printlogo


کد خبر: 238562تاریخ: 1400/7/6 00:00
مروری کوتاه بر کتاب «مرضیه»
روایتی اعجاب‌انگیز از بانوی انقلاب

سیدمهدی سیدمحسنی‌باغسنگانی: «از دامن زن، مرد به معراج می‌رود»؛ یک جمله خیلی ساده و تکراری که شاید از شدت تکرار حتی دچار فرسایش معنوی هم شده باشد، حتی شاید در اندیشه ناقص انسان‌های مادی‌زده‌ای همچون من، بوی نوعی مداهنه و تملق غیرواقعی هم از آن به مشام برسد؛ تعارفی برای اینکه از خجالت جنس زن دربیایی و نشان دهی برای آنها نقش قائل هستی. 
اما هیهات که میان خمینی کبیر و این قبیل تفسیرهای مادی کیلومترها فاصله است. از منظر امام خمینی، در باطن عالم سری است که این بیان ساده از آن رازگشایی و پرده‌‌برداری می‌‎کند. 
«مرضیه» روایت اعجاب‌انگیز درباره یکی از زنان مورد نظر امام خمینی(ره) است. حکایت کتاب «مرضیه»؛ حکایت عجیب‌وغریبی است. اگر کتاب را از فصل آخر به اول بخوانی، با شهیدی روبه‌رو می‌شوی که در اوج امکان لذت بردن از دنیا، آن را چهار طلاقه می‌کند و بی‌قرار به سمت شهادت پر می‌کشد، در فصل قبل، شاهد نوجوانی و قد کشیدن شهید بودی و در فصل‌های قبل از آن، زندگی و بستری که در آن شهید بتدریج، بال و پر گرفته بود. 
شهید مدافع حرم محمود تقی‌پور از آن شهدایی است که بلندی همت و عظمت روحش، او را برای تو تبدیل به قله‌ای دست‌نیافتنی می‌کند. اما اگر کتاب را از اول به آخر مطالعه کنی، با دخترکی آشنا می‌شوی که روح بزرگش از ابتدا با سختی حرمان مادر عجین می‌شود، نوجوانی او را مثلث عشق، کتمان و عفاف رنگین می‌کند، مواجهه با رود پرخروش انقلاب خمینی، روح او را بزرگ می‌کند و دخترک قصه ما بتدریج، مادر، معلم، استاد و مدیر هزاران فرد دیگر می‌شود. وقتی در مسیر کتاب به لحظه شهادت پسر مرضیه می‌رسی، احساس می‌کنی شهید با همه عظمتش یکی از هزاران قله‌ای است که در پناه سلسله جبالی به نام «مرضیه» قد کشیده است. 
کتاب به خوبی روایت می‌کند که در مسیر زندگی «مرضیه»، صدها یا هزاران نفر در دامن این رشته‌کوه استوار، شخصیت می‌یابند و بزرگ می‌شوند؛ از دختر همسایه در اوایل ازدواج که در کلاس خیاطی خانگی منزل «مرضیه» درس زندگی می‌گیرد تا زهرا دختر روستایی در خوابگاه شبانه‌روزی که با تدابیر سخت‌گیرانه آماده ازدواج می‌شود. از پسرهای نوجوان فامیل در هیات نوجوانانه مادر شهید تا فرزندان شهدای مدافع حرم در برنامه‌های فرهنگی‌ای که «مرضیه» بعد از شهادت فرزندش پیگیری می‌کند. 
وقتی بعد از مطالعه کتاب «مرضیه» به این جمله امام خمینی(ره) فکر می‌کنی، احساس می‌کنی دامن زن، دامنه‌ای است به عظمت بزرگ‌ترین رشته‌کوه‌ها که می‌تواند هزاران قله را به اوج معراج معرفت و بلندای انسانیت برساند. باید به تیم نویسنده کتاب که با قلمی برآمده از تعهد، پرچمدار رازگشایی از جمله راهبردی امام خمینی(ره) شدند، تبریک و تحسین گفت. 
بر اساس این گزارش، کتاب «مرضیه» که تحقیق آن بر عهده زهرا عاشوری بوده و تدوین آن توسط لطیفه نجاتی انجام شده است، در 264صفحه، شمارگان 1000نسخه و با قیمت 40 هزار تومان به همت انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقه‌مندان علاوه بر کتابفروشی‌ها می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub یا سایت vaketab.ir نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند. 

Page Generated in 0/0052 sec