printlogo


کد خبر: 238590تاریخ: 1400/7/6 00:00
افزایش کلاهبرداری‌های اینترنتی

با ورود ویروس کرونا به کشور، اصناف و گروه‌های شغلی با محدودیت‌هایی در ارائه خدمات خود رو‌به‌رو شدند از این رو برای جلوگیری از ضرر بیشتر، تعداد زیادی از مشاغل به سمت ارائه خدمات اینترنتی و خرید و فروش‌ آنلاین رفتند. حال بر اساس اعلام پلیس فتا، مجرمان از فضای ایجادشده سوءاستفاده کرده و زمینه‌ساز افزایش کلاهبرداری‌های اینترنتی شده‌اند. 
در همین زمینه سرهنگ علی‌محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با تصریح اینکه همچنان روند جرائم مرتبط با کلاهبرداری در فضای مجازی صعودی است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر ضریب نفوذ اینترنت در کشور، پهنای باند و پلتفرم‌ها رشد بسیار زیادی داشته‌ و اگر آن را نسبت به رشد جرائم اینترنتی مقایسه کنیم، چند صد درصد رشد بیشتر داشته است. 
وی همچنین از افزایش ضریب استفاده از اینترنت به دلیل شیوع کرونا در ۲ سال اخیر گفت و اظهار کرد: کرونا در این مدت تأثیر بسیار زیادی بر توسعه خدمات مبتنی بر وب بویژه در حوزه خرید و فروش محصولات آنلاین داشته است. افزایش خرید و فروش‌های اینترنتی، سبب رشد میزان جرائم اینترنتی بویژه کلاهبرداری فضای مجازی شده است به طوری که در سال جاری تقریبا ۳۰ درصد جرائم پلیس فتا را کلاهبرداری‌های اینترنتی به خود اختصاص داده است. 
سرهنگ رجبی درباره اقدامات پلیس برای پیشگیری از وقوع کلاهبرداری اینترنتی عنوان کرد: اقداماتی که پلیس انجام داده است در ۲ حوزه پیشگیری وضعی و پیشگیری اجتماعی دسته‌بندی شده است. در حوزه پیشگیری اجتماعی کارهای خیلی زیادی انجام شده است که تولید انواع محتوای رسانه‌ای با تمرکز بر حوزه فرهنگسازی از نمونه آن است. 
وی با تأکید بر ضرورت افزایش آگاهی مردم با آموزش همگانی بیان کرد: کلاهبردار زمانی می‌تواند جرمی انجام دهد که خریدار، کاربر و بزه‌دیده غفلت کرده باشد، زیرا راه دیگری برای کلاهبرداری اینترنتی وجود ندارد. در همین راستا مرداد سال جاری پویش «خرید امن» طراحی و در سراسر کشور توسط پلیس‌های فتا پیاده‌سازی و اجرا شد.

Page Generated in 0/0046 sec