printlogo


کد خبر: 238575تاریخ: 1400/7/6 00:00
آیا وزارت ورزش همانند استقلال برای پرسپولیس هم زود هیأت مدیره و مدیرعامل تعیین می‌کند؟
فرار از بلاتکلیفی

در شرایطی که وزارت ورزش و جوانان طی روزهای اخیر مدیران جدید باشگاه استقلال را معرفی کرده است، این انتظار هم وجود دارد تکلیف مدیریت پرسپولیس هم زودتر مشخص شود. در شرایطی که باشگاه استقلال درگیر بحران مدیریتی شده بود، در نهایت با درایت وزارت ورزش و جوانان، طی روزهای اخیر اعضای جدید هیات‌مدیره این باشگاه معرفی شدند تا پیش از آغاز فصل جدید فوتبال ایران، سروسامانی به مدیریت استقلال داده شود. حال به نظر می‌رسد پرسپولیس- دیگر باشگاه تحت مالکیت دولت- هم نیاز دارد هر چه سریع‌تر تکلیف خود را در بحث مدیریتی بداند. با جدایی جعفر سمیعی از پرسپولیس، هیات‌مدیره این باشگاه مجید صدری را به عنوان سرپرست باشگاه معرفی کرد تا امور جاری باشگاه دچار مشکل نشود اما پرسپولیس که بحران‌های مالی زیادی را در خود می‌بیند، نیاز دارد با ساختار مدیریتی مشخص و باثبات به کارش ادامه دهد. در روزهایی که اعضای تیم فوتبال پرسپولیس خود را برای مصاف حساس برابر الهلال عربستان آماده می‌کنند، باشگاه دچار یک بحران مالی - که ریشه در گذشته دارد - شده و نتوانسته به تعهدات خود در قبال بازیکنان و مربیان عمل کند. با این حال مجید صدری که بتازگی اقاله قرارداد کارگزار قبلی را امضا کرده، در صدد است با برگزاری یک مزایده، کارگزار جدیدی را به خدمت بگیرد تا بخشی از مشکلات مالی باشگاه حل شود. تیم مدیریتی فعلی پرسپولیس در حالی مقدمات برگزاری مزایده و انتخاب کارگزار جدید را فراهم می‌کنند که باشگاه با سرپرست اداره می‌شود و هر روز هم نام جدیدی برای نشستن روی صندلی مدیرعاملی پرسپولیس بر سر زبان‌ها می‌افتد. اینکه قرار است تیم مدیریتی فعلی پرسپولیس با ثبات کامل به کارش ادامه دهد یا تیم جدیدی معرفی شود، در حیطه اختیارات وزارت ورزش و جوانان است اما نکته بسیار مهم این است که در شرایط فعلی که پرسپولیس در راه امضای قرارداد با کارگزار جدید قرار دارد، بهتر است تکلیف تیم مدیریتی باشگاه برای فصل جدید مشخص شود و بعد کارگزار جدید انتخاب شود، چون تجارب گذشته نشان داده اگر قرار به امضای قراردادی با کارگزار جدید باشد و تیم مدیریتی فعلی هم تغییر کند، مدیران جدید با دست بسته باشگاه را در اختیار می‌گیرند و باید در چارچوب قراردادی که مدیران قبلی امضا کرده‌اند، پیش بروند. فصل گذشته، زمانی که تیم مدیریتی فعلی باشگاه حکم خود را دریافت کرد، پرسپولیس تحت قرارداد یک کارگزار قرار داشت و به همین دلیل بارها از سوی همین مدیران گفته شد فضاهای درآمدزایی واگذار شده و کاری نمی‌توان کرد. حالا هم اگر قرار باشد همین مدیران قراردادی امضا کنند و بعد بروند، دوباره باید شاهد تکرار تجارب گذشته باشیم. 
 
* چرا قرارداد یحیی را ۳ ساله تمدید نمی‌کنند؟
در فاصله چند هفته تا دیدار مقابل الهلال، باشگاه پرسپولیس گزینه‌های مختلفی برای افزایش روحیه تیم دارد. در آستانه برگزاری مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا و همچنین افتتاحیه لیگ بیست‌و‌یکم، باشگاه پرسپولیس وضعیت مطلوبی از نظر مدیریتی ندارد. هیات‌مدیره نامنسجم این تیم در کنار وضعیت مبهم پست مدیرعاملی، سبب شده شرایط این باشگاه در وضعیت عجیبی قرار بگیرد و هنوز هم مشخص نیست وزیر ورزش چه تصمیمی خواهد گرفت؛ آیا وعده 90 روز کار مجید صدری محقق خواهد شد؟ آیا مدیری جدید به باشگاه خواهد آمد؟ آیا مدیرعاملی صدری دائمی خواهد شد؟
این پرسش‌ها و بسیاری سوالات دیگر در حالی ذهن هواداران پرسپولیس را به خود مشغول کرده که قرمزها نگرانی دیگری هم دارند. در هفته‌های اخیر بازیکنان و اعضای کادر فنی با وعده‌های بسیار زیاد برای حل مشکلات مالی مواجه بوده‌اند اما اقدامی عملی را مشاهده نکرده‎‌اند و شاید حالا زمانی برای افزایش روحیه آنها و نمایش حسن‌نیت از سوی باشگاه، به طرق مختلف باشد؛ از جمله تمدید قرارداد با سرمربی که علاوه بر تاثیر بلندمدت، در کوتاه‌مدت نیز نکته‌ای مثبت در تیم پرسپولیس خواهد بود. یحیی گل‌محمدی که دی‌ 1398 به عنوان سرمربی پرسپولیس و جانشین گابریل کالدرون از مشهد به تهران آمد، در 5/1 فصل اخیر توانسته ۲ قهرمانی لیگ برتر را برای قرمزها به ارمغان بیاورد و این تیم را به فینال آسیا ببرد که هر دوی این موارد برای نخستین‌بار توسط یک مربی ایرانی رقم خورده است. همچنین نباید فراموش کرد پرسپولیس در این مدت با جدایی بیش از 10 بازیکن تاثیرگذار مواجه بوده اما خریدهای منطقی کادر فنی و عملکرد خوب آنها روی نیمکت و در تمرینات، سبب شده این جدایی‌ها حداقل تا حالا به چشم نیاید. 
نکته جالب اینکه فصل گذشته نیز پرسپولیسی‌ها پیش از دیدار حساس آسیایی (اولسان) قرارداد گل‌محمدی را تمدید کردند. البته باشگاه اعلام کرد قرارداد ۲ ساله تمدید شده اما تا پایان فصل 1401-1400 بود. نکته مهم اینکه صعود به فینال آسیا که قرمزها این فصل هم به دنبال آن هستند، تنها کسب یک مدال یا افتخار در رزومه باشگاه نیست و آورده‌ای نزدیک به ۳ میلیون دلاری را برای باشگاه به همراه دارد که هم‌اکنون قرمزها با استقراض به پشتوانه آن توانسته‌اند از ورشکستگی مالی فرار کنند. اگر چه فوتبال ایران رقابت ویژه‌ای را بین نیمکت‌های سرمربیگری تجربه می‌کند و فاصله‌ها بسیار به هم نزدیک است اما شاید اشتباه نباشد اگر یحیی را به عنوان بهترین مربی کنونی فوتبال ایران معرفی کنیم؛ او که برای نخستین‌بار مشهد را صاحب سهمیه آسیایی کرد و پرسپولیس تحت هدایت او با وجود حواشی مدیریتی و تغییرات متوالی کادر فنی، آسیبی ندید و به زعم هواداران این تیم و بسیاری از کارشناسان، نمایش‌های چشم‌نوازی ارائه کرد. یحیی گل‌محمدی در 5/1 فصل موفق به کسب ۳ قهرمانی (۲ لیگ برتر و یک سوپرجام) شده و یک بار در فینال آسیا حضور یافته است اما در چنین شرایطی، باشگاه پرسپولیس هنوز تمدید قرارداد با این مربی را به عنوان یک پروژه پیش روی خود قرار نداده است. با توجه به یک صعود به فینال (2020) و یک صعود تا یک‌چهارم نهایی (2021) هیچ بعید نیست در پایان فصل یحیی با پیشنهادات داخلی و حتی خارجی خوبی مواجه شود که در آن صورت حفظ وی کار سخت‌تری خواهد بود. فارغ از چیزی که در پایان فصل انتظار پرسپولیس را می‌کشد، مجید صدری، سرپرست کنونی باشگاه پرسپولیس می‌تواند با تمدید قرارداد یحیی گل‌محمدی پیش از بازی الهلال، به این شکل روحیه او و دستیارانش را افزایش دهد و آنها را با شرایط ذهنی بهتر رهسپار ریاض کند. یحیی در هفته‌های اخیر بارها از مشکلات مالی صحبت کرده و به نظر از عملکرد مدیران باشگاه رضایت کافی ندارد اما این اقدام می‌تواند راهکاری بسیار خوب برای نمایش حسن‌نیت صدری به سرمربی قرمزها برای ادامه کار باشد. 

Page Generated in 0/0118 sec