printlogo


کد خبر: 238571تاریخ: 1400/7/6 00:00
پیروزی چپ میانه بر حزب حاکم برلین پس از ۱۶ سال
میراث مرکل، شکست راستگرایان آلمان

چپ میانه آلمان طبق پیش‌بینی‌‌ها همزمان با کناره‌گیری آنگلا مرکل از قدرت، به حاکمیت حزب مرکل نیز پایان داد. 
حزب حاکم دموکرات- مسیحی (سی‌دی‌یو) دیروز متعاقب قطعی شدن برتری حزب سوسیال- دموکرات طبق نتایج اولیه انتخابات پارلمانی روز یکشنبه آلمان، طی بیانیه‌ای شکست را رسما پذیرفت. 
شبکه ZDF، یکشنبه‌شب بلافاصله بعد از بسته شدن شعب اخذ رای بیستمین انتخابات سراسری پارلمانی آلمان اعلام کرد حزب سوسیال- دموکرات البته با اختلاف بسیار کم از اتحادیه احزاب متحد مسیحی (آلمان و باواریا) جلوتر است. 
این حزب که «اولاف شولتز» معاون فعلی صدراعظم را برای پست صدارت عظما معرفی کرده، نسبت به دور قبلی انتخابات سراسری جهش چشمگیری داشته، حال آنکه حزب مرکل و متحدانش با نامزدی «آرمین لاشت» بیش از 7 درصد آرای پیشین خود را از دست داده‌اند. نتایج اولیه نشان می‌دهد حزب سوسیال- دموکرات 8/25 درصد آرا و اتحادیه احزاب متحد مسیحی هم 2/24 درصد آرا را به دست آورده‌اند. ضلع سوم رایشتاگ (پارلمان آلمان) یعنی حزب سبزها با نامزدی «آنالنا بائر بوک» برای صدراعظمی نیز حدود 15 درصد آرا را کسب کرده، در حالی که حزب لیبرال- دموکرات با 2/11 درصد، حزب افراطی آلترناتیو برای آلمان 3/11 درصد و دی‌لینک (اتحادیه چپ‌ها) هم 5 درصد آرای انتخابات 2021 را به دست آورده‌اند و بقیه احزاب هم کلا 8 درصد. 
در مجموع 47 حزب و گروه در انتخابات آلمان شرکت داشتند که از زمان اتحاد 2 آلمان بی‌سابقه بوده اما به احتمال بسیار زیاد تنها 6 حزبی که نام‌شان رفت، وارد بوندس‌تاگ خواهند شد.  انتخابات پارلمانی 2021 آلمان، ساعت 8 صبح یکشنبه آغاز شد و ساعت 6 بعد از ظهر تمام شعب اخذ رای در سراسر این کشور بسته شد. از بیش از 61 میلیون واجد شرایط رای دادن در این انتخابات حدود 46 میلیون و 800 هزار نفر رای دادند که مشارکت 5/76 درصدی را به ارمغان آورد. 
با وجود پیروزی حزب سوسیال- دموکرات در انتخابات و احتمال معرفی نامزد آن «اولاف شولتز» برای تشکیل دولت جدید اما او نمی‌تواند تنها با یک‌چهارم کرسی‌های رایشتاگ، دولتی مستقل تشکیل دهد. از آنجا که کرسی‌های حزب سبزها، دیگر رقیب حزب مرکل نیز برای تشکیل ائتلاف ۲ حزبی با چپ‌های میانه کافی نیست و نیاز به دست‌کم نصف به علاوه یک کل کرسی‌های پارلمانی است، بنابراین به نظر می‌رسد برای نخستین‌بار از سال 1957، دولت فدرال آلمان ائتلافی از ۳ یا حتی ۴ حزب باشد که به احتمال زیاد حزب لیبرال- دموکرات و دی لینک نیز می‌توانند وارد دولت جدید شوند.  آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان طی 16 سال گذشته، همان‌طور که از ۳ سال پیش اعلام کرده بود، از سیاست خداحافظی کرد و در این دور از انتخابات برای پست صدراعظمی نامزد نشد. این تصمیم او نتیجه‌ای جز شکست برای راستگرایان میانه نداشته که همواره مورد حمایت دولت‌های غربی و آمریکا بوده‌اند.   شولتز که در حال حاضر وزیر دارایی و معاون صدراعظم است، اتحادی از چپ‌ها را نمایندگی می‌کند که نسبت به حاکمیت فعلی برلین، رابطه‌ای بسیار نزدیک‌تر با روسیه و چین دارند.

Page Generated in 0/0051 sec