه مدیریتی این ۲ باشگاه گام بردارد تا بتوان نتیجه مطلوب انتخاب افراد مناسب برای مدیریت این ۲ باشگاه را به هواداران‌شان هدیه داد.

Page Generated in 0/0052 sec