printlogo


کد خبر: 238569تاریخ: 1400/7/6 00:00
دور دنیا

نُجَبا و عصائب اهل‌الحق به دولت اقلیم کردستان هشدار دادند
قرار بازداشت برای حاضران نشست اربیل
شورای عالی قضایی عراق روز یکشنبه برای شرکت‌کنندگان در نشست دعوت به سازش با رژیم صهیونیستی در اربیل اقلیم کردستان، قرار بازداشت صادر کرد. در همین رابطه گروه‌های مختلف بسیج مردمی عراق، ضمن صهیونیستی خواندن نشست اربیل، حکومت بارزانی را شریک این حرکت خائنانه دانسته‌اند. حجت‌الاسلام اکرم الکعبی، دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَبای عراق در واکنش به برگزاری این نشست سازشکارانه در اربیل عراق گفت: «این نشست را برخی افراد ناموجه و خیانتکار و بی‌بهره از غیرت و شرافت عراق به منظور عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی برگزار کرده‌اند. چنین اقدامی تغییری در موضع‌گیری اصولی و تاریخی عراق در قبال مساله فلسطین و رژیم صهیونیستی اشغالگر ایجاد نمی‌کند». او ضمن مسؤول دانستن دولت اقلیم کردستان درباره نشست مزبور، تاکید کرد خیانتکاران و سازشگران هیچ جایی در عراق نداشته و در همه مقیاس‌ها مهدورالدم بوده و ملت عزتمند عراق آنان را به سزای عمل‌شان خواهد رساند. الکعبی همچنین نسبت به نفوذ عناصر صهیونیستی بر افراد سست عنصر اقلیم هشدار داد. در همین ارتباط سعد السعدی، سخنگوی عصائب اهل‌الحق، آنچه در اربیل رخ داده را با اطلاع حکومت اقلیم کردستان دانست که تصور می‌کند نه یک حکومت محلی بلکه دولتی مستقل است. او تاکید کرد دولت عراق باید تمام کسانی که در نشست اربیل حضور داشتند و آن را تأیید کردند جرم‌انگاری کند و اگر دولت عراق خیانتکاران را محاکمه نکند ملت و مقاومت حرف خود را خواهند داشت. 
جمعه گذشته، نشستی در اربیل با حضور بیش از ۳۰۰ تن از جمله «وسام الحردان»‌ رئیس گروه «صحوه العراق» برگزار شد که طی آن شرکت‌کنندگان درخواست عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را از دولت بغداد داشتند؛ امری که موجب شد سیلی از انتقادات علیه او از سوی احزاب سیاسی عراقی به راه افتد. دولت مرکزی عراق و سپس دولت منطقه کردستان عراق از این نشست اعلام برائت و آن را محکوم کردند.
***
سقوط هواپیمای جاسوسی آمریکا در یمن
سخنگوی نیروهای مسلح یمن از سرنگونی یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز آسمان استان مأرب خبر داد. ‎به گزارش شبکه المسیره، ارگان انصارالله، «یحیی سریع» اعلام کرد این هواپیمای جاسوسی حین انجام عملیات متجاوزانه در منطقه «مدغل» توسط پدافند هوایی یمن سرنگون شده است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که پرنده سرنگون شده آمریکایی یک فروند پهپاد اسکن ایگل بوده است. منابع خبری اخیرا از اوضاع آشفته نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی و مزدوران آنها در مأرب و در تنگنا قرار گرفتن نیروهای وابسته به ریاض به دنبال نزدیک شدن نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی به این شهر راهبردی خبر داده بودند. شهر راهبردی مأرب در قلب کشور یمن و جنوب شرقی صنعا که در عین حال برخوردار از منابع نفت است، در هفته‌های اخیر کاملا تحت تاثیر پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بوده و آشفتگی اوضاع ائتلاف متجاوز عربی و غارت گسترده تسلیحاتی و تجهیزات وابسته به آنها بویژه از پادگان‌های مناطق چهارم و هفتم در این شهر، عملا شهر را در آستانه آزادی قرار داده است. 
***
نشست مسؤولان بانکی طالبان
مقامات طالبان در نخستین نشست مشورتی خود برای بهبود وضعیت نظام بانکی افغانستان، با مسؤولان بانک مرکزی، اتحادیه بانک‌های این کشور و نمایندگان بانک‌های تجارتی دیدار کردند. به گزارش تسنیم، عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان در نشست مشورتی جهت هماهنگی برای بهبود و استحکام نظام بانکی افغانستان با سرپرست ریاست بانک مرکزی، رئیس اتحادیه بانک‌های افغانستان و نمایندگان بانک‎های تجاری این کشور دیدار کرد. بر اساس بیانیه منتشر شده توسط طالبان، حنفی در این نشست نظرات و پیشنهادات مسؤولان و مقامات بانکی را شنید و درباره راه‌حل‌های خروج از وضعیت کنونی بحث و تبادل‌نظر کرد. معاون نخست‌وزیر طالبان همچنین وعده داد در «پرتو قانون و مقررات مربوط» به مشکلات آنها رسیدگی خواهد شد. وی افزود: موضوع استحکام بخش بانکی و توسعه تجارت و چرخیدن اقتصاد برای طالبان قابل اهمیت است و در این زمینه تلاش‌های موثری انجام خواهد شد. 
***
۳ «نه» نفتالی به بایدن
 نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی است در سفر ماه گذشته‌اش به واشنگتن با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ۳ موضوع مخالفت کرده است. روزنامه عبری «زمان ییسرائیل» نوشته بر اساس اطلاعاتی که به‌دست آورده، نفتالی بنت این ادعا را در جریان دیداری که 3 هفته پیش با سران «شورای شهرک‌سازی یِشا» داشته، گفته است. 
بنت به شهرک‌نشینان گفته در ۳ موضوع ایران، بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس اشغالی و توقف شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری، به بایدن « نه» گفته است. بر اساس این گزارش، بنت گفته است: «۳ بار به بایدن نه گفتم. یک بار در موضوع ایران، که البته نمی‌توانم بگویم دقیقا چه بود، آنها چیزی خواستند و من گفتم خیر. بار دوم درباره کنسولگری [مخصوص] فلسطینیان در اورشلیم (قدس اشغالی) و بار سوم درباره شهرک‌سازی‌ها. می‌دانیم که دموکرات‌ها می‌گویند شهرک‌ها غیرقانونی هستند. آنها به من گفتند کمتر [شهرک‌] ساخته شود. می‌دانید من از کجا آمده‌ام. من به شما متعهد هستم». 

Page Generated in 0/0058 sec