printlogo


کد خبر: 238568تاریخ: 1400/7/6 00:00
گزارش‌های منابع مختلف عراقی از حضور ۱۴ تا ۲۰ میلیون زائر در راهپیمایی امسال اربعین حسینی
اربعین باز هم شکوهمند شد

ویروس منحوس هم نتوانست جلوی شورش خلق عالم در گهواره تمدن بین‌النهرین را بگیرد. هزار و سیصد و هشتاد و دومین موعد راهپیمایی اربعین شهادت امام حسین(ع) و یاران شهیدش در کربلا تبدیل به بزرگ‌ترین میعادگاه بشری بر کره زمین در دوران همه‌گیری کرونا شد. روز دوشنبه منابع محلی استان کربلا را برآوردی اولیه از شمار زائران اربعین حسینی سال 1443 هجری قمری در خاک عراق بویژه راهپیمایان محور نجف- کربلا اعلام کردند که نشان می‌دهد این تعداد نسبت به سال گذشته بیشتر شده و احتمالا از 14 میلیون زائر فراتر می‌رود. این در حالی است که روز اربعین حسینی در عراق امروز (سه‌شنبه) است و تعداد نهایی زائرانی که تا امشب خود را به کربلا می‌رسانند، می‌تواند از برآوردهای دیروز مسؤولان عراقی نیز فراتر رود. این تعداد با وجود کاهش اکثریت قریب به اتفاق زائران خارجی کربلا و نجف در موعد اربعین، بویژه ایرانیان به خاطر محدودیت‌های اعمالی دولت عراق در دوره همه‌گیری کروناست. معاون استاندار کربلا دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد ارزیابی‌ها درباره تعداد زائران با وجود دوربین‌های مستقر در ورودی‌ها و خروجی‌های استان کربلا خیلی نزدیک به واقعیت نیست. به گزارش فرات نیوز، «جاسم الفتلاوی» گفته است به دلیل تداوم ورود و خروج زائران، تعداد آنها ثابت نیست و همچنین حرکت زائران از استان بابل به سمت کربلا همچنان ادامه دارد. او آماده‌سازی برای انجام زیارت اربعین حسینی را خیلی سریع برآورد کرده و گفت:«تا این لحظه همه چیز در سطح امنیتی و خدمت‌رسانی و همچنین حمل‌و‌نقل زائران طبق برنامه پیش می‌رود و موکب‌ها نیز خدمات بهداشتی به زائران ارائه می‌دهند». بر این اساس، میلیون‌ها زائر از داخل عراق و خارج از آن برای بزرگداشت اربعین امام حسین(ع) به سمت شهر کربلا روانه شده‌اند و این حضور، امروز و امشب به اوج خواهد رسید. همزمان با دومین هفته اجرای طرح امنیتی و خدماتی سازمان حشدالشعبی عراق در کربلای معلی، سرتیپ علی الحمدانی، فرمانده عملیات «الفرات الاوسط» در سازمان حشدالشعبی، از مشارکت 9500 نیروی این سازمان در تامین امنیت مراسم اربعین حسینی(ع) در این استان خبر داد. او طی بیانیه‌ای تصریح کرد: «تعداد نیروهای حشدالشعبی مستقر در شهر کربلای معلی ۲ برابر شده و به 9500 نفر رسیده است تا امنیت زائران و خدمت به آنها را تامین کنند. همچنین 266 خودروی امنیتی در این ماموریت شرکت داده شده‌اند». 
از طرف دیگر دفتر رسانه‌ای «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق اعلام کرد او نشستی را با فرماندهان امنیتی در استان کربلا ترتیب داده و طی آن، در جریان روند طرح‌های امنیتی و خدمات‌رسانی برای زائران اربعین قرار گرفته است. او تصریح کرد: هر یک از زائران اربعین امام حسین(ع) همان نقشی را ایفا می‌کند که نخست‌وزیر و استاندار و افسر و هر کارمندی انجام می‌دهد و آنها در خیابان‌های کربلا الگو و رهبر ما هستند. الکاظمی گفت: «چشمان شما باید باز باشد و از هیچ گونه تحرک مشکوکی غافل نشود و هر افسری از فرمانده عملیات گرفته تا جوان‌ترین افسر باید بدون هیچ گونه خستگی در هماهنگی با دستگاه‌های امنیتی جهت حفظ امنیت زائران باشد».
نخست‌وزیر عراق همچنین راهپیمایی اربعین را بزرگ‌ترین تظاهرات علیه نقض حقوق بشر دانست. این در حالی است که برای تسهیل حضور زائران در بیشتر استان‌های جنوبی عراق که شیعیان اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهند، ادارات به حالت تعطیل درآمده‌اند. احمد سلیم، فرمانده عملیات بغداد نیز از موفقیت طرح تأمین امنیتی اربعین برای تامین امنیت هزاران موکب حسینی و میلیون‌ها زائر سخن گفت. به گفته او، یکی از دلایل موفقیت‌آمیز بودن طرح اربعین، عملیات پیشگیرانه موفقیت‌آمیز بر اساس داده‌های اطلاعاتی دقیق بود که مانع از اجرای برنامه‌های تروریست‌ها برای هدف قرار دادن زائران شد. 
 
* ایرانیان کماکان دومین ملت اربعین
با وجود محدودیت‌های سختگیرانه کرونایی وضع شده برای حضور هموطنان‌مان در پیاده‌روی اربعین امسال، ایرانیان هنوز هم پررنگ‌ترین حضور را در این میعادگاه بزرگ بشری پس از خود ملت عراق دارند. ۲ سال پیش، قبل از آغاز شیوع جهانی ویروس «کووید-19»، طبق آمار رسمی ۳ میلیون و ۸۰ هزار زائر ایرانی و بیش از ۳ هزار زائر خارجی از مرز‌های ایران برای مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی رهسپار عراق شده بودند. امسال این تعداد بر پایه آماری که وزیر راه‌و‌شهرسازی کشورمان اعلام کرده به 59 هزار شهروند ایرانی تقلیل یافته است. 
 
* گزارش حشدالشعبی: 18 تا 20 میلیون زائر
بنا بر گزارش ارائه شده توسط معاون رئیس ستاد حشدالشعبی، احتمال دارد مجموع تعداد زائران اربعین حسینی بیش از آمار اعلام شده مسؤولان استان کربلا باشد. به گفته «نعمه الکوفی» این تعداد می‌تواند به 18 تا 20 میلیون نفر بالغ شود. او گفت تقریبا نیمی از ادوات مهندسی حشدالشعبی برای مشارکت در بهبود خدمت‌رسانی به زائران اربعین به استان کربلا منتقل شده و تمام یگان‌های حشدالشعبی از جنوبی‌‌ترین نقطه کشور در بصره تا شمالی‌‌ترین آن در نینوا برای موفقیت زیارت اربعین به حال آماده‌باش درآمده‌اند.
از نظر الکوفی خدمت‌رسانی به 18 تا 20 میلیون زائر امر چندان آسانی نیست اما حشدالشعبی که در سال اول حضور خود با چند ده دستگاه مشارکت می‌کرد، اکنون صدها دستگاه از ماشین‌آلات مهندسی و خدماتی را در اختیار این مراسم قرار داده و در اندیشه افزایش آن به هزاران دستگاه است. 
در همین راستا مدیر پشتیبانی و حمل‌ونقل حشدالشعبی هم از انتقال 7 هزار نفر از زائران از فرودگاه بین‌المللی بغداد به عتبات مقدس خبر داد و افزود بین 3 تا 4 هزار زائر نیز از جنوب عراق به عتبات منتقل شده‌اند.

Page Generated in 0/0057 sec